Skip to main content
Antwoord

Ondanks extra 4G buitengebied blijft de snelheid achter en ervaren we slechte wifi

• July 10, 2025
  • 13 reacties
  • 110 keer bekeken

Sinds enkele weken ervaren wij slechte wifi in huis. Alles al geprobeerd via de online tools, wifi check, modem reset. Zelfs als we naast het modem zitten hebben we vaak geen internet. Ook zouden wij KPN buitengebied met extra 4G aangevuld moeten krijgen. We komen echter niet verder dan 8 mbit/s. Via de tools kom ik er niet uit, een medewerker spreken lijkt onmogelijk via het keuze menu. 

Beste antwoord door Erwin van KPN

Ik gelukkig wel:

Plan via deze link een terugbel afspraak (zie onderaan de pagina).  Leg je issue zo volledig mogelijk uit.  Vertel ook precies hoe de lampjes van het 4g modem branden. 

De collega kan dan zijn/haar stappenplan volgen en hier zal waarschijnlijk een nieuw modem of een monteur uitrollen (gratis uiteraard).

13 reacties

• July 10, 2025

Heb je met een bekabeld aangesloten pc of laptop ook zulke lage snelheid? 

Heb je het 4G modem ook gereset naar fabrieksinstelling? 

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 10, 2025

Bekabeld nog niet geprobeerd. Het probleem is vooral dat hij vaak weg valt de laatste tijd. Ook op “rustige tijden”

modem wel al 2 keer gereset inderdaad

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Irene1986 

Waar woon je precies?
Heb je een postcode voor mij?

Dan kan ik even checken hoe de dekking is, en waar de zendmasten staan van KPN ten opzichte van de opgegeven postcode.

Daarnaast kun je ook even de Storing en werkzaamheden pagina checken, om te zien of er toevallig een storing of werkzaamheden zijn.

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 10, 2025

Heb ik allemaal al heel vaak gedaan via de online opties. Daar komt soms wat uit, soms niks. Al keer modem gereset. Geen onderhoud of werkzaamheden

7833jp

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Irene1986 

Bedankt voor je snelle reactie terug.

Je woon in de buurt van Nieuw-Amsterdam in het mooie Drenthe.
De door jouw opgegeven postcode ligt net ten noorden van dit dorp.

Daar zit je precies tussen twee KPN zendmasten in, waardoor je dus een goede 4G dekking zou moeten hebben.

De KPN zendmasten staan op de volgende locaties:

• Hoogspanningsmast Boerdijk, Ermerveen
  • Industrieweg, Nieuw-Amsterdam

Ook het bereik van het 4G netwerk is op deze postcode goed tot heel goed.

Adres

7833 JP

Nieuw-Amsterdam

Mobiel netwerk

Maximale snelheid: 1000 Mbps

Gemiddelde snelheid: 229 Mbps

Internet

4G Binnen goed, buiten heel goed

5G Binnen redelijk, buiten heel goed

Je zou dus op de opgegeven postcode een gemiddelde snelheid op 4G kunnen behalen van rond de 229 Mbps, al is dat wel afhankelijk van de drukte op de betreffende zendmast, dus het kan dus fluctueren over de dag heen.

Het zou dus eventueel aan het 4G modem van KPN kunnen liggen, aangezien je het met resetten niet kunt oplossen.
Wel zou je nog kunnen proberen om het 4G modem op een andere plek in je woning te zetten, en dan zo dat hij richting één van beide zendmasten staat, denk hierbij in de buurt van een raam.
Staat het modem midden in de woonkamer, dan zal het bereik ook minder zijn.

Dus probeer eerst een ander plek, dichtbij een raam, om te zien of het ontvangst en de snelheid dan verbeterd.

Erwin van KPN
Moderator

Hoi ​@Irene1986 . Welkom hier.

Ik ben wel benieuwd welke lampjes er branden op je 4g modem. (ik ga er van uit dat je een apart kastje naast je modem hebt),  

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 14, 2025

Hi Erwin,

Alle lampjes branden blauw, signaal sterkte geeft alleen een blauw streepje in het midden. Ik las ergens dat na een update van experia box het 4g modem mogelijk niet meer werkt. Stond helaas geen oplossing bij. Simkaart zit goed in het modem. Hij staat bij een raam en al gereset. Weet niet meer wat ik nu kan doen. 

Ingelogd op het modem, daar zou rechtsonderin een 4g logo moeten staan? Dat is ook niet het geval

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • Antwoord
  • July 15, 2025

Ik gelukkig wel:

Plan via deze link een terugbel afspraak (zie onderaan de pagina).  Leg je issue zo volledig mogelijk uit.  Vertel ook precies hoe de lampjes van het 4g modem branden. 

De collega kan dan zijn/haar stappenplan volgen en hier zal waarschijnlijk een nieuw modem of een monteur uitrollen (gratis uiteraard).

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 15, 2025

Gelukkig vanmorgen heel vriendelijke medewerker van de klantenservice gesproken. Ik heb ineens ook geen tv meer. Morgenmiddag komt er een monteur langs om eea te bekijken en of nieuw modem neer te zetten. 

Erwin van KPN
Moderator

Is het issue uiteindelijk opgelost, ​@Irene1986 ?

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 25, 2025

Uiteindelijk is er een monteur geweest. Maar uiteraard nadat ik gebeld had was het 4g er weer bij. Ze hebben toch nog een reset op afstand gedaan ofzo maar het kwam door de update van KPN. Tv hebben we nog steeds niet omdat ze dat niet over 8mbit garranderen maar 12 mbit tegenwoordig. Gewoon eenzijdig aangepast. Hebben nu apps en chromecast maar je ontkomt haast niet aan glasvezel, zelf betalen in buitengebied helaas. 

• Nieuwkomer
  • September 12, 2025

Wij hebben al 7 jaar KPN Buitengebied, in het begin hadden wij 100MB up/download en is dit zonder kenbaar te maken door KPN verlaagd naar de huidige buitengebied snelheden, zeg maar uiterst langzaam!

Wij zijn niet te spreken over de langzame internet snelheid, Kijk nu eens naar ODIDO, deze halen met hun klik-en-klaar internet zo'n 300Mbit en dat voor ~€25 per maand. KPN is onwijs duur maar wel vriendelijke ondersteuning.

KPN zou hun vaste internet/tv/telefonie klanten beter moeten voorschotelen wat de huidige markt vandaag zou kunnen leveren, veel sneller dus!

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • September 12, 2025

Maar wat houdt je tegen om naar het klik en klaar over te stappen ​@FCO12 ?