Skip to main content

Hoi,

Een kennis van mij heeft 2 maanden geleden in de KPN store een overstap geregeld. Na lang wachten en regelmatig bellen is afgelopen donderdag de glasvezel eindelijk aangelegd. Echter de NTU zit vrij los op de muur. De monteur zei dat er binnen een half uur signaal op zou staan. Vanochtend kreeg die wel een mail dat glasvezel aan was gelegd, echter is er nog steeds geen glas signaal aanwezig. Op de status pagina staat wel als oplever datum 7 december.

Moet die nu nog wachten op een nieuwe oplever datum? Daarnaast vindt ik het raar dat die een witte NTU heeft volgens deze pagina heeft die de FK-01. Terwijl ik zelf de XGS-PON heb. Beide wijken die van mij en die van mij zijn in de zelfde tijd aangelegd.

Vanochtend had die zelf gebeld naar de klantenservice naar aanleiding van de mail dat glasvezel opgeleverd was. Toen vroeg de medewerker aan die kennis welke lampjes er op het zwarte kastje aan waren.

Hoe kan ik uitvinden of die wel de juiste NTU heeft?

Maikel

Hoi Maikel,

 

kan je een foto toevoegen


De grondplaat FTU tk01 is de witte plaat aan de muur. Daarop schuiven we een ONT op.. zie jij op de ONT een alarm lampje branden? En wat zie je bij connection? Knippert het lampje of is deze volledig uit


Ben momenteel niet in de gelegenheid om ter plekke een foto te maken. Maar power brandt, glas en ethernet zijn uit.

Neem aan dat glas moet gaan branden alvorens de rest aan te sluiten?


Bovenstaande nt is niet voor xgspon, dus als je er zeker van bent dat je xgspon hebt dan moet er een monteur langs komen om alsnog de juiste ONT te plaatsen. Aan de monteur kan je dan direct vragen om de FTU opnieuw te bevestigen zodat deze goed tegen de muur zit.


Heb even gekeken wat de postcode check zegt. Volgens de postcode check is er al 4GB/s beschikbaar op zijn adres. Dus dan neem ik aan dat bovenstaande NT niet de juiste is? Is het dan een kwestie van KPN of KPN Netwerk bellen?


Heb even gekeken wat de postcode check zegt. Volgens de postcode check is er al 4GB/s beschikbaar op zijn adres. Dus dan neem ik aan dat bovenstaande NT niet de juiste is? Is het dan een kwestie van KPN of KPN Netwerk bellen?

Als je een abonnement hebt van kpn moet je kpn de provider bellen en vragen voor een monteur omdat de omzetting naar glas niet zelf lukt. 


KPN gebeld, er staat een notitie in de back office. De helpdesk medewerker wou nog geen monteur sturen want ze zijn het aan het oplossen van achter hun schermpje.

 

Zelfs mijn vraag of de ONT wel juist was werd niet beantwoord. Want ze konden niet zien wat voor netwerk er lag AON, GPON of XGS-PON. Netwerk is in 2020 aangelegd dus ga er van uit dat het XGS-PON is ook omdat de postcode check bij KPN aangeeft dat er een 4gbit abbo mogelijk is.

 

Las ergens dat de ZTE ZXHN F3100 enkel geschikt was voor een AON netwerk?

 

Kennis begint er iniedergeval beetje spijt van te krijgen dat die de overstap naar Kpn heeft gemaakt omdat het gedoe al 2 maanden duurt.


Ik snap de logica nooit zo goed. @moderatoren ik ben niet goed bekend met klantenservice systemen maar hun kunnen toch ook prima de drager zien? Ik weet dat het voor ons als monteur veel belangrijker is dus het eerste wat wij zien als we een “klant openen” is welke dragers beschikbaar zijn en welke verbindingen op welke drager zit. 
 

Er moet in bovenstaande geval gewoon een monteur komen om de ONT te plaatsen en de FTU te fixen. @Maikel_1990 ik zou toch nogmaals bellen en dan liegen dat de FTU gebroken is. Het enige wat ze dan kunnen doen is een monteur sturen want die kan dat maken of KPNNetwerk aansturen. En wanneer die monteur dan voor de deur staat gewoon verassen met dat hij los zit en je de verkeerde NT hebt ontvangen.


Ik snap de logica nooit zo goed. @moderatoren ik ben niet goed bekend met klantenservice systemen maar hun kunnen toch ook prima de drager zien? Ik weet dat het voor ons als monteur veel belangrijker is dus het eerste wat wij zien als we een “klant openen” is welke dragers beschikbaar zijn en welke verbindingen op welke drager zit. 

Dit klopt hoor, @Ik_Combineer.

 

@Maikel_1990 hoe staat het er nu voor? Als je wilt dat wij even meekijken, vul je dan je forumprofiel aan met de betreffende adresgegevens en evt. klantnummer? Zet ze maar in de persoonlijke opmerkingen, dan kan ik er daarna naar kijken. 


