Skip to main content
Beantwoord

Onbruikbaar traag internet en hoge ping, ook bij de buren

• April 7, 2026
  • 35 reacties
  • 193 keer bekeken

Mijn moeder geeft regelmatig aan dat websites niet laden. Ik woon zelf niet in de buurt, maar was er afgelopen weekend en heb wat tests kunnen uitvoeren.

De resultaten zijn zorgwekkend: speedtests laden pas na meerdere pogingen en kunnen vaak niet eens voltooid worden. De Firefox-installer downloadde met slechts ca. 40kbps. Wanneer ik Google ping, zie ik een latency tussen de 900 en 1400 ms.
Pingen naar de Experia Box 12 gaat via wifi uitstekend (vrijwel constant tussen de 1 en 11 ms), uitgevoerd direct naast de router. Herstarten of een harde reset van de router lost het probleem niet op.
TV-kijken schijnt nog wel redelijk te gaan. Ik vermoed dat die 40kbps het restant is dat overblijft voor data nadat de TV-stream (met prioriteit) de rest van de capaciteit opeist.

Belangrijk detail: De buren geven aan exact dezelfde problemen te ervaren. Dus ik verwacht dat het een probleem met het KPN-netwerk of de wijkkast is, en niet in de woning zelf.

Volgende week ben ik vier dagen ter plaatse en kan ik uitgebreider naar kijken. Ik zal dan bekabeld testen en heb toegang tot het account, de router en de wifi van de buren. Ik ben ook van plan telefonisch contact op te nemen met KPN.

Wat zijn nuttige stappen die ik van tevoren of volgende week kan uitvoeren om dit proces te versnellen?

Het gaat om een koperaansluiting in het buitengebied van Veghel (5461XC). Adres- en klantgegevens kan ik via een privébericht delen met een medewerker. 

Beste antwoord door Erwin van KPN

Dank voor de gegevens en ik heb wat metingen gedaan.  De stabiliteit van de lijn lijkt goed maar qua snelheid houdt het niet bepaald over (zie tabelletje onderaan).

Nog even een vraagje tussendoor: Is dit iets wat je moeder pas de laatste tijd ervaart? Hoe lang heeft zij de KPN aansluiting al?  

Met name die upload is érg laag. (en het lijkt er ook op dat dit dhet maximale is wat er op die lijn mogelijk is, wat impliceert dat ze érg ver van de wijkcentrale zit)

En als er dan bijvoorbeeld nog draadloos gewerkt wordt, kan het heel snel zo zijn dat requests niet of half overkomen en dan krijg je situaties zoals jij hierboven beschrijft. (en vergeet niet de bandbreedte die een HD zender nog van het totaal afsnoept ).

Ik wacht even je antwoord af en kan je daarna denk ik wel een goed advies geven met betrekking tot het gesprek met de helpdesk. 

Type verbinding

ADSL

Haalbare bitrate down

19 Mb/s

Haalbare bitrate up

1 Mb/s

Actuele bitrate down

18 Mb/s

Actuele bitrate up

1 Mb/s

35 reacties

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • April 7, 2026

Beste ​@Tom87932 is er ook een KPN 4G-router aan de modem gekoppeld om de snelheid te optimaliseren omdat je schrijft dat je moeder in een ‘buitengebied’ woont.

Zo niet, kun je informeren of je daarvoor in aanmerking komt.

• Auteur
  • Topper
  • April 7, 2026

Bedankt voor het meedenken!

Er is (nog) geen 4G-router aanwezig. Ik verwacht wel dat dat in deze situatie de beste optie is.

Op een hotspot via mijn telefoon haalde ik in ieder geval 100mbps, wat denk ik de max van mijn abonnement is. Maar dat zal 5G geweest zijn.

De buurvrouw heeft blijkbaar wel geprobeerd een oplossing te krijgen, maar ik weet niet waarom daar geen resultaat gehaald is. Gezien de technische vaardigheid van mijn moeder is het altijd een beetje puzzelen om een duidelijk verhaal te krijgen.

• Auteur
  • Topper
  • April 8, 2026

Mijn moeder kreeg vandaag bericht dat het internet vannacht verbeterd zal worden. Toeval, of is er iemand achteraan gegaan? Ik ben in ieder geval benieuwd wat ik volgende week aan zal treffen.

Erwin van KPN
Moderator

Hoi ​@Tom87932 . Welkom hier.

Ik ben geen helpdesk medewerker maar ik kan wel alvast wat metingen doen,.  Dan weten we waar me mee te maken hebben en hoe de status van het koper daar is.

