Skip to main content
Beantwoord

Onderaannemer vraagt aan de VVE gegevens van bewoners om een afspraak te kunnen maken, klopt dit?

• August 6, 2025
  • 28 reacties
  • 402 keer bekeken

Henk Lubbers
Topper
Forum|alt.badge.img

Ik ben woonachtig in een appartementencomplex en bestuurslid van de VVE. KPN heeft inmiddels aan de buitenzijde van ons appartementencomplex de kabels aangelegd en in de komende 2 weken staan er aansluitingen naar binnen gepland.

Nu kregen wij als VVE van de onderaannemer het volgende verzoek.

Goedemiddag,

Op volgende adressen hebben we geen contact gegevens en kunnen geen afspraken maken: 5,7,23,27,29,35,37,39,47

Kunt u ons deze doorsturen? Alvast bedankt!

Wij hebben natuurlijk geantwoord dat de onderaannemer deze informatie niet krijgt ivm AVG, maar wij vragen ons als bestuur echt af, hoe kan het dat een bedrijf dit anno 2025 nog verzoekt?

Zijn er echt nog VVE's die dit soort informatie klakkeloos verstrekt?

Beste antwoord door Alex van KPN

Hi ​@Henk Lubbers, welkom allereerst bij onze community en fijn om te zien dat iedereen meedenkt. 

Een goede vraag. Het klopt inderdaad dat er zonder gegevens logischerwijs geen afspraak kan worden gemaakt. Ik verwacht dat dit een goedbedoelde poging is geweest om dit alsnog in orde te krijgen. 

Bewoners kunnen dit zelf doen via het toestemmingsformulier op de website, eventueel handig voor de bewoners als ze dit nog niet hebben gedaan. 

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

28 reacties

Henk Lubbers
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • August 6, 2025

Kleine aanvulling, we hebben in het verleden al eens een keer bijna ruzie gehad met een tweetal appartement eigenaren omdat we in een mail naar de appartement eigenaren de mailadressen in de cc. hadden gezet ipv in de bcc. (de mailadressen waren dus voor iedereen zichtbaar).  

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • August 6, 2025

Wellicht vindt u hier meer info. Er zijn contactgegevens nodig om de bewoners te bereiken. Als de vve daar tussen wil zitten kan dat waarschijnlijk ook maar wilt u dat? Uiteraard moet dit wel in overleg met de bewoners. 

Henk Lubbers
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • August 6, 2025

Wellicht vindt u hier meer info. Er zijn contactgegevens nodig om de bewoners te bereiken. Als de vve daar tussen wil zitten kan dat waarschijnlijk ook maar wilt u dat? Uiteraard moet dit wel in overleg met de bewoners. 

Er zijn inderdaad contactgegevens nodig maar die kunnen echt niet bij de VVE worden opgevraagd. Dat is niet toegestaan. Wij gaan daar als VVE ook niet aan meewerken. 

Een jaar geleden heeft Odido glasvezel aangelegd en daar zijn mensen langs de deur gegaan bij de bewoners. Heeft ook zijn nadelen zoals ik hier lees maar dan is er 1 op 1 contact. Een lijstje sturen met telefoonnummers en adressen kan echt niet meer in 2025 aan de ene kant jammer maar het is helaas zoals het nu is.

Wij hebben nu als bestuur wel een herinneringsmail naar de desbetreffende bewoners gestuurd met het verzoek om te reageren maar verder zal onze bemoeienis toch echt niet gaan.

jimny
Wijsgeer
  • Wijsgeer
  • August 6, 2025

@Henk Lubbers in een grijs verleden zat ik in het bestuur van een VvE en daar hebben wij indertijd op  de jaarlijkse ledenvergadering de leden laten stemmen en daaruit stemden de meeste leden voor glasvezel van kpn

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • August 7, 2025

Wij hebben natuurlijk geantwoord dat de onderaannemer deze informatie niet krijgt ivm AVG, maar wij vragen ons als bestuur echt af, hoe kan het dat een bedrijf dit anno 2025 nog verzoekt?

