Skip to main content

Afgelopen woensdag is mijn internetverbinding aangesloten op mijn nieuwe adres. Op basis van de website van KPN en het telefoongesprek waarmee ik de verhuizing heb geregeld verwachtte ik een snelheid van ongeveer 35 mbit op het nieuwe adres (geen vetpot, maar het moet maar). Helaas komt de snelheid niet boven de 10 mbit uit, waardoor ik voor het binnenhalen van grotere bestanden moet overschakelen naar 4g (150 mbit+). Erg bijzonder hierin is dat de installatiemonteur op zijn bon heeft gezet dat hij 35mbit heeft gemeten; een snelheid die ik bekabeld niet eens haal.. ?!

Ik weet (zeker) dat mijn WiFi thuis in orde is en dat het daar niet aan ligt. Via de klantenservice toch een WiFi check gedaan en op basis daarvan een afspraak gemaakt met de monteur voor a.s. woensdag.

Vanmorgen de klantenservice gebeld met de (simpele) vraag of deze afspraak nut heeft. Wanneer de beste heer/mevrouw zich namelijk alleen maar richt op mijn thuisnetwerk zal de snelheid die bij de modem binnenkomt niet ineens hoger worden.

Op basis van wat ik zie in de modem is het verschil tussen de actual en de attainable rate zéér groot en is de snelheid die ik haal min of meer gelijk aan de actual rate. 

Mijn concrete vraag is nu: Heeft het voor mij nut om deze afspraak door te laten gaan? Ik heb het gevoel dat ik vanmorgen pech had met de medewerker die ik sprak, waardoor de kwaliteit van het gesprek wat tegenviel en het antwoord zeer onduidelijk was. 

 

Wat zegt deze site over de te behalen snelheid? https://kpn-compleet-fpi-info.fourstack.nl/addresses/search en welke snelheid meet je bekabeld en met Wi-Fi?


 

Wat zegt deze site over de te behalen snelheid? https://kpn-compleet-fpi-info.fourstack.nl/addresses/search en welke snelheid meet je bekabeld en met Wi-Fi?

 

De site geeft 35 mbit aan en ik meet nooit hoger dan 11, bekabeld of via WiFi.


Ergens gaat er dus iets mis. Of fourstack zit er naast wat weinig voor komt of er is iets niet goed tussen de wijkkast en je modem. De monteur moet daar echt goed naar kijken. Probeer er zelf bij te zijn als de monteur komt.


Hallo @Moosus, welkom! Het klopt wat Joep zegt: als jij minder kunt halen, dan lijkt me iets niet in orde. Haal je bekabeld ook maar max. 11 Mbit/s? De wifi is wel afhankelijk van verschillende factoren, waar wij niet altijd iets aan kunnen doen. Het systeem stuurt ook niet zomaar op een monteur aan, dus dat moet wel goed zitten. Laat je nog even weten wat er uitgekomen is, morgen? Als ik nog iets voor je kan doen, hoor ik het graag. 


Bedankt @Marcia_ en @Joep1965. Op de kabel inderdaad 11mbit en via de app Wi-Fi SweetSpots (meet de lokale Wi-Fi snelheid) ongeveer 400-600mbit 🙂. .

 

Ten overvloede: de monteur die het een en ander heeft aangesloten heeft dus écht onjuiste informatie op de monteursbon gezet, dat vind ik eigenlijk best een beetje kwalijk, maar ik ben benieuwd wat de monteur morgen kan doen. Ik zal het laten weten.


Ja, dat is niet bepaald netjes! Vul je forumprofiel vooral aan met je postcode + huisnummer en evt. klantnummer(s) als je wilt dat ik hier intern een notitie van maak. Mochten we nog iets voor je kunnen doen na de monteur van morgen, weet je ons te vinden!


Hoe staat het er nu voor, @Moosus?


Ik zou het inderdaad nog even laten weten, maar ik ik wilde het nog even aankijken 🙂. Afgelopen woensdag merkte ik rond 12:00 dat ik een hogere snelheid haalde. De monteurs waren er rond een uur of 3 en ze (ze waren samen) hadden blijkbaar rond 12:00 iets gereset. Verder dan de hal zijn ze niet gekomen en ze waren binnen vijf minuten weer weg, maar sindsdien is de snelheid een stuk hoger en afgelopen maandag is hij nog iets hoger uitgekomen, zo rond de 45 mbit. Daar kan ik best tevreden mee zijn, dus mijn probleem is helemaal verholpen. Lijkt me alleen wel een beetje duur om dit (het resetten) niet door een telefonische klantenservice te laten doen, maar goed.

 

Dank voor de hulp hier!


Wat goed om dit te lezen! Wij doen, bij het inplannen van een monteur, sowieso altijd een reset. Ik ga er dus voorzichtig vanuit dat dat niet het enige is wat ze hebben gedaan. Wellicht hebben ze in de centrale zelf iets aangepast. Fijn dat het in ieder geval opgelost is!