Skip to main content
Beantwoord

Onstabiel internet met server onbereikbaar melding op sites

• February 15, 2026
  • 10 reacties
  • 50 keer bekeken

Ik heb  last van erg onstabiel internet. Overal thuis wel verbinding met de Wifi maar daar houdt het ook wel mee op. Vrijwel elke site moet super lang laden of bufferen en ik moet altijd een aantal pogingen wagen, ik krijg vaak het bericht ‘de server is onbereikbaar'. 

Mogelijke oplossingen die ik al heb geprobeerd:

• hard reset van de Experia-box
  • wifi-modem verplaatst (staat voor het raam)
  • Getest op verschillende momenten maar zelfs een speedtest lukt niet eens want hij krijgt geen connectie bij tijd en wijle (de laatste speedtest kon hij alleen een downloadsnelheid van 9 Mb/s meten voordat hij ermee kapte)

Dit speelt al enkele maanden, daarvoor was het altijd redelijk stabiel….

Beste antwoord door EDIJ28

Ik heb nu de kanalen handmatig ingesteld op een ander kanaal en het lijkt nu (iets) beter te gaan. Afwachten maar even….

10 reacties

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • February 15, 2026

Heb je jouw computer al bekabeld aangesloten, om te kijken of het niet aan de wi-fi ligt?

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • February 17, 2026

Hoi ​@EDIJ28 , bedankt voor jouw bericht en welkom hier op de KPN Community :)

Dat is inderdaad behoorlijk vervelend wanneer je elke keer zo lang moet wachten voordat een pagina laadt en goed dat je dit via deze weg kenbaar maakt! In dit geval zou ik je willen adviseren om eens aan de slag te gaan met de KPN Wifi Manager. Deze online tool controleert in eerste instantie hoe jouw wifi op dit moment werkt, inclusief de snelheid en het bereik. Op basis daarvan krijg je vervolgens een persoonlijk advies om de wifi sneller/stabieler/sterker te maken. Afgaande op je bericht krijg ik de indruk dat je wifi momenteel staat ingesteld op een te 'druk' kanaal en dat probleem kan de wifi manager voor je oplossen. Ik ben heel erg benieuwd naar de uitkomst en hopelijk wil je die ook nog hier met ons delen! 🙏🏻

Heb je jouw computer al bekabeld aangesloten, om te kijken of het niet aan de wi-fi ligt?

Ook zeker nog een goed advies omdat je op deze manier ook de nodige zaken uit kunt sluiten! 

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 18, 2026

Helaas lijkt het allemaal niet te werken. Ik heb gisteren de KPN Wifi Manager eroverheen gehaald maar de problemen lijken nu alleen maar verergerd te zijn. Ik heb alle standaard dingen al geprobeerd. Ik heb keurig netjes verbinding met mijn wifi, maar ik zie wel 10 andere netwerken in mijn omgeving…. Daarnaast kan ik gewoon geen enkele site fatsoenlijk bereiken. Een speedtest doen is dus ook uitgesloten i.v.m. ‘download test error'. Uiteindelijk nog een keer KPN wifi manager eroverheen gehaald, Eindeloos inloggen en refreshen en doorheen gelopen. Uiteindelijk geeft ook de KPN aan dat er iets mis is met de wifi en dat ze ernaar gaan kijken. (!) Belafspraak proberen te maken via de chatbot maar ja, geen internet dus dit werkt ook niet. Zucht…..

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • February 18, 2026

Maar hoe is het bekabeld? Wat doet een speedtest dan? En heb je geen mobiel internet om een belafspraak te maken? 

Ook loont het om een Wifi analyzer op je telefoon uit te voeren. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 20, 2026

Ik heb geen UTP-kabel liggen dus dat moet rechtstreeks vanuit de meterkast. Echter, dat werkt wel gewoon goed. Als ik bekabeld een speedtest uitvoer dan heb ik een download-snelheid van 72 mb/s, een uploadsnelheid van 25 mb/s en een ping van 33. Zodra ik hem van de kabel haal en opnieuw een speedtest probeer te doen begint hij er wel aan en haalt een downloadsnelheid van max 15 Mb/s maar halverwege stopt hij en krijg ik de melding ‘kan niet verbinden’, de pagina refreshen helpt niet maar er is wel gewoon verbinding met het wifi-netwerk. Ik heb al verschillende plekken binnen het huis geprobeerd en de Wifi-router verzet mara het verbetert niet. Als ik de wifi-analyser Netspot eroverheen haal dan geeft hij 21 wifi-netwerken in de omgeving aan en bij mijn netwerk heeft hij een signaalsterkte van -82 dBm en een signalsterkte van 14%….

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • February 20, 2026

Als ik de wifi-analyser Netspot eroverheen haal dan geeft hij 21 wifi-netwerken in de omgeving aan en bij mijn netwerk heeft hij een signaalsterkte van -82 dBm en een signalsterkte van 14%….

Oef, lekker druk. En dat signaal is ook niet al te best. 

Is dat 5Ghz of 2,4Gghz?

Wellicht om voor beide handmatig een ander (minder druk bezet) kanaal te kiezen en nogmaals te kijken. 

Er zijn ook andere wifi analyzers die in de gratis versies een beter inzicht in de kanalen geven (ik zie dat dat bij netspot een betaald iets is). (Wifiman van Ubiquiti of netanalyzer van Jiri techet)

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 20, 2026

Ja, het is 2,4 Ggh

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • February 24, 2026

Ervaar je dit probleem ook op alle apparaten die zijn verbonden met jouw wifi netwerk ​@EDIJ28? Heb je de wifi ook al eens helemaal opnieuw ingesteld? Daarmee bedoel ik dat je jouw apparaten die met jouw wifi netwerk zijn verbonden helemaal verwijdert om vervolgens opnieuw verbinding te maken. Je dient dan ook eenmaal het wachtwoord van de wifi opnieuw in te stellen. Kan zeker geen kwaad om dit eens te proberen, baat het niet dan schaadt het niet! En weet trouwens ook dat je voor directe ondersteuning ook altijd een belafspraak in kunt plannen met onze Helpdesk

• Auteur
  • Deelnemer
  • Antwoord
  • February 24, 2026

Ik heb nu de kanalen handmatig ingesteld op een ander kanaal en het lijkt nu (iets) beter te gaan. Afwachten maar even….

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • February 25, 2026

Dat is fijn om te lezen ​@EDIJ28 🙏🏻

Maar goed mogelijk dat je wifi op een te druk kanaal stond, dit blijft een beetje een kat - en muisspelletje met de andere wifi netwerken die in je omgeving actief zijn. Ik ben in ieder geval blij dat het lijkt te hebben geholpen!