Beantwoord
Onweer
Gekke vraag misschien? Ik heb glasvezel en nu vroeg ik me af of je bij onweer de stekkers uit het stopcontact moet halen?
Beste antwoord door Noordzee
Nee, dat is niet nodig.
De kabels zijn steeds vaker van glasvezel dat geen stroom geleid en er zitten nog andere apparaten tussen (modems, decoders ed.). Tegenwoordig is dus de kans dat je forse schade oploopt door een indirecte blikseminslag een stuk kleiner (in veel gevallen nihil). De kans dat je zelf zo geraakt wordt nog veel minder. Moderne TV's zijn gevoelige stukjes microelektronica tov de oude CRT toestellen die behoorlijk robuust waren maar ook dergelijke klappen verder in het toestel toelieten. Hetzelfde geld voor de telefoon. Het hele vaste netwerk in Nederland is digitaal met ook weer veel glasvezel. Een bliksem inslag komt niet verder dan het eerst volgende tussenstation dat dan doorbrand.
Bekijk origineelDe kabels zijn steeds vaker van glasvezel dat geen stroom geleid en er zitten nog andere apparaten tussen (modems, decoders ed.). Tegenwoordig is dus de kans dat je forse schade oploopt door een indirecte blikseminslag een stuk kleiner (in veel gevallen nihil). De kans dat je zelf zo geraakt wordt nog veel minder. Moderne TV's zijn gevoelige stukjes microelektronica tov de oude CRT toestellen die behoorlijk robuust waren maar ook dergelijke klappen verder in het toestel toelieten. Hetzelfde geld voor de telefoon. Het hele vaste netwerk in Nederland is digitaal met ook weer veel glasvezel. Een bliksem inslag komt niet verder dan het eerst volgende tussenstation dat dan doorbrand.
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.