Skip to main content
Vraag

Onbruikbaar traag internet en hoge ping, ook bij de buren

• April 7, 2026
  • 4 reacties
  • 19 keer bekeken

Mijn moeder geeft regelmatig aan dat websites niet laden. Ik woon zelf niet in de buurt, maar was er afgelopen weekend en heb wat tests kunnen uitvoeren.

De resultaten zijn zorgwekkend: speedtests laden pas na meerdere pogingen en kunnen vaak niet eens voltooid worden. De Firefox-installer downloadde met slechts ca. 40kbps. Wanneer ik Google ping, zie ik een latency tussen de 900 en 1400 ms.
Pingen naar de Experia Box 12 gaat via wifi uitstekend (vrijwel constant tussen de 1 en 11 ms), uitgevoerd direct naast de router. Herstarten of een harde reset van de router lost het probleem niet op.
TV-kijken schijnt nog wel redelijk te gaan. Ik vermoed dat die 40kbps het restant is dat overblijft voor data nadat de TV-stream (met prioriteit) de rest van de capaciteit opeist.

Belangrijk detail: De buren geven aan exact dezelfde problemen te ervaren. Dus ik verwacht dat het een probleem met het KPN-netwerk of de wijkkast is, en niet in de woning zelf.

Volgende week ben ik vier dagen ter plaatse en kan ik uitgebreider naar kijken. Ik zal dan bekabeld testen en heb toegang tot het account, de router en de wifi van de buren. Ik ben ook van plan telefonisch contact op te nemen met KPN.

Wat zijn nuttige stappen die ik van tevoren of volgende week kan uitvoeren om dit proces te versnellen?

Het gaat om een koperaansluiting in het buitengebied van Veghel (5461XC). Adres- en klantgegevens kan ik via een privébericht delen met een medewerker. 

4 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • April 7, 2026

Beste ​@Tom87932 is er ook een KPN 4G-router aan de modem gekoppeld om de snelheid te optimaliseren omdat je schrijft dat je moeder in een ‘buitengebied’ woont.

Zo niet, kun je informeren of je daarvoor in aanmerking komt.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • April 7, 2026

Bedankt voor het meedenken!

Er is (nog) geen 4G-router aanwezig. Ik verwacht wel dat dat in deze situatie de beste optie is.

Op een hotspot via mijn telefoon haalde ik in ieder geval 100mbps, wat denk ik de max van mijn abonnement is. Maar dat zal 5G geweest zijn.

De buurvrouw heeft blijkbaar wel geprobeerd een oplossing te krijgen, maar ik weet niet waarom daar geen resultaat gehaald is. Gezien de technische vaardigheid van mijn moeder is het altijd een beetje puzzelen om een duidelijk verhaal te krijgen.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • April 8, 2026

Mijn moeder kreeg vandaag bericht dat het internet vannacht verbeterd zal worden. Toeval, of is er iemand achteraan gegaan? Ik ben in ieder geval benieuwd wat ik volgende week aan zal treffen.

Erwin van KPN
Moderator

Hoi ​@Tom87932 . Welkom hier.

Ik ben geen helpdesk medewerker maar ik kan wel alvast wat metingen doen,.  Dan weten we waar me mee te maken hebben en hoe de status van het koper daar is.

Zou je de postcode + huisnummer + achternaam + laatste 3 cijfers van rekeningnummer van je moeder in je profiel willen zetten in een (of meerdere) van de afgeschermde vakjes. En mij daarna hier een seintje geven?

Dan doe ik een paar testjes om te kijken hoe de snelheid zou moeten zijn.