Skip to main content
Vraag

Ondanks pairbonding geen 200mbit/s maar net iets meer dan 100mbit/s

• October 17, 2025
  • 32 reacties
  • 341 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Ik ben een net nieuwe klant bij KPN en heb netjes mijn verbinding aangesloten op mijn meervoudig ISRA punt thuis. Toch haal ik mijn verbinding snelheid bij lange na niet. 

Mijn pc is direct met mijn modem middels een cat6 kabel aangesloten die 1000mbit/s kan doorlaten.  Verschillende kabels getest om uit te sluiten dat het aan de netwerkkabel lag. 

Heeft iemand enig idee wat er fout gaat? 

Hierbij wat foto's ter verduidelijking:

32 reacties

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+9
  • Helper
  • October 17, 2025

Heb je 4 aders aangesloten op foto is dat slecht te zien namelijk. Aanstrippen van de ader hoeft niet met de speciale tool druk je zo de ader in de lsa strook.

welk modem heb je.  Bij de V10 heb je een led L1 en L2 deze moeten allebei branden 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 17, 2025

Bedankt voor de reactie.

Alle 4 aders zijn aangesloten.

Ik heb een v10 modem en ik zie dat alleen het L2 lampje brand. 

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+9
  • Helper
  • October 17, 2025

L1 moet ook actief daar is je andere 100mbit 😅

Sluit de middelste ader is aan op dik1 dat zijn de 2 bovenste rood/blauw.

dik1 = line1

dik2 = line2 (al actief)

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+9
  • Helper
  • October 17, 2025

L1 moet ook actief daar is je andere 100mbit 😅

Sluit de middelste ader is aan op dik1 dat zijn de 2 bovenste rood/blauw.

dik1 = line1

dik2 = line2 (al actief)

De blauw/witte aders verhuizen naar boven op rood/blauw 1 😎

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • October 17, 2025

let ook op de kleuren van het ISRA punt. rood en blauw horen bij elkaar (oneven). en oranje en wit hoort bij elkaar (even).

ader 1 rood/blauw

ader 2 oranje/wit

ader 3 rood/blauw

ader 4 oranje/wit 

enz...

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 17, 2025

Moet dan ook de bovenste rode de blauwe kabel komen en de blauwe daaronder de witte of begint de lijn1 van rood-blauw-oranje-wit en dan weer opnieuw?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 17, 2025

Ik heb nu wit aangesloten op rood (bovenaan) en daaronder blauw op blauw echter komt lijn 1 nog niet actief. Moet ik blauw dan bovenaan plaatsen?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 17, 2025

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • October 17, 2025

Allereerst; knip de koperen stukjes af, je ISRA punt (ISRA10) is een LSA strook en hier steek je geen bloot koper in, dat gaat storen. 

Dan heb je dus pairbonding en dat betekend dat er twee lijnen moeten binnen komen, over het algemeen is dit op aderpaar 1 en 2. Dat zijn de bovenste 4 aansluitingen. Ik zou de onderste 2 kabels van de foto dan ook verplaatsen naar de positie boven de bovenste twee, daar heb je nog een vrije plek bij aderpaar 1. Als L1 dan gaat branden op je modem ga je een mooie snelheid krijgen. Als dat niet zo is adviseer ik je te bellen met ons en een monteur te vragen. Deze is kosteloos en zorgt dat het netjes is aangesloten.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • October 17, 2025

De foto was nog niet zichtbaar toen ik die reactie schreef.

Dit ziet er goed uit behalve dat het koper afgeknipt moet worden en je het plastic door moet drukken. Aan de rechter kant van de LSA strook zie je ook allemaal kleuren kabeltjes en die zijn ook niet gestript. Als je dan nog steeds geen signaal hebt zijn we hier benieuwd naar de andere kant van de kabel waar je nu een foto van maakt, en als alles daar goed is aangesloten wordt het tijd voor een monteur.

Leen59
Wijsgeer
  • October 17, 2025

zit daar geen kortsluiting?

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • October 18, 2025

Dat kan, maar L2 brand en ts heeft enkel het onderste aderpaar verplaatst en niet gemeld dat hij daarna geen internet meer had. Als het in sluiting zou liggen had dit aderpaar ook niet gewerkt. Maar dst is zeker een risico van bloot kloper op LSA zetten.

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+9
  • Helper
  • October 18, 2025

Is het gelukt om de 2de line actief te krijgen 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 18, 2025

@Maikel Drost helaas nog niet, ik ben bang dat ik monteur moet bellen. Ik zal eerst nog even de kabels netjes maken zoals ​@Leen59 en ​@Ik_Combineer mij hebben laten weten.

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+9
  • Helper
  • October 18, 2025

Kan je ook een foto maken van je aansluitdoosje

misschien zit het daar ook niet helemaal goed

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 18, 2025

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 18, 2025

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 18, 2025

@Maikel Drost bij het omwisselen van deze twee aansluitingen dan werkt L1 wel en dan werkt L2 niet.

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • October 18, 2025

het kan ook goed zijn dat het signaal niet binnen komt op Ader 1 maar op Ader 3 of 4 misschien wel. wat je wel zeker is weet is dat er wel signaal op Ader 2 staat, die kun je dus laten zitten. je kunt nog kijken of er op Ader 3 of 4 nog wat gebeurd.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 18, 2025

@joey92 Ik van alles geprobeerd maar niets werkt. Ik begrijp het gedeelte van de aders denk ik niet goed waardoor het fout gaat.

Ik heb de oranje en de witoranje kabels laten zitten in oranje bij oranje en wit oranje in wit, als de de blauwe en de witte eruit haal heb ik echter niets. 

Ik probeer nu de blauwe in de ander blauw punt en de blauwwit kabel in de andere blauw wit punt te steken. Maar zit nu met niets.

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • October 18, 2025

dan maar weer gewoon terug zetten zoals je het had zitten. dan heb je in ieder geval wel iets.

en dan maar een monteur laten komen om het goed aan te sluiten.

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+9
  • Helper
  • October 18, 2025

In dit doosje heb je ook zelf de kabels aangesloten of was deze al zo aangesloten. Maak hem voor de grap is open en kijk is of alles juist aangesloten zit 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 18, 2025

@Maikel Drost Dit doosje is nieuw en heb daar de y kabel op aangesloten en natuurlijk zelf aangesloten op het ISRA punt. Ik zal hem bij thuiskomst is even controleren.

@joey92 Ik wil je hartelijk danken voor je hulp!

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Goedemiddag Kevin, welkom op de KPN Community. Ik wil iedereen bedanken voor alle tips en ondersteuning, zoals je merkt denkt de Community graag met je mee! Ik ben toch even nieuwsgierig: is het aansluiten uiteindelijk nog gelukt?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 20, 2025

@Remco van KPN nee nog niet. Ik zal KPN nog even moeten bellen. 

Ik wil iedereen ook bedanken voor de hulp!😊