Niet geschoten is altijd mis… Het is niet de aannemer de AVG overtreedt maar die, de de informaties vertrekt.

Zijn er echt nog VVE's die dit soort informatie klakkeloos verstrekt?

Er zijn nog meer bedrijven de zulke informaties vertrekt (verkoopt). De AP is een papier tijger en ze hebben geen consequentie te vrezen

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • August 7, 2025

Wij hebben nu als bestuur wel een herinneringsmail naar de desbetreffende bewoners gestuurd met het verzoek om te reageren maar verder zal onze bemoeienis toch echt niet gaan.

Dan hebben jullie voldoende gedaan, en is het verder aan de bewoners naar mijn inziens.

• August 7, 2025

Welke gevolgen heeft dit als bewoners niet reageren? Kunnen dan sommige andere woningen er boven ook niet aangesloten worden?

Als dit het geval is, dan vind ik dat jullie misschien zelf ook nog wel een keer langs de deur kunnen gaan. Als er geen reactie komt via mail en telefonisch ook geen contact te krijgen is.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • August 7, 2025

Welke gevolgen heeft dit als bewoners niet reageren? Kunnen dan sommige andere woningen er boven ook niet aangesloten worden?

Ik geloof dat de VVE zelfs kan verplichten om mee te werken, toch, als er een meerderheid van stemmen is?

MR_CHIP
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • August 7, 2025

Ik geloof dat de VVE zelfs kan verplichten om mee te werken, toch, als er een meerderheid van stemmen is?

Dat kunnen ze zeker 

Alleen zoals ik het lees willen ze hierin niks mee te maken hebben zoals het maar schemeren met een AVG 

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • August 7, 2025

Ja dat is lekker makkelijk ​@MR_CHIP, dan heb je het minst werk eraan.

Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • August 7, 2025

Je kunt de niet meewerkende leden (eigenaren/bewoners) wijzen op het ladderrecht. Klinkt misschien vreemd met glasvezel. Je moet medewering verlenen aan diensten waarbij je overlast ondervind. Bijvoorbeeld. de dakgoot moet worden schoongemaakt maar je kunt er alleen bij via het erf van de buren. dan moet de buur toestemming geven, wel in overleg wannneer. Vandaar het ladderrecht. Je buren moeten dus medewewrking verlenen om glasvezel naar de bovenburen te kunnen laten brengen.

Henk Lubbers
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • August 7, 2025

Je kunt de niet meewerkende leden (eigenaren/bewoners) wijzen op het ladderrecht. Klinkt misschien vreemd met glasvezel. Je moet medewering verlenen aan diensten waarbij je overlast ondervind. Bijvoorbeeld. de dakgoot moet worden schoongemaakt maar je kunt er alleen bij via het erf van de buren. dan moet de buur toestemming geven, wel in overleg wannneer. Vandaar het ladderrecht. Je buren moeten dus medewewrking verlenen om glasvezel naar de bovenburen te kunnen laten brengen.

Hier ga ik naar kijken, nog nooit van gehoord eerlijk gezegd. Het probleem speelt in een paar hallen in een aantal andere hallen niet. Ik moet wel zeggen dat ik een dakgootreiniging iets heel anders vindt dan een glasvezelaanleg. De dakgoot maakt natuurlijk historisch al deel uit van het gebouw en natuurlijk moeten daar de onderste buren aan meewerken. Of dat met installatie van glasvezel ook het geval is vraag ik mij af maar bedankt in ieder geval voor de tip.

We hebben op de begane grond een aantal zeer oude bewoners en die zitten helemaal niet te wachten op het gedoe met glasvezelaanleg. Je kan wel leuk zeggen (zoals hierboven) dat ze moeten meewerken maar als ze de deur niet open doen dan wordt het toch echt problematisch volgens mij.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • August 7, 2025

We hebben op de begane grond een aantal zeer oude bewoners en die zitten helemaal niet te wachten op het gedoe met glasvezelaanleg. Je kan wel leuk zeggen (zoals hierboven) dat ze moeten meewerken maar als ze de deur niet open doen dan wordt het toch echt problematisch volgens mij.

