Skip to main content
Vraag

Onbeschoft behandeld door klantenservice: uitgemaakt voor fraudeur

• November 27, 2025
  • 11 reacties
  • 168 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Zojuist ben ik gebeld omdat ik mijn abonnement wilde annuleren bij afloop van het contract, de datum waarop wij ook gaan verhuizen. Dit leek mij het ideale en logische moment om gebruik te maken van jullie Black Friday aanbieding voor een compleet nieuwe aansluiting, die op naam van mijn vrouw gezet zou worden.

Voordat ik mijn uitleg af had, werd ik halverwege al abrupt onderbroken en zonder enige toelichting uitgemaakt voor 'fraudeur', met de mededeling dat er melding gemaakt zou worden bij de fraudeafdeling.

Ten eerste wist ik niet dat deze constructie niet toegestaan was. Ten tweede: mocht deze persoon mij professioneel en correct te woord hebben gestaan, was ik, gezien mijn (tot op vandaag) langdurige en positieve ervaring bij KPN, waarschijnlijk gewoon als klant gebleven.

Ik ben nog nooit zo onbeschoft en respectloos behandeld aan de telefoon. Gezien deze ervaring trek ik waarschijnlijk al mijn abonnementen bij jullie weg en zullen jullie nooit meer een cent van mij ontvangen.

11 reacties

• November 27, 2025

Natuurlijk is dit niet de bedoeling. Deze manier kost KPN geld. 

Maar gewoon doen. Niet bellen maar gewoon via de homepage van KPN een nieuw abonnement afsluiten op je nieuwe adres. Op het oude adres het abonnement opzeggen. Dat kan ook online via de website.

Je moet natuurlijk wel contractvrij zijn.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • November 27, 2025

Ik zat gister te kijken om dit online te doen, maar zag toen alleen dat het via de telefoon kan, heb je toevallig een link waar ik kan annuleren?

Of ik nou bij KPN blijf of niet, annuleren ga ik doen

• November 27, 2025

Opzeggen bedoel je. Niet annuleren. 

https://www.kpn.com/service/administratie/opzeggen

Stukje naar beneden scrollen. Je krijgt eerst allerlei opties om te verlengen enzo. Vervolgens krijg je nog manieren om te bellen. Proberen ze je telefonisch nog over te halen om te blijven. Uiteindelijk zou je hierop terecht moeten komen:

https://www.kpn.com/service/administratie/opzeggen/internet-tv-bellen/opzegging-doorgeven

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • November 27, 2025

Ah ik ga kijken, dank je wel!

Zou alleen wel willen dat ik van de "fraudeurslijst” af gehaald word

• November 27, 2025

Ik vraag me af of er echt een fraudeurslijst bestaat. Ik denk dat da bangmakerij was. En als je op het nieuwe adres toch een andere providers kiest is het sowieso niet relevant. 

Heb je in het telefoongesprek het nieuwe adres genoemd? Zo nee, dan kunnen ze nooit weten dat degene die op het nieuwe adres een nieuwe abonnement aanvraagt jouw vrouw is 😉

Wel dan een ander rekeningnummer gebruiken uiteraard. 

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@PatrickvanR en ​@Marlon92 

Ja, KPN heeft een afdeling die zich bezighoudt met fraude en misbruik.
Voor specifieke fraudemeldingen, zoals een opgelicht abonnement, is er de Credit Risk afdeling die je telefonisch kunt bereiken op 088 - 848 94 68

Deze afdeling heeft vast een lijst van serieuze fraudeurs en personen die echt misbruik maken, aangezien de medewerkers van deze afdeling niet alle namen en adressen kunnen onthouden van fraudeurs en personen die misbruik hebben gepleegd.

Maar in jouw geval ​@PatrickvanR is daar absoluut geen spraken van.
Daarnaast mag je vrouw gewoon een KPN abonnement afsluiten volledig op haar eigen naam (en geboortedatum) en haar eigen bankrekening, met daarbij een leuk welkomstcadeau zoals een korting voor 6 of 12 maanden.
Zeker als het ook nog eens om een ander (nieuw) adres gaat, het adres waar jullie naar toe verhuizen.

Hier is absoluut geen spraken van fraude!!

Wil je checken of je eventueel bekend bent bij de afdeling Credit Risk, bel dan het bovenstaande telefoonnummer tijdens kantoortijden.

• November 27, 2025

Daarnaast mag je vrouw gewoon een KPN abonnement afsluiten volledig op haar eigen naam (en geboortedatum) en haar eigen bankrekening, met daarbij een leuk welkomstcadeau zoals een korting voor 6 of 12 maanden.

Maar dat moet je wel gewoon zelf regelen. Dit moet je niet overleggen met een KPN medewerker. Want die gaat daar niet aan meewerken. Een KPN medewerker die hier wel aan mee zou werken krijgt denk ik snel een andere functie. Wc's schoonmaken ofzo... 😉

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • November 29, 2025

Hi ​@PatrickvanR, welkom bij onze community. 

