Skip to main content

Hallo,

 

Via de Thuis App van KPN zie ik dat er steeds andere onbekende gebruikers gebruik maken van mijn Wifi, terwijl mijn wifi beveiligd is. Hoe is dat mogelijk en wat kan ik eraan doen om te voorkomen dat er anderen op mijn wifi netwerk zit? 

Heeft iemand ook ervaring hiermee? Alvast dank voor je reactie.

Het wachtwoord wijzigen. Lijkt me niet zo moeilijk.

Mogelijk gaat u er dan achter komen dat die "onbekenden" toch apparaten van u zelf zijn. Want ongemerkt hebben we meer apparaten op de WiFi zitten dan dat we zo even erg in hebben. Maar goed, dat is dan een goede leer 😉


Dank voor je bericht.

Ik heb het wachtwoord veranderd en alles opnieuw getest en onze eigen apparaten bijgehouden. De volgende dag zitten er weer twee onbekende apparaten/namen op de wifi. Hierdoor ben ik gaan twijfelen hoe goed de beveiliging van de Wifi is. 


Kunt u een schermafbeelding van deze onbekende apparaten maken? Hoe heten ze? Welke naam of omschrijving staat erbij?


@CTLB

Heb je soms KPN Fon aanstaan ?

Dan kunnen voorbijgangers gebruikmaken van een afschermd deel van jouw WiFi.

Je kan ze dan wel zien in het overzicht op de KPN Thuis app, maar ze kunnen niet bij ‘jouw’ WiFi.


Nee, ik heb expres KPN Fon uitgezet. Dat maakt het zo bijzonder.


@Nick83 ik zie in de app bijvoorbeeld een apparaat genaamd “ iPhone Lotte” , geen idee wie Lotte is. 


Ok, dus geen Fon. Heb je mogelijk het gastnetwerk opengezet?


Nee, ook geen gastnetwerk opengezet.


Dan wordt het lastig, geen idee verder. Heeft niemand van het huishouden het WiFi wachtwoord verder verteld? Vriendinnetje van school wellicht? (Ik ken je privé situatie uiteraard niet :grin: )


Dan wordt het lastig, geen idee verder. Heeft niemand van het huishouden het WiFi wachtwoord verder verteld? Vriendinnetje van school wellicht? (Ken je privé situatie uiteraard niet :grin: )

Voor dat soort situaties zou je het gastnetwerk juist wel moeten instellen. Het ww voor het interne netwerk hou je dan voor jezelf (en stel je ook zelf in op apparaten in je huishouden), voor het gastnetwerk kun je SSID en ww dan wel "vrijgeven” (staan bij mij op een briefje in de meterkast).


Hi @CTLB Welkom hier! Bedankt voor je bericht. Wat een merkwaardige situatie, zeg! 
Het enige wat ik ,net als community al aangeeft, kan bedenken is je gezinssituatie. Het lijkt me goed om alle verbonden apparaten uit te sluiten en op te schrijven, voordat ze als 'vreemd’ aangemerkt worden. 
Hoeveel iPhones zijn er in huis? Wie weet is ‘iPhone Lotte’ wel de tweedehands telefoon van je zoon/dochter/huisgenoot/partner:wink:

Mocht hetzelfde apparaat (iPhone Lotte) steeds weer verbinding maken, dan kunnen we altijd kijken of we dit apparaat kunnen weigeren op het netwerk, alhoewel het wel knap is dat dit steeds opnieuw verbinding kan maken, ondanks dat het wachtwoord gewijzigd is. :zipper_mouth:


@CTLB Wat gebeurd er wanneer je de apparaten van jullie zelf van het wifi ontkoppelt, uitzet als dat mogelijk is, wel 1 apparaat aan laten om te kijken welk apparaat er dan nog op het wifi kanaal zit. En dan 1 voor 1 de apparaten weer aanzet. Zou dat lukken? 


@CTLB, We hebben helaas niets meer van je gehoord. Ben je er inmiddels achter wie zichtbaar is op je netwerk?
We horen graag van je als je wilt dat we nog even met je meedenken. 

 


Reageer