Skip to main content
Beantwoord

Onverwachte roamingkosten in grensgebied Kroatië en Bosnië

• August 16, 2026
  • 12 reacties
  • 244 keer bekeken

We zitten in de grensstreek van Kroatië en Bosnië. Nu is bij ons alledrie zomaar een Bosnische provider kort geselecteerd geweest. Resultaat 3 keer 60,50 euro aan kosten. Geen kans gehad om iets uit te zetten of anders te handelen.

Beste antwoord door JJVoe

@Joep1965 ​@Jeroen van KPN Ik ben fantastisch geholpen door de klantenservice van KPN. In tegenstelling tot dat wat ​@Joep1965  zo zeker wist. 

12 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • August 16, 2026

Dat is een onaangename verrassing ​@JJVoe . Blijkbaar is de Bosnische zendmast net wat sterker geweest. Om dit te voorkomen is het verstandig om handmatig een netwerkprovider te kiezen. Je kunt jezelf beveiligen tegen dit soort kosten. Sms BESCHERMING AAN naar 1266!! Doe het nu!! Helaas vergoedt kpn de reeds gemaakte kosten niet.

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 16, 2026

Dank voor deze tip. Maar ik ben hier nog niet klaar mee. Ik ga hier KPN over bellen.

Gertjan Woudenberg
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5

@JJVoe Bellen heeft geen zin. Zoek op €60,50 en je vindt tientallen vergelijkbare situaties. Ik snap ook niet waarom KPN in tegenstelling tot andere providers klanten niet beschermt tegen deze kosten. 

@Joep1965 heeft gelijk, KPN gaat deze kosten echt niet vergoeden. Als ze dat bij jou zouden doen creëren ze een gevaarlijk en kostbaar precedent. 

• August 16, 2026

bv :

Ja, dat dit maar voortduurt is echt ongelofelijk, hoeveel boze (ex) klanten wil kpn hebben ?
Via de zoekfunctie van dit forum : 60,50
https://community.kpn.com/search?q=60%2C50

pieterboes
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • August 17, 2026

Wat ik niet begrijp is dat die bescherming buiten de EU niet standaard aan staat.
En 60 Euro is ook wel erg veel als je maar even contact maakt.

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 19, 2026

Ik moet eerst de factuur afwachten zegt KPN. Dan online een klacht indienen. Toen ik ter sprake bracht dat KPN op voorhand wat uit kan zetten moest ik er geen discussie van maken. Heel bijzonder. Ik moest het gesprek kort houden. Nou, wordt vervolgd dus.

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Hallo ​@JJVoe, in grensgebieden kan het zijn dat telefoons inderdaad verbinding maken met een ander netwerk. Mobiele netwerken houden zich helaas niet aan landsgrenzen. Nu begrijp ik uit jouw laatste bericht dat je een klacht gaat indienen, dat staat elke klant uiteraard vrij. De afhandeling hiervan zal dan verder via onze afdeling Klantreacties gaan. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • Antwoord
  • August 27, 2026

@Joep1965 ​@Jeroen van KPN Ik ben fantastisch geholpen door de klantenservice van KPN. In tegenstelling tot dat wat ​@Joep1965  zo zeker wist. 

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • August 27, 2026

Dan heb je heel goed je best gedaan 😉. Dit is namelijk echt uniek. Ik ben wel blij voor je!!

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 27, 2026

Ze bekijken het per geval. Waar vroeger standaard een creditatie kwam bekijken ze het nu per geval. Het is niet zwart-wit in ieder geval. 

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • August 27, 2026

Je hebt inmiddels toch wel een sms gestuurd naar 1266 hoop ik!!

• August 27, 2026

Wow! Je bent de eerste die zulk goed nieuws meldt voor zover ik heb gezien in deze community. Goed voor jou en ik hoop dat je daarmee een precedent hebt geschapen voor andere gedupeerden. KPN zou transparanter moeten zijn met de optie “bescherming aan” naar 1266 om die extra kosten te voorkomen. Ik zie deze aanbeveling alleen in deze community maar niet in de KPN mailing naar klanten waarin alleen KPN buitenlandbundels of om roaming uit te zetten worden gepromoot om kosten te besparen. Voor 60,50 euro aan onverwachte kosten kan je best wat internetbundels kopen, zeker bij derde partijen zoals Airalo etc.

Het allerbeste zou zijn dat KPN als premium brand deze optie standaard aan zou hebben staan maar dat lijkt voorlopig nog een onvervulbare wens omdat ze er stiekem best veel aan verdienen denk ik