Laat me eerst beginnen met mijn excuses aanbieden voor mijn collega. Als ik zo de situatie lees heb jij hier niets mee te maken. 

Natuurlijk is dit niet de bedoeling. Deze manier kost KPN geld. 

Maar gewoon doen. Niet bellen maar gewoon via de homepage van KPN een nieuw abonnement afsluiten op je nieuwe adres. Op het oude adres het abonnement opzeggen. Dat kan ook online via de website.

Je moet natuurlijk wel contractvrij zijn.

Dit is niet juist in dit geval. Bij een verhuizing wordt het abonnement meegenomen en krijg je je geen korting die nieuwe klanten krijgen. Michel legt dit ook goed uit, waarvoor dank. Je vrouw kan gerust een nieuw abonnement afsluiten op jullie nieuwe adres. 

Maar dat moet je wel gewoon zelf regelen. Dit moet je niet overleggen met een KPN medewerker. Want die gaat daar niet aan meewerken. Een KPN medewerker die hier wel aan mee zou werken krijgt denk ik snel een andere functie. Wc's schoonmaken ofzo... 😉

Ik zie vaker dit soort reacties van jou, waar baseer je dit op? Een medewerker hoort precies uit te leggen wat de opties zijn, iets wat nu niet is gedaan. Je zult dit ongetwijfeld grappig bedoelen, maar onjuist. 

@PatrickvanR ik zie ook dat jij je profiel hebt ingevuld met je gegevens. Ik ga hier achterhalen met wie jij contact hebt gehad en ga hier werk van maken. Laat het me weten mocht je verder nog vragen hebben. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • November 29, 2025

Hallo ​@Alex van KPN ,

Bedankt voor de reactie, vooral in het weekend!

Het enige wat ik op dit moment wil weten is wat de persoon met wie ik contact heb gehad gedaan heeft met zijn opmerking over de “fraude afdeling”.

Ik ben, als we mijn telefoon abonnement(en) meenemen, jaren lang zonder enig “gezeur” klant geweest, afgezien van één jaar dat ik in het buitenland heb gewoond, en ook toen mijn telefoon naar prepaid (van KPN) overgezet, omdat dat altijd prima beviel, en bij terugkomst ook gelijk alles weer naar KPN gezet.

Dus als bedankje op de fraudelijst zit ik niet bepaald op te wachten.

Mijn telefoon abonnement mag ik ook verlengen, dus mocht ik daadwerkelijk op die lijst, of bij die afdeling bekend staan, dan wordt de keuze nog makkelijker om ook met die ergens anders te gaan kijken voor een keertje.

Ik vind het in ieder geval jammer dat één persoon nu dus mijn hele ervaring bij KPN verpest heeft.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@PatrickvanR 

Ik begrijp absoluut dat je daarmee blijft zitten, het geeft tenslotte een vervelend gevoel, en dat wil je natuurlijk niet.

De kans acht ik zeer klein tot nihil dat de medewerker die jij telefonisch hebt gesproken, en dit tegenover jouw heeft gezegd, het ook daadwerkelijk heeft doorgegeven aan de afdeling Credit Risk.
Ik weet zelfs zeker, dat hij het niet eens heeft vermeld in de telefoonlog die na elk telefoongesprek in jouw klanten dossier wordt geschreven.

Je staat echt niet op een fraudelijst, daar kom je echt niet gemakkelijk op kan ik je vertellen, daarvoor moet je echt en daadwerkelijk fraude hebben gepleegd, en dat is in jouw situatie totaal niet aan de orde.
Daarnaast kan alleen een medewerker van de afdeling Credit Risk jouw eventueel op een lijst plaatsen.

Dus vergeet wat die medewerker tegen je heeft gezegd, en verleng gewoon je KPN mobiele abonnement (eventueel tezamen met een nieuwe smartphone) op de gebruikelijke wijze.
Je zult dan zelf zien, dat er helemaal niets aan de hand is.

In mijn eerdere reactie aan jouw, staat het telefoonnummer van de afdeling Credit Risk, mocht je toch behoefde hebben om het zelf te checken.
Maar ik weet nu al welk antwoord je gaat krijgen, het antwoord wat ik in deze reactie al heb beschreven.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • December 8, 2025

Hi ​@PatrickvanR, ik heb dit ook nagekeken op basis van je gegevens en kan niets zien over een bepaalde lijst. Ik sluit ook bij Michel aan, je komt niet zomaar op een lijst. Ik heb de medewerker ook feedback hierover gegeven. Nogmaals mijn excuses voor deze gang van zaken, erg onnodig en zeker niet onze manier van werken. Hopelijk heb ik je twijfels kunnen wegnemen, we zien je namelijk graag bij ons blijven. 😊

Laat het me vooral weten mocht je hier iets over horen of dat ik dit verkeerd zie hier.