Zou je de postcode + huisnummer + achternaam + laatste 3 cijfers van rekeningnummer van je moeder in je profiel willen zetten in een (of meerdere) van de afgeschermde vakjes. En mij daarna hier een seintje geven?

Dan doe ik een paar testjes om te kijken hoe de snelheid zou moeten zijn. 

• Auteur
  • Topper
  • April 9, 2026

Bedankt ​@Erwin van KPN . Ik heb de gegevens toegevoegd.

De werkzaamheden die vannacht gedaan zouden worden hebben helaas geen merkbare verbetering opgeleverd.

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • Antwoord
  • April 10, 2026

Dank voor de gegevens en ik heb wat metingen gedaan.  De stabiliteit van de lijn lijkt goed maar qua snelheid houdt het niet bepaald over (zie tabelletje onderaan).

Nog even een vraagje tussendoor: Is dit iets wat je moeder pas de laatste tijd ervaart? Hoe lang heeft zij de KPN aansluiting al?  

Met name die upload is érg laag. (en het lijkt er ook op dat dit dhet maximale is wat er op die lijn mogelijk is, wat impliceert dat ze érg ver van de wijkcentrale zit)

En als er dan bijvoorbeeld nog draadloos gewerkt wordt, kan het heel snel zo zijn dat requests niet of half overkomen en dan krijg je situaties zoals jij hierboven beschrijft. (en vergeet niet de bandbreedte die een HD zender nog van het totaal afsnoept ).

Ik wacht even je antwoord af en kan je daarna denk ik wel een goed advies geven met betrekking tot het gesprek met de helpdesk. 

Type verbinding

ADSL

Haalbare bitrate down

19 Mb/s

Haalbare bitrate up

1 Mb/s

Actuele bitrate down

18 Mb/s

Actuele bitrate up

1 Mb/s

• Auteur
  • Topper
  • April 10, 2026
Bedankt voor de meting. Ik had de down-bitrate eigenlijk lager verwacht, want mijn eigen momentopname deed eerder denken aan de snelheid van een inbelverbinding.

Het speelt vermoedelijk al sinds mijn moeder hier in 2021 kwam wonen. Ik hoor er regelmatig over; meestal schakelt ze dan maar over van haar laptop naar haar telefoon. Ik krijg het vaak pas te horen als iets op haar telefoon ook niet meer lukt.

Er is slechts één tv in gebruik. Ik neem aan dat de bitrate op een ADSL-lijn sowieso beperkt is, maar kan er ook sprake zijn van onderlinge beïnvloeding door de aansluiting van de buren? Of staat dit er volledig los van?
Heeft het daarnaast zin om de tv-box altijd volledig uit te schakelen, of stopt de stream automatisch zodra de tv uitgaat?

Erwin van KPN
Moderator

Als je de tv-ontvanger op standby zet is dat voldoende. Ook als je niet actief een programma kijkt, zal er weinig  bandbreedte verloren gaan. 

Iedereen heeft op koper z'n ‘eigen’ lijntje.      Bij de kabelaar en via sommige glasvezel verbindingen is dat anders maar in het geval van jouw moeder is dat niet het issue. 

Mijn suggestie.  Log eens (samen met je moeder) in op haar MijnKPN en kijk of de optie sneller internet buitengebied beschikbaar is

Sneller Internet Buitengebied: snel internet óók als je buitenaf woont | KPN

• Auteur
  • Topper
  • April 11, 2026

Bedankt voor de hulp! Ik zal even laten weten wat de conclusie is volgende week.

Dat de optie “sneller internet buitengebied” direct in haar account beschikbaar zou zijn had ik geen rekening mee gehouden. Dat zou een meevaller zijn!

Erwin van KPN
Moderator

Bedankt voor de hulp! Ik zal even laten weten wat de conclusie is volgende week.

Dat de optie “sneller internet buitengebied” direct in haar account beschikbaar zou zijn had ik geen rekening mee gehouden. Dat zou een meevaller zijn!

Ik vraag het mij zelf ook af en helaas werkt het systeem waar ik dat mee kan checken niet .  Dus laat maar weten.  Zou mooi zijn als we dat daar kunnen leveren. 

• April 11, 2026

[..]  ik heb wat metingen gedaan.  De stabiliteit van de lijn lijkt goed

maar qua snelheid houdt het niet bepaald over (zie tabelletje onderaan).

Nou, ja, als die snelheid er echt zou zijn dan is het voor normaal gebruik prima.

Wat ik hier zo lees, de lijn is goed maar toch werkt het traag, dan is er toch echt iets mis lijkt mij.
Andere computer, ander modem ?

