Skip to main content

Sinds enkele weken ligt in ons appartement een glasvezelaansluiting gereed. Nu krijgen we ongevraagd een pakket opgestuurd om over te stappen op die glasvezelaansluiting.

Ik krijg dan zogezegd gratis een upgrade naar 200mb. Maar dat heb ik op mijn koperverbinding ook al.

Dat ik op termijn over moet stappen snap ik want KPN zal het kopernetwerk wel willen uitfaseren. Maar vanwaar die haast bij KPN?

Ik heb nu al jarenlang hetzelfde IP-adres. Theoretisch kan KPN dat natuurlijk veranderen maar in de praktijk is het zo goed als vast. Handig vanwege mijn thuisserver. Gaat dit bij glasvezel ook zo werken? Een (semi)vast IP-adres?

Groet en dank voor de antwoorden,

Dirk

 

Maar vanwaar die haast bij KPN?

Het onderhouden van het kopernet is omgerekend per huishouden duurder dan glasvezel. KPN stopt redelijk snel met het koper daarom. De termijn verandert nog wel eens. Die weet ik momenteel even niet. Het koper gaat na enige tijd uit. Zelfs al ben je niet over.

Alleen het IP van je aansluiting verandert, daarna blijft het gelijk. Je kunt je huidige abonnement houden. Ook Alles in één abonnementen. Het andere IP heeft zowel bij mijn moeder als bij mij verder geen gevolgen gehad. Niets van gemerkt zelfs.


Maar vanwaar die haast bij KPN?

Het onderhouden van het kopernet is omgerekend per huishouden duurder dan glasvezel. KPN stopt redelijk snel met het koper daarom. De termijn verandert nog wel eens. Die weet ik momenteel even niet. Het koper gaat na enige tijd uit. Zelfs al ben je niet over.

Alleen het IP van je aansluiting verandert, daarna blijft het gelijk. Je kunt je huidige abonnement houden. Ook Alles in één abonnementen. Het andere IP heeft zowel bij mijn moeder als bij mij verder geen gevolgen gehad. Niets van gemerkt zelfs.

Klopt.  Kleine aanvulling: Het is géén garantie.  KPN geeft geen statische ip adressen uit. In de praktijk zul je echter zien dat het ip adres nagenoeg nooit verandert tijdens je abonnement bij ons.

@teledirk : Meestal gaan er wel de nodige mails aan vooraf.  Wanneer willen ze jou over hebben dan?


In MiinKPN kun je aangeven of je op de hoogte wilt worden gehouden van een IP-wijziging @teledirk , @PeterG en @Erwin_ 


Dank voor jullie antwoorden.  Het is me duidelijk, maar het overviel me een beetje.

Omdat ik voor ons kerkgenootschap hier een cloudservertje heb staan met 30 gebruikers moet ik toch iedereen informeren dat die cloud een dag uit de lucht kan zijn, moet ik het A-record dat het domein koppelt aan het IP-adres aanpassen e.d. Kortom, het is hier even méér dan aansluitinkje wisselen.

Stel dat de nieuwe glasvezelaansluiting niet (goed) werkt kan ik dan mijn modem gewoon weer terugkoppelen aan de koperverbinding of is er geen weg terug?

Overigens kan ik niet in Mijn KPN vinden waar ik op de hoogte gehouden wordt van IP-wijzigingen. Is dat in de app ergens?

Of had ik moeten toestaan dat de app me mededelingen stuurt?

Groet en dank,

Dirk


In de rubriek privacy en personalisatie , dan op je adres klikken, daar staat het al of niet aangevinkt @teledirk 

Eenmaal over naar glas, dan is er definitief geen weg meer terug naar koper.

 


In de rubriek privacy en personalisatie , dan op je adres klikken, daar staat het al of niet aangevinkt @teledirk 

Eenmaal over naar glas, dan is er definitief geen weg meer terug naar koper.

 

@teledirk : Heb je het gevonden? (ik wist dit namelijk ook niet)


Yep gevonden hoor.