Skip to main content
Beantwoord

Ondanks 1Gbit abonnement maar 170mbit downloadsnelheid

• January 11, 2026
  • 4 reacties
  • 46 keer bekeken

Goede middag,

Ik heb een genexis gigabite glasvezelkastje.

Het aanknopje brand groen en de 2 lampjes eronder knipperen allebei groen.

Nu wilde ik sneller internet en had 200mb down en 200 mb upload..dus over gezet naar 1gb download en 1 gb upload.Echter als ik de speedtest doe kom ik niet verder dan 150mbit download en 200mbit upload…dat is het zelfde wat ik al kreeg.Gebeld met kpn desk…glasvezelkastje stroomloos gemaakt,idem modem…10 min gewacht en alles weer aangezet..nog steeds het zelfde..toen utp kabel rechtreeks op de modem aan gesloten en speedtest gedaan …hij haald bij verre na niet 1000mbit……(170 download en 300 upload)

heeft iemand een oplossing of moet er een kpn monteur langskomen,en ik neem aan dat ik dan de monteur niet hoeft te betalen omdat dit bij bij kpn hoort

gr Rob Noordzij

Beste antwoord door Arjan van KPN

Hoi ​@Rob19691969. Ik begrijp dus van je dat je deze speedtest direct bekabeld op de Experia Box hebt uitgevoerd. Dat is normaal wel de methode om de echte snelheid te testen die binnenkomt op je modem. Maar in theorie zou de beperkende factor ook nog het apparaat kunnen zijn waarmee je de speedtest uitvoert. Heb je nog een ander apparaat wat je bekabeld kunt aansluiten of misschien een draadloos apparaat die op Wifi 6 kan? Dan kun je even checken of je gelijkwaardige snelheden haalt of toch ineens veel meer. 

Als daar ook lage snelheden uit komen, dan is het toch het verstandigst om weer telefonisch contact te zoeken. Dan kun je het beste het advies van Michel hierboven volgen. Zij kunnen dan bepalen wat de beste vervolgstappen zijn en of er een monteur aangestuurd kan worden. Je kunt ook een terugbelafspraak maken om direct gebeld te worden of op een later gewenst moment. 

Laat maar weten wat er uit een andere speedtest komt of uit een belletje richting de helpdesk! 

4 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • January 11, 2026

Bekabeld zou je rond de 930/930 moeten halen ​@Rob19691969 . Heb je al een andere kabel geprobeerd? Als dat niets oplost dan moet er een monteur aan te pas komen. Die overigens niets kost als het probleem bij kpn ligt.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Rob19691969 

In aanvulling op ​@Joep1965 hier boven, kun je sowieso even de storingsdienst van KPN bellen.
Een medewerker die je dan te spreken krijgt, kan dan een lijnmeting verrichten tussen de wijkcentrale en jouw woonadres, om te controleren of het ergens niet goed gaat.
Daarnaast kan de medewerker tegelijkertijd ook het modem van KPN uitlezen, om te checken of het mogelijk aan het modem zelf ligt.

Tijdens het telefoongesprek kan er dan gelijk (als het nodig is) een monteur ingepland worden, in samenspraak met jouw.

De storingsdienst van KPN is bereikbaar op 0800-0402 of 1200 vanaf een KPN mobiele aansluiting.

Spreek nadat de voice respons stem je heeft gevraagd waarvoor je belt, het volgende in:
ik wil een medewerker spreken, en na de tweede vraag storing.

De storingsdienst van KPN is 24 uur per dag en 7 dagen per week telefonisch bereikbaar, dus ook op alle zondagen en nationale feestdagen.

JanD
Superuser
  • January 11, 2026

Beste ​@Rob19691969 zie onderstaande link voor nadere hulp en info:

Succes

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • Antwoord
  • January 13, 2026

Hoi ​@Rob19691969. Ik begrijp dus van je dat je deze speedtest direct bekabeld op de Experia Box hebt uitgevoerd. Dat is normaal wel de methode om de echte snelheid te testen die binnenkomt op je modem. Maar in theorie zou de beperkende factor ook nog het apparaat kunnen zijn waarmee je de speedtest uitvoert. Heb je nog een ander apparaat wat je bekabeld kunt aansluiten of misschien een draadloos apparaat die op Wifi 6 kan? Dan kun je even checken of je gelijkwaardige snelheden haalt of toch ineens veel meer. 

Als daar ook lage snelheden uit komen, dan is het toch het verstandigst om weer telefonisch contact te zoeken. Dan kun je het beste het advies van Michel hierboven volgen. Zij kunnen dan bepalen wat de beste vervolgstappen zijn en of er een monteur aangestuurd kan worden. Je kunt ook een terugbelafspraak maken om direct gebeld te worden of op een later gewenst moment. 

Laat maar weten wat er uit een andere speedtest komt of uit een belletje richting de helpdesk!Â