Als de wetgeving, splitsingsakte of het huishoudelijk reglement specifieke bepalingen bevatten, moeten deze worden gevolgd. Zo niet, dan kan de VvE sancties opleggen of via een gerechtsvordering toegang tot de woning verkrijgen.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • August 7, 2025

Of dat met installatie van glasvezel ook het geval is vraag ik mij af maar bedankt in ieder geval voor de tip.

Aanleggen, onderhouden en verwijderen van communicatienetwerken valt onder gedoogplicht, dus de grondeigenaar moet meewerken als een telecommunicatie bedrijf het vraagt. Maar KPN of andere provider gaat meestal de weg van de minste weerstand en vraagt netjes om toestemming. Als het echt niet anders gaan (b.v. een landgoed blokkeert de aanleg van kabel tussen 2 wijken), gaan ze ook de eigenaren voor een rechtbank dagvaarden om de toestemming te krijgen.

Henk Lubbers
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • August 7, 2025

We hebben gisteren als bestuur een indringende mail naar de desbetreffende bewoners gestuurd van de 9 gevallen, zijn er nu nog 4 over, die wonen echter wel allen op de begane grond. Vorig jaar heeft Odido glasvezel bij ons aangelegd en toen hebben wij dit soort problemen helemaal niet gehad. Ik vraag mij af wat Odido toen anders heeft gedaan. Probleem is ook dat een aantal mensen zo te zien op vakantie is. Ik heb 3 weken gelden aangegeven dat ik een abonnement wilde nemen en toen werd aangegeven dat glasvezel in oktober/november beschikbaar zou zijn. Een week geleden hing er echter opeens een plakkaat op onze hallen met de mededeling dat e.e.a. aangesloten zal worden vanaf 11 augustus.

Dit soort zaken opstarten midden in de vakantieperiode is gewoon niet handig.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • August 8, 2025

Hallo ​@Henk Lubbers ,

Goed dat het bestuur van de VVE alle bewoners nu een e-mail heeft gestuurd. Dan is dat verzoek van de onderaannemer richting de VVE toch nuttig geweest.

Verder wat jouw aansluiting betreft:

Als KPN heeft geschreven dat in oktober/november de glasvezel bij jou gaat werken dan is het inderdaad logisch dat ze nu in augustus gaan starten met het aanleggen van de glasvezelkabels van buiten naar binnen. 

Zeker in een appartementencomplex heeft dat wel wat voeten in aarde. Het is niet zo dat als de kabel bij jou naar binnen is gebracht dat je dan meteen aangesloten bent. Daar gaat dan ook weer een periode overheen. (Bij mij thuis was dat ongeveer twee maanden.)

Het is te hopen dat er dit weekend een paar bewoners terugkomen van vakantie. En anders zullen ze waarschijnlijk al wat voorbereidende werkzaamheden uitvoeren. 

Lees meer over het hele proces in dit topic:

Henk Lubbers
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • August 8, 2025

Hallo ​@Henk Lubbers ,

Goed dat het bestuur van de VVE alle bewoners nu een e-mail heeft gestuurd. Dan is dat verzoek van de onderaannemer richting de VVE toch nuttig geweest.

Verder wat jouw aansluiting betreft:

Als KPN heeft geschreven dat in oktober/november de glasvezel bij jou gaat werken dan is het inderdaad logisch dat ze nu in augustus gaan starten met het aanleggen van de glasvezelkabels van buiten naar binnen. 

Zeker in een appartementencomplex heeft dat wel wat voeten in aarde. Het is niet zo dat als de kabel bij jou naar binnen is gebracht dat je dan meteen aangesloten bent. Daar gaat dan ook weer een periode overheen. (Bij mij thuis was dat ongeveer twee maanden.)

Het is te hopen dat er dit weekend een paar bewoners terugkomen van vakantie. En anders zullen ze waarschijnlijk al wat voorbereidende werkzaamheden uitvoeren. 