Als er iets mis zou zijn met de kabel in de straat dan zou dat bij een meting te zien moeten zijn.
Maar de buren hebben er ook last van ? 

( De vraag staat al weer op “beantwoord”, wie, waarom deed dat ? )

MR_CHIP
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • April 11, 2026

[..]  ik heb wat metingen gedaan.  De stabiliteit van de lijn lijkt goed

maar qua snelheid houdt het niet bepaald over (zie tabelletje onderaan).

Nou, ja, als die snelheid er echt zou zijn dan is het voor normaal gebruik prima.

Wat ik hier zo lees, de lijn is goed maar toch werkt het traag, dan is er toch echt iets mis lijkt mij.
Andere computer, ander modem ?

Als er iets mis zou zijn met de kabel in de straat dan zou dat bij een meting te zien moeten zijn.
Maar de buren hebben er ook last van ? 

( De vraag staat al weer op “beantwoord”, wie, waarom deed dat ? )

tuurlijk die snelheid is niks meer anno 2026 we leven niet in de oudheid 

• April 11, 2026

tuurlijk die snelheid is niks meer anno 2026 we leven niet in de oudheid 

Welke snelheid bedoel je ?

[..]  downloadde met slechts ca. 40kbps. [..] een latency tussen de 900 en 1400 ms.

Dat is natuurlijk niet goed.
Maar met : Actuele bitrate down    18 Mb/s
Is prima te werken.

Dus ik vermoed dat er wat anders aan de hand is.
En dan heeft een 4G er bij ook geen zin.

( Waarom mijn hele bericht kopiëren ? Typ in het vakje hier onder, dan heb je dat niet )

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • April 11, 2026

Dus ik vermoed dat er wat anders aan de hand is.

Het probleem ligt bij de ligging van zijn huis (buitengebied). De afstand tot de wijkcentrale (op Google Map) is rond 4km

MR_CHIP
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • April 11, 2026

@KeesYagi 18 mb is abno 2026 totaal beschamend onvoldoende dat deze techniek uit de oudheid überhaupt wordt gebruikt je mag dan werkelijk totaal niks meer anders kunnen doen

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • April 11, 2026

@KeesYagi 18 mb is abno 2026 totaal beschamend onvoldoende dat deze techniek uit de oudheid überhaupt wordt gebruikt je mag dan werkelijk totaal niks meer anders kunnen doen

Daarom biedt KPN ook een 4G-router aan voor buitengebied of als de snelheid structureel lager is dan een X waarde, zie onderstaande link:

Sneller Internet Buitengebied

CC ​@Tom87932 

• April 11, 2026

De afstand tot de wijkcentrale . . .is rond 4km

Dan valt het nog mee, die 18 Mb/s
Ik / wij hebben jaren lang net zoiets gehad, niet voor TV, geen enkel probleem.
Voor een 1 persoons huishouden met TV moet dit zeker voldoende zijn.
Als het goed werkt dan.
Stel dat de kabel in de straat slecht is dan zou de test van KPN dat toch aantonen ?

Ik ben heel benieuwd wat de vraagsteller kan ontdekken binnenkort.
Wat ik wel eens gezien heb, een netwerk kabeltje tussen 2 poorten, dat ging een soort van rondzingen en verder gebeurde er niet veel.

• Auteur
  • Topper
  • April 11, 2026
@KeesYagi  Ik heb de vraag zelf op 'beantwoord' gezet, omdat ik naar mijn mening het doel van dit topic heb bereikt: duidelijkheid krijgen over wat ik volgende week kan doen om de situatie te verbeteren.
  1. Bekabelde speedtest uitvoeren.
  2. In de accountomgeving zoeken naar de optie om een 4G-router aan te vragen.
  3. Bellen met de klantenservice als bovenstaande geen oplossing biedt.
  4. Als er geen verbetering mogelijk blijkt, onderzoeken of bijvoorbeeld Klik&Klaar (met Canal+) een betere optie is.
    (Als iemand nog een aanvulling heeft, hoor ik het graag)
​Een downloadsnelheid van 18 Mbps is naar mijn idee zowel niet meer van deze tijd, als nog net bruikbaar. Het is de vraag waarom mijn meting vorige week zoveel slechter was én wat de resultaten volgende week zijn.

@MR_CHIP. Of het 'beschamend' is, hangt er volgens mij vanaf hoeveel huishoudens in Nederland nog zo’n trage verbinding hebben en of er een passende oplossing wordt geboden wanneer je erom vraagt.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • April 11, 2026
  1. In de accountomgeving zoeken naar de optie om een 4G-router aan te vragen.

