Skip to main content

Hallo ,  

 

Ik heb parental control ingesteld   voor de kinderen  ,maar op een of andere manier lukt het 1 van hen toch dit te omzeilen  .  Eerst nadat  Ik had ze ingesteld op een bepaalde tijd   kwam zijn laptop een tweede keer voor in de lijst voor die dan vrij was  , ook die ingesteld  en weer kwam deze opnieuw in de lijst voor  …

Maar nu   staat hij er niet meer tussen en hij is wel op het internet   ,  kan hij dit  onzichtbaar maken voor de router  ?    Ik kom er niet achter  , Toen ik zijn laptop zelf opstarte en verbinding maakte zag ik deze wel weer  in de lijst .    Wat doen ze wat ik niet weet  , zelf weten ze van niets natuurlijk .

Ik ben er inmiddels achter gekomen hoe ze de laptop onzichtbaar maken voor de router  , hij had  “ willekeurige hardware adressen “ aan gezet in de wifi instellingen  ,  daardoor kon ik hem niet meer zien op de router en kon hij gewoon weer verbinding maken met internet  .  

Dit is een probleempje wat je niet kunt oplossen want ik kan het veranderen van wifi instellingen op zijn laptop niet blokkeren  of zoiets  ..

 

Het  probleem van meerdere zelfde devices op de router is