Skip to main content
Vraag

Onze systemen hebben ongebruikelijk verkeer van uw computernetwerk vastgesteld melding op Google

• September 19, 2026
  • 15 reacties
  • 259 keer bekeken

Sinds kort krijg ik bij het zoeken met Google de volgende melding:

"Onze systemen hebben ongebruikelijk verkeer van uw computernetwerk vastgesteld. Op deze pagina wordt gecontroleerd of de verzoeken daadwerkelijk door u worden verzonden en niet door een robot."

Wat kan hier de oorzaak van zijn en hoe los ik dit op? Ik heb al het volgende gecontroleerd:

Ik maak geen gebruik van een VPN oid.
    Ik heb mijn systemen gescand en geen malware of virussen gevonden.
    Ik heb alle apparaten losgekoppeld van het netwerk en de router, opnieuw opgestart, maar de melding blijft verschijnen.

Google verwijst me voor verdere hulp door naar KPN. Mijn publieke IP-adres deel ik graag via een privébericht, 

15 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • September 19, 2026

O dan ben ik niet de enige!! Sinds kort krijg ik die melding ook. Overigens alleen op de pc niet op m'n mobiel. Ik ben benieuwd waar het vandaan komt.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • September 19, 2026

Loopt niet een robot in achtergrond om websites te scrapen of bij voorbaat te laden? Een AI-agent?

Stephan.z
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • September 19, 2026

Ik heb ooit een tip gekregen om mijn pc/laptop te laten scannen door:

ESET Online Scanner

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • September 19, 2026

Ik heb netstat en autoruns nagelopen: niets wijst op iets verdachts. Bovendien heb ik al een betaalde versie van ESET. :)

Voor de zekerheid heb ik ook alle AI-opties in de browsers uitgeschakeld, want die heb ik niet nodig. Tot nu toe is er echter nog geen verbetering. Net als bij Joep1965 komt dit alleen op mijn PC voor en niet op mijn mobiel. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • September 19, 2026

Tot nu toe is er echter nog geen verbetering.

Er is geen verbetering in korte termijn, zelfs als je de oorzaak al gevonden en verholpen hebt. Het is een limiet hoeveel pogingen / daten een apparaat een zoekopdracht of whatever naar google in welke tijd mag versturen. Binnen dit limiet vraagt Google via Captcha om te bevestigen dat je een mens bent.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • September 19, 2026

@TDN mee eens. Volgens Google zelf heft het systeem de CAPTCHA-blokkering automatisch op, meestal binnen enkele uren nadat de geautomatiseerde verzoeken zijn gestopt.

Maar het blijft een signaal dat serieus opgepakt moet worden, zowel aan de kant van de gebruiker (mijn netwerk) als bij KPN.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • September 19, 2026

Mijn advies is om een tijdelijk ander schoon profiel in je browser te gebruiken.

Chrome > https://support.google.com/chrome/answer/2364824?hl=en&co=GENIE.Platform%3DDesktop

Firefox: https://support.mozilla.org/nl/kb/profielbeheerder-firefoxprofielen-aanmaken-wijzige

En dan even aanzien hoe het loopt. Want mogelijk zit er een plug-in in de weg. Met een nieuw en tijdelijk profiel kan je dat kijken of dat inderdaad zo is.

Ik kan mij niet indenken dat het bij KPN vandaan komt. Want dan hebben meer mensen daar last van. KPN kan er niks aan doen als je bijv. een tool hebt wat sites zou scrapen, waaronder bijvoorbeeld Google, die er uiteindelijk genoeg van heeft.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • September 19, 2026

Ik kan mij niet indenken dat het bij KPN vandaan komt.

Het kan niet door KPN komen aangezien dat telefoons op wifi (hetzelfde ip adres) geen last heeft. Google weet precies welk apparaat (MAC adres, apparaat ID...) hem met aanvragen overspoelt.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • September 20, 2026

Google kan enkel een ip-adres en een browser-fingerprint opslaan. Een mac-adres zit niet in deze laag van het TCP-IP protocol. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • September 20, 2026

Google kan enkel een ip-adres en een browser-fingerprint opslaan. Een mac-adres zit niet in deze laag van het TCP-IP protocol. 

