Skip to main content

Sinds afgelopen juni van Ziggo overgestapt naar Kpn. In eerste instantie tijdelijk op koper en dan zou er medio oktober / November overgaan worden op glasvezel (glasvezel ligt al maanden in de straat) Helaas krijg ik net te horen dat het een half jaar is uitgesteld. Nu vind ik de 100mbit aansluiting wel tergend langzaam (helemaal na de standaard 300mbit die ik bij Ziggo had) Ik heb net gebeld met KPN om het te verhogen naar 200mbit, zou een kwartiertje duren en dan zou de snelheid na een modemreset in werking zijn. Nu krijg ik een mailtje dat er een monteur langs moet komen om de aansluiting aan te passen….. ik heb eigenlijk geen tijd voor een monteur en wat moet er dan worden “aangepast” ? Aansluiting is aansluiting?

Dat heet Pairbonding @Koepel 
Vanuit de kpnkast moet het tweede pair aangesloten worden en dan krijg je een Y kabel waardoor je twee aderparen kunt gebruiken en dus de dubbele snelheid kunt krijgen.
Dat is werk voor een monteur, zodoende.
En ik weet niet welk modem je hebt? Ik vermoed de Box 12
Voor pairbonding moet je de V10 hebben en die heeft de monteur ook bij zich


Ok duidelijk. Wet jij toevallig of de v12 modem geschikt is. De eerste man aan de telefoon zei dat het alleen met de “oude v10 modem” kon. Maar omdat het maar tot oktober zou zijn heeft hij mij de v12 geadviseerd omdat deze geschikt is voor glasvezel en de v10 weer niet. De tweede die ik de lijn had zegt weer dat de v12 wel geschikt is voor 200mbit…..


De V10 is wel degelijk geschikt voor glasvezel en het enige modem bij mijn weten dat pairbonding ondersteund, de box 12 dus niet daar krijg je geen 200 Mb mee, maar wees  gerust de monteur heeft het goede modem bij zich.


Wat een gedoe. Dis dan krijg ik dus een oude modem en dan paar maanden later weer opnieuw de v12 omdat er dan (maanden te laat) weer glasvezel komt…. 


helaas wel tis niet anders 


Even ter herinnering, de V10 is het beste modem wat ooit gemaakt is, en wordt nog steeds uitgeleverd, dus geen paniek.
Het enige is dat de V10 geen IPV6 aankan en de box 12 wel.



Het enige is dat de V10 geen IPV6 aankan en de box 12 wel.

Onzin, ik heb  jaren een V10 met pairbonding en sinds een paar jaar ook IPv6. Verder is de V10 uitstekend geschikt voor glasvezel. Over een half jaar ga ik dat ook krijgen maar ik heb geen behoefte aan een Box 12. Verder schijnt kpn op termijn de firmware van V10, V10a en  Box 12 gelijk te trekken. Alleen als je meer dan 1 Gb/s wilt (kan vanaf 23-10) heb de allernieuwste Box 14 nodig.

Overigens is het niet zeker dat als je nu de Box 12 voor pairbonding omruilt voor een V10, dat je dan bij glasvezel weer een Box 12 terugkrijgt: dat is zoals gezegd voor glasvezel absoluut niet nodig.