@Marcia_ we hebben sinds gisteren niet meer gebeld. Kennis heeft ook niks meer gehoord. 
Heb zijn adresgegevens en klantnummer in de persoonlijke opmerkingen gezet.


Is er misschien nog een glasvezel netwerk aangelegd ?
En zit er op een andere plek nog een glasvezelkast ?


Kreeg net een bericht doorgestuurd met een telefoontje er achter aan of ik het bericht door kon lezen.

Beste klant, uw glasvezelverbinding is bijna actief! Om het proces te voltooien, hebben wij het correcte serienummer nodig dat te vinden is op het ONT (zwart kastje) dat verbonden is met uw Glasvezelaansluitpunt. Het serienummer begint altijd met 'GNXS' of 'ALCL'. U wordt vriendelijk verzocht om ons hierover terug te bellen. Op die manier kunnen we samen de lijn activeren. Als u geen kastje heeft, maakt dat niet uit. U kunt ons daarvoor ook bellen. Ons telefoonnummer is 0800-0220377 optie 1 en we zijn bereikbaar op werkdagen tot 16.30 uur. Ook kunt u ons een e-mail sturen naar testafspraak@kpn.com. Vergeet dan niet uw postcode en huisnummer als onderwerp te vermelden. Mvg, KPN Netwerk

 

ONT met een zwart kastje🤔. Is toch echt een wit kastje wat er hangt. Ga er nu dus heen om te bellen naar het nummer.

 

Overigens ligt er alleen een glasvezel netwerk van KPN.

 


Het nummer gebeld toen ik bij die kennis was, blijkbaar was die gisteren ochtend al gebeld maar heeft die dat gemist.
ONT eraf gehaald voor het serienummer.
Medewerker aan de telefoon hoefde het serie nummer al niet te weten want moest een zwart kastje. Als het een wit kastje was deze verouderd.
Advies was ook om de ONT eraf te houden omdat dit storing op het netwerk kon veroorzaken.
Er is voor morgen tussen 8 en 10 een monteur ingepland die de juiste ONT komt installeren.
Ook een notitie erbij laten zetten dat de FTU wat losjes op de muur zit.

Laat het morgen middag nog wel weten hoe het afloopt.


Ha @Maikel_1990, ik zie nu staan dat de order afgerond is. Werkt alles nu naar behoren?


@Marcia_ alles is inmiddels opgelost. Monteur was er gisteren omstreeks 9 uur, schoof de juiste ONT erop en die kwam gelijk online. Zelf vervolgens alles geïnstalleerd.

Kennis wilde eigenlijk zijn eigen router gebruiken (Fritzbox 6660 Cable via LAN1 op de ONT). Hoopte dat het makkelijk zou gaan maar helaas ging dat niet zo snel misschien dat ik iets over het hoofd zag. Vervolgens maar de Experiabox 12 erop aangesloten en de Fritzbox 6660 als extra access point ingesteld.

 


@Marcia_ alles is inmiddels opgelost. Monteur was er gisteren omstreeks 9 uur, schoof de juiste ONT erop en die kwam gelijk online. Zelf vervolgens alles geïnstalleerd.

Kennis wilde eigenlijk zijn eigen router gebruiken (Fritzbox 6660 Cable via LAN1 op de ONT). Hoopte dat het makkelijk zou gaan maar helaas ging dat niet zo snel misschien dat ik iets over het hoofd zag. Vervolgens maar de Experiabox 12 erop aangesloten en de Fritzbox 6660 als extra access point ingesteld.

De vraag is vooral of de 6660 wel een WAN-poort heeft, of nouja een LAN-poort die als WAN geconfigureerd kan worden. Als dit namelijk niet het geval is zou de 6660 Cable nooit direct op het ONT aangesloten kunnen worden. De WAN-verbinding is hier namelijk wel cruciaal in :)


@NHendriks Had de volgende knowledge gevonden.

https://nl.avm.de/service/knowledge-base/dok/FRITZ-Box-6660-Cable/1167_FRITZ-Box-voor-gebruik-op-de-glasvezelaansluiting-configureren/

 

Dus het is mogelijk om LAN1 als WAN te configureren. Maar volgens mij gaat het mis met de VLANS.


Ah, zo te zien kan het helaas niet:

 

KPN maakt gebruik van een PPPoE-sessie op VLAN 6 om überhaupt een verbinding te krijgen met de router en RADIUS-server in het KPN-domein. Standaard hebben de non-cable Fritzboxen toegangsprofielen vooringesteld waarmee dus ook dingen als PPP en VLAN id in zijn gedefinieerd. Helaas lijkt dat bij deze dus niet mogelijk te zijn als ik dit artikel mag geloven.


Daar was ik inderdaad al bang voor. Het werkt nu tenminste en als die kennis wil kan die altijd een andere Fritz aanschaffen dat die daarmee een goed MESH netwerk maakt. Nu heeft die de wifi van de router, fritz en nog een deco setje.