Lees meer over het hele proces in dit topic:

Beste Noordzee,

Mijn bovenbuurman (mede bestuurslid en fan van KPN) heeft gelijk toen bekend werd dat de kabel naar binnen gebracht zou worden een abonnement afgesloten en hij ontving onderstaand bericht.

Hij kan overigens nu al tv kijken via de app. Dus ik vraag mij echt af of het na aanleg in huis nog 2 maanden gaat duren.  Ondertussen hebben we hedenochtend ook een betere planning ontvangen, die gaan we zo meteen verspreiden naar de bewoners. 

Ik wil bij deze iedereen alvast bedanken voor de bijdrage in dit topic. Ik ga er van uit dat e.e.a. de komende week goed gaat. Mocht er toch nog vragen zijn dan meld ik mij hier wel weer.

• August 8, 2025

Mijn bovenbuurman (mede bestuurslid en fan van KPN) heeft gelijk toen bekend werd dat de kabel naar binnen gebracht zou worden een abonnement afgesloten en hij ontving onderstaand bericht.

Hij kan overigens nu al tv kijken via de app.

Dat is heel raar. Heeft die dan geen abonnement via koper? 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • August 8, 2025

Dat hoeft niet, de abonnee krijgt een mail met TV-klantnummer en pincode en hij kan zonder een KPN abonnement te hebben via de smartphone-app kijken. Alleen op een Smart-TV kan het niet. 

• August 8, 2025

Dat hoeft niet, de abonnee krijgt een mail met TV-klantnummer en pincode en hij kan zonder een KPN abonnement te hebben via de smartphone-app kijken. Alleen op een Smart-TV kan het niet. 

Krijgt een klant dat al voordat het abonnement gestart is?

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • August 8, 2025

Beste Noordzee,

Hij kan overigens nu al tv kijken via de app. Dus ik vraag mij echt af of het na aanleg in huis nog 2 maanden gaat duren. 

Dat kan, 

Het kan ook binnen enkele weken geregeld zijn.  

Nee, dat niet. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • August 8, 2025

Ja

Nee, dat niet. 

Dan heb ik een bijzondere draad tot KPN, omdat het bij me ging...

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • Antwoord
  • August 11, 2025

Hi ​@Henk Lubbers, welkom allereerst bij onze community en fijn om te zien dat iedereen meedenkt. 

Een goede vraag. Het klopt inderdaad dat er zonder gegevens logischerwijs geen afspraak kan worden gemaakt. Ik verwacht dat dit een goedbedoelde poging is geweest om dit alsnog in orde te krijgen. 

Bewoners kunnen dit zelf doen via het toestemmingsformulier op de website, eventueel handig voor de bewoners als ze dit nog niet hebben gedaan. 

Henk Lubbers
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • August 13, 2025

Vandaag zijn ze begonnen met de aansluiting in één hal en gelijk al een probleem. Ze hebben in die bewuste hal aan elke zijde 4 draadjes neergelegd. Alleen zitten in die bewuste hal 3 appartementen links en 5 appartementen aan de rechterzijde. (ons complex loopt in een hoek en is vrij apart gebouwd) Oplossing is nu dat er via het kruipgat een gaatje in  de fundering wordt geboord en zo een kabel van links naar rechts wordt gebracht. 

Toevallig is dat ook bij de hal waar ik zelf in woon het geval dus wij weten nu de vraag die wij aanstaande maandag gaan krijgen. Gelukkig wonen hier 3 bestuursleden in de hal dus dat gaat wel goedkomen.

Henk Lubbers
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • August 18, 2025

Vandaag is de laatste dag van het project geweest. Bij alle 7 hallen is de glasvezel aangelegd en wij zijn eigenlijk zeer tevreden hoe één en ander uiteindelijk is verlopen. Een bijzonder compliment aan degene die de bestrating hersteld heeft. Die ligt er eigenlijk nu beter in dan voor de werkzaamheden. Wij hadden waar de kabel naar binnen moest nogal grote en zware tegels liggen (90X90), maar ze zijn er keurig uitgehaald en nog beter weer teruggelegd.