Moeilijk aangezien de voorwaarden van KPN, bij 2 verschillende adressen van dezelfde postcode krijgt men 2 uiterst verschillende internetsnelheden

Kan ik Sneller Internet Buitengebied krijgen?

Sneller Internet Buitengebied is beschikbaar voor iedereen die in Nederland woont en waarvan het woongebied voldoet aan de volgende eisen:

• In de komende 6 maanden kan er niet meer dan 30 Mbit/sec aan downloadsnelheid bereikt worden via het KPN netwerk.
  • Het gebied heeft voldoende capaciteit op het 4G-netwerk.
  • Er moet voldoende dekking zijn voor 4G binnenshuis.

Het kan zijn dat bovenstaande punten wel voor jou gelden, maar niet voor de rest van de buurt. Dit verschilt namelijk per woning.

• April 11, 2026
@KeesYagi  Ik heb de vraag zelf op 'beantwoord' gezet,

Goed om te weten, dankjewel.
Het zou mooi zijn als dit forum systeem dat zou vermelden, wie dat deed, de vraagsteller of een moderator.

omdat ik naar mijn mening het doel van dit topic heb bereikt: duidelijkheid krijgen over wat ik volgende week kan doen om de situatie te verbeteren.
  1. Bekabelde speedtest uitvoeren.

Met name dat.

​Een downloadsnelheid van 18 Mbps is naar mijn idee zowel niet meer van deze tijd,

Men heeft hele slimme technieken verzonnen om door een lijn die daar nooit voor bedoeld was toch behoorlijke snelheden te krijgen, maar, omgekeerd evenredig met de lengte van de kabel, dat wel.

Voor een beetje rondkijken op het www moe deze snelheid zeker genoeg zijn.

Het is de vraag waarom mijn meting vorige week zoveel slechter was én wat de resultaten volgende week zijn.

Dat ben ik heel benieuwd naar.

• Auteur
  • Topper
  • April 11, 2026

@TDN Op welke voorwaarden doel je? De capaciteit en dekking van het 4G-netwerk? Volgens de online check en de eerdere meting is 30 Mbit/s niet realistisch, en er is nog geen glasvezel gepland op dit adres. Dat nummer 29 wel glasvezel heeft, is dan toch verder niet relevant?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • April 11, 2026

@TDN Op welke voorwaarden doel je?

De snelheid moet voor de hele buurt onder 30Mb/s liggen, aangezien de 29er 1Gbit/s heeft, is 4G buitengebied voor jouw adres (officieel) niet van toepassing. Natuurlijk kan KPN uit coulance anders doen, maar dit kan alleen KPN beslissen.

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • April 11, 2026

@TDN Op welke voorwaarden doel je?

De snelheid moet voor de hele buurt onder 30Mb/s liggen, aangezien de 29er 1Gbit/s heeft, is 4G buitengebied voor jouw adres (officieel) niet van toepassing. Natuurlijk kan KPN uit coulance anders doen, maar dit kan alleen KPN beslissen.

Beste ​@TDN die voorwaarden gelden per huis, niet per buurt of regio, zie onderstaande quote uit internet buitengebied:

Kan ik Sneller Internet Buitengebied krijgen?

Sneller Internet Buitengebied is beschikbaar voor iedereen die in Nederland woont en waarvan het woongebied voldoet aan de volgende eisen:

• In de komende 6 maanden kan er niet meer dan 30 Mbit/sec aan downloadsnelheid bereikt worden via het KPN netwerk.
  • Het gebied heeft voldoende capaciteit op het 4G-netwerk.
  • Er moet voldoende dekking zijn voor 4G binnenshuis.

Het kan zijn dat bovenstaande punten wel voor jou gelden, maar niet voor de rest van de buurt. Dit verschilt namelijk per woning.

CC ​@Tom87932 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • April 11, 2026

Beste ​@TDN die voorwaarden gelden per huis, niet per buurt of regio, zie onderstaande quote uit internet buitengebied:

het woongebied voldoet aan de volgende eisen:

Het kan zijn dat bovenstaande punten wel voor jou gelden, maar niet voor de rest van de buurt.

Als de woning aan de voorwaarden voldoet, maar de rest van de buurt niet, is 4G buitengebied niet beschikbaar voor het hele woongebied

• Auteur
  • Topper
  • April 11, 2026

Dan ben ik inderdaad benieuwd welke definitie kpn gebruikt voor een woongebied. Dat hoeft natuurlijk helemaal niet gelijk te staan aan een straat.