Skip to main content

Afgelopen zaterdag zijn mijn ouders verhuisd naar een verzorgingshuis. De meterkast staat in de gemeenschappelijke hal buiten hun huis. 

 

In het huis zitten 2 telefoon contactdozen. De huismeester denkt dat die aan deze loshangende kabels zitten. Hij zegt dat ik de telefoon contactdozen kan vervangen voor utp contactdozen zodat daar de kabel naar de nieuwe tv+ box in kan. 

Het zijn wel 8 aderige kabels, maar ik zie geen cat aanduiding. 

Kan ik inderdaad in het huis een gewone cat5 wcd monteren op deze kabel?

 

Zo te zien aan het zwarte kastje links is er glasvezel.  Je zou daar het modem op aan kunnen sluiten.  Maar er branden geen lampjes.  Misschien is het verstandig om een monteur te vragen.


Glasvezel inderdaad. 

Maar het gaat mij om de weg naar binnen. Daar heb ik alleen een telefoon aansluiting 


Glasvezel inderdaad. 

Maar het gaat mij om de weg naar binnen. Daar heb ik alleen een telefoon aansluiting 

dan zou ik die kabel vervangen door utp


Je kunt geen nieuwe kabel trekken vanuit de gezamenlijke hal naar de woning.

De vraag is of deze 8 aderige kabel geschikt is voor TV kijken.


vziw is een rj11 kabel anders dan een rj45

 

@Ik_Combineer weet hier vast een oplossing voor


En de huidige kabel vervangen door een nieuwe ook niet mogelijk?

Anders is het "trial and error" en kijken wat het effect is als er aan beide zijden een RJ45 plug is gemonteerd. Als er maximaal een 100 Mbit verbinding mogelijk is en het abonnement is 100 Mbit is het natuurlijk prima.


Ik zie ook een UPC kastje.

Is dit een eigen meterkast? Of een soort van gedeelde kast?


Gewone telefoon kabels zijn ongeschikt voor de verbinding. De draadjes zitten niet gevlochten in de kabel. Dan beïnvloeden ze elkaar en houd je geen signaal meer over. 

Er moet echt utp van de NT naar het modem. Cat 6, maar cat 5e kan ook.

Weer zo'n voorbeeld dat het onbegrijpelijk is over de gekozen plek. Btw er moet tenminste ook een wcd zijn voor stroom voor de NT.


Gewone telefoon kabels zijn ongeschikt voor de verbinding. De draadjes zitten niet gevlochten in de kabel. Dan beïnvloeden ze elkaar en houd je geen signaal meer over. 

Er moet echt utp van de NT naar het modem. Cat 6, maar cat 5e kan ook.

Weer zo'n voorbeeld dat het onbegrijpelijk is over de gekozen plek. Btw er moet tenminste ook een wcd zijn voor stroom voor de NT.

Deze plek is schitterend, stroom is zeker aanwezig want ziggo heeft ook een repeater hier staan. Verder is het vanaf hier mogelijk om een kabel te trekken naar verschillende ruimtes. In de woning zelf niet. Dus ik ben groot voorstander van glasvezel hier. Als laatste zal dit hoogbouw betreffen gok ik en dan is het fijn dat de glasvezel in 1 keer van onder naar boven kan omdat alle meterkasten boven elkaar zitten.

 

Op de vraag van ts: laat een monteur van KPN komen. Wij trekken een kabel en zijn erg scherp geprijsd. Meestal goedkoper dan wanneer je zelf een kabel in de winkel koopt. Ook werken we het direct af op een inbouw doosje en met een rj45 connector.