Skip to main content
Beantwoord

Ontvangen IP adres blijkt op blacklist te staan

• March 6, 2025
  • 26 reacties
  • 413 keer bekeken

Ik wil hierbij mijn ernstige ontevredenheid uiten over een probleem met het IP-adres dat ik via KPN heb ontvangen. Dit adres bleek door Microsoft op een blacklist te staan, waardoor wij ernstige verbindingsproblemen ondervonden met onze apparatuur, waaronder onze printer.

Na talloze contactmomenten met de KPN-klantenservice en zonder een duidelijke oplossing, hebben wij uiteindelijk gedacht dat de router de oorzaak was. Dit leidde ertoe dat wij, onnodig, een nieuwe printer hebben aangeschaft met een kostenpost van meer dan €3000. Pas later ontdekten wij dat het probleem lag bij het geblokkeerde IP-adres, iets wat KPN had kunnen en moeten signaleren. het enige wat ik te horen heb gekregen is dat retentierecht mogelijk was.

Ik zie uw reactie graag tegemoet.

Beste antwoord door wjb

Het IP adres van iedere consumenten en kleinzakelijke aansluiting staat in de Spamhaus ZEN (PBL) lijst.

Bron

Maar waar ik nu benieuwd naar ben is de IP blacklist waar de aansluiting van ​@Maumo op staat en die volgens hem roet in het eten zou gooien.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

26 reacties

• March 6, 2025

Een printer van 3000 euro is een dure printer. Je bent een zakelijke klant?

Een printer is verbonden met het lokale netwerk. Daarop is geen enkele blacklist actief. Er worden geen ip adressen geblokkeerd. Dus ik denk dat er wat anders aan de hand was.

Kan je het probleem wat meer omschrijven?

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 6, 2025

Printer actief op lokale netwerk maar gaat via smtp het internet op om scanopdrachten te versturen.

We zijn zakelijke klant. herhaaldelijk contact krijg alleen maar monteurs die praten over kpn 1 of kpn 2.
We stonden op een blacklist van Microsoft daarom komen onze smtp berichten niet door. Ons Ip adres was dus hiervoor spam verzendend.

Via de kpn box experia staat smtp ook dicht terwijl dit nog een veelgebruikt protocol is.
moet de firewall naar low.

klantendienst echt moeilijk tot niet bereikbaar, ben er lang mee bezig geweest, printer gekocht omdat we dachten dat het daarmee opgelost zou zijn.

• March 6, 2025

Lastig, al die omwegen via dat soort clubs daar heb ik zo mijn mening over :-/
En natuurlijk komt er nergens een zinnige foutmelding tevoorschijn ?

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 6, 2025

Nee. die SMTP berichten die via office 365 verzonden worden pakt hij bij Microsoft niet aan. wat mij betreft zou dat een check moeten zijn als je ip adressen gaat verstrekken aan nieuwe klanten. 

• March 6, 2025

Hallo ​@Maumo 

Welke blacklist stond je op, was dat soms de Spamhaus PBL blacklist?

Hoe verstuurde je die mail via de printer, via een exchange connector?
Die controleert (onterecht m.i.) ook op de Spamhaus PBL blacklist.

De PBL blacklist heeft trouwens niets te maken met dat er ooit spam verzonden is maar daar staat elk dynamisch IP-adres op.

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 6, 2025

De blacklist van Microsoft begreep ik. ja via een connector.
We hebben er pas problemen mee gekregen na overstap naar KPN. 
Eigenlijk verwacht ik wel enige betrokkenheid van monteurs / klantenservice bij dit soort problemen, Snelle respons die ik op dit forum wel ervaar

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • March 6, 2025

Al helemaal zakelijk kunnen wij als monteur hier zeer weinig mee. Alles achter het modem is niet KPN haar verantwoording en daar heeft u een IT’er voor.

wjb
Wijsgeer
  • March 6, 2025

Een beetje een wazig verhaal dit.

Ik ben zeer benieuwd op welke blacklist jouw IP adres dan zou staan.

Weet dat elk IP adres van consumenten- en kleinzakelijke aansluitingen in de PBL van Spamhaus opgenomen is.

• March 6, 2025

Via de kpn box experia staat smtp ook dicht terwijl dit nog een veelgebruikt protocol is.
moet de firewall naar low.

Poort 25 staat dicht ja. Maar dat maakt niet uit als jij mail wilt verzend via de smtp server van Microsoft. Want ik weet bijna zeker dat Microsoft toch geen mail accepteert op poort 25. De smtp server van Microsoft zal alleen luisteren op poort 587. Daarbij is ook authentie verplicht. 

https://support.microsoft.com/nl-nl/office/pop-imap-en-smtp-instellingen-voor-outlook-com-d088b986-291d-42b8-9564-9c414e2aa040

Weet je wat jij moet doen? Een goede icter in dienst nemen. Want dit hele verhaal klinkt gewoon als gebrek aan kennis.

Ik snap er geen bal van dat als je een printer hebt van 3000 euro, dat je dan überhaupt gaat lopen tobben met scanopdrachten versturen via mail. Ik bedoel... zoiets is leuk voor thuis gebruik. Maar zakelijk gebruik je toch veel betere en meer professionelere oplossingen? 

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 6, 2025

Veel kleine mkb bedrijven hebben geen vaste IT mensen in dienst. Een multi functionele A3 /A4 printer is een gebruikelijk stuk hardware. De oude canon kon al jaren mails verzenden. Hiervoor zijn enkele records opgenomen in het DNS.

Het werkt eerst achter een Fritzbox bij een andere provider. Poort 25 hebben we nooit gebruikt. Idd 587 met authenticatie vanuit de printer bij Microsoft.

​​​​​​Vervolgens gaan we over naar KPN en werkt het niet meer. Gaan op zoek naar hulp. Zit het in de Xperia? Etc. etc. 

Naar mijn mening is een controle op diverse blacklist en ondersteuning op dit vlak niet teveel gevraagd voor MKB. Groet

wjb
Wijsgeer
  • March 6, 2025

Ik ben nog steeds benieuwd op welke blacklist jouw IP adres dan zou staan.

Ga eens naar deze site en vul jouw IP adres in. Ik ben benieuwd naar het resultaat.

• March 6, 2025

Een multi functionele A3 /A4 printer is een gebruikelijk stuk hardware.

Ja. Maar dan heb je er nog niet zomaar 1 van 3000 euro. 

De oude canon kon al jaren mails verzenden. Hiervoor zijn enkele records opgenomen in het DNS.

Heb je een eigen domeinnaam? Gebruik je als afzender een emailadres van die eigen domeinnaam? 

Het werkt eerst achter een Fritzbox bij een andere provider. Poort 25 hebben we nooit gebruikt. Idd 587 met authenticatie vanuit de printer bij Microsoft.

Poort 587 word niet geblokkeerd in de router van KPN. 

Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • March 6, 2025

Nou mijn ip adres staat er in ieder geval ook op, 

wjb
Wijsgeer
  • Antwoord
  • March 6, 2025

Het IP adres van iedere consumenten en kleinzakelijke aansluiting staat in de Spamhaus ZEN (PBL) lijst.

Bron

Maar waar ik nu benieuwd naar ben is de IP blacklist waar de aansluiting van ​@Maumo op staat en die volgens hem roet in het eten zou gooien.

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 13, 2025

@wjb : Van onze ITer begreep ik dat het IP adres geblokkeerd werd door Microsoft zelf.

ps: Het is voor MKB dus best handig de mail functie te blijven gebruiken. De connectie met Onedrive is alleen kortstondig te maken. Lees telkens weer inloggen. alleen via separate licenties / passystemen bij printers kan blijvende verbinding tot stand gebracht worden tussen de HP printer en microsoft Onedrive.

bedankt voor jullie snelle reactie.

• March 13, 2025

Wat dacht je er van om gewoon te scannen naar je eigen computer? Of naar een gedeelde netwerk drive? Dat is toch veel logischer? Dan blijft het binnen de muren van je eigen bedrijf. Dat is ivm privacy ook veel beter.

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 13, 2025

Gedeelde netwerkdrive hebben we niet. alles in “the cloud bij micrsoft”

Scannen naar computer niet altijd handig i.v.m. bereikbaarheid van bestanden door meerdere collega's…

Bepaalde mailboxen zijn door meerdere mensen bereikbaar, dus handig.

• March 13, 2025

Dan word het tijd dat je die icter aan het werk zet. Er zijn zoveel mogelijkheden. Het is enorm jammer om daar geen gebruik van te maken.

wjb
Wijsgeer
  • March 13, 2025

@wjb : Van onze ITer begreep ik dat het IP adres geblokkeerd werd door Microsoft zelf.

En is het nu dan verholpen?

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 13, 2025

ja ook goed voor mensen die dit ook ooit hebben. je kan dit via microsoft verhelpen. moest ook wat firewall settings aanpassen om hem erdoor te krijgen in de experiabox.

wjb
Wijsgeer
  • March 13, 2025

ja ook goed voor mensen die dit ook ooit hebben. je kan dit via microsoft verhelpen. moest ook wat firewall settings aanpassen om hem erdoor te krijgen in de experiabox.

Je zegt echt heel tegenstrijdige dingen die ook niets met elkaar te maken hebben.

Ik ben nog steeds zeer benieuwd op welke blacklist jouw IP adres gestaan heeft en wie dan wat gedaan heeft om jouw IP adres daar vanaf te krijgen.

Daarnaast ben ik heel benieuwd wat voor een firewall instellingen je dan aan hebt moeten passen.

Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • March 16, 2025

Ik wil hierbij mijn ernstige ontevredenheid uiten over een probleem met het IP-adres dat ik via KPN heb ontvangen. Dit adres bleek door Microsoft op een blacklist te staan, waardoor wij ernstige verbindingsproblemen ondervonden met onze apparatuur, waaronder onze printer.

Na talloze contactmomenten met de KPN-klantenservice en zonder een duidelijke oplossing, hebben wij uiteindelijk gedacht dat de router de oorzaak was. Dit leidde ertoe dat wij, onnodig, een nieuwe printer hebben aangeschaft met een kostenpost van meer dan €3000. Pas later ontdekten wij dat het probleem lag bij het geblokkeerde IP-adres, iets wat KPN had kunnen en moeten signaleren. het enige wat ik te horen heb gekregen is dat retentierecht mogelijk was.

Ik zie uw reactie graag tegemoet.

Wij zien ook graag uw reactie tegemoet

• March 16, 2025

Welke reactie ​@Eddy75? Ik denk dat er geen reactie meer komt. Want het lijkt opgelost te zijn voor ​@Maumo. En dit topic staat nu op "beantwoord".

Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • March 16, 2025

Jij mag denken wat je wilt. 

King006
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • March 16, 2025