Google is geen normale website bouwer, hij heeft meer middelen om gebruikers te identificeren. Niet perse met browser maar met een program/app met systemrechten. Als OS bouwer (Android) heeft Google sowieso deze informaties van smartphone zonder omweg, net zoals Microsoft bij Windows.

Een voorbeeld hoe MAC adres en Device ID verzameld zijn.

https://docs.cloud.google.com/endpoint-verification/docs/device-information

• Topper
  • September 20, 2026

Hier hetzelfde probleem. Als je cookies uit je browser geautomatiseerd opruimt aan het einde van je sessie komt de melding telkens opnieuw tevoorschijn. 

Samengevat wat mij tot nu toe opvalt:

• Telkens gaat het om een IPv6 adres.
  • Als je cookies geautomatiseerd opruimt komt de melding telkens opnieuw tevoorschijn.
  • Het probleem speelt niet op alle apparaten tegelijkertijd.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • September 20, 2026

Google is geen normale website bouwer, hij heeft meer middelen om gebruikers te identificeren. Niet perse met browser maar met een program/app met systemrechten. Als OS bouwer (Android) heeft Google sowieso deze informaties van smartphone zonder omweg, net zoals Microsoft bij Windows.

Een voorbeeld hoe MAC adres en Device ID verzameld zijn.

https://docs.cloud.google.com/endpoint-verification/docs/device-information

Maar het was al duidelijk dat het enkel gebeurde op een computer.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • September 20, 2026

Hier hetzelfde probleem. Als je cookies uit je browser geautomatiseerd opruimt aan het einde van je sessie komt de melding telkens opnieuw tevoorschijn. 

Samengevat wat mij tot nu toe opvalt:

• Telkens gaat het om een IPv6 adres.
  • Als je cookies geautomatiseerd opruimt komt de melding telkens opnieuw tevoorschijn.
  • Het probleem speelt niet op alle apparaten tegelijkertijd.

Zie mijn advies. In de meeste gevallen is de browser de oorzaak. Vaak met een add-ons of aparte instelling. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • September 20, 2026

Vanwege de veiligheidsrisico's maak ik geen gebruik van extensies. De melding verschijnt in al mijn browsers. Net zoals Klant-02 beschreef, worden ook bij mij de geschiedenis en cookies gewist bij het sluiten van een browser. Het ligt ook niet aan een profiel. Voor de zekerheid heb ik dat getest, maar de melding blijft verschijnen, ook dagen later.

Google gaf het volgende aan:

• Het probleem heeft betrekking op het netwerk waarmee u verbonden bent, en niet noodzakelijkerwijs op het specifieke apparaat dat u gebruikt voor uw zoekopdrachten. Google ziet simpelweg een groot volume aan verkeer dat afkomstig is van één IP-adres.
  • Een netwerkbeheerder is in de positie om de oorzaak van een dergelijk probleem te identificeren en passende maatregelen te nemen, zoals het herleiden van het probleem naar één specifieke computer of het overschakelen van uw verbinding naar een ander IP-adres.

KPN kan hier gerust eens naar kijken.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • September 20, 2026

In de meeste gevallen zit het probleem toch echt bij de gebruiker. Dus probeer zelf eens een nieuw schoon en leeg profiel aan te maken en test eens een paar uur hoe dat werkt. Of heb je dat al op exact die manier getest?

Daarnaast hebben ze het ook over de netwerkbeheerder, en dat gaat over jouw netwerk. Als het over KPN ging hadden ze het wel benoemd als internetprovider.

Ik heb ook wel eens gezien dat sommige RSS feeders extreem veel connecties aanmaakte met het Google netwerk. Met die foutmelding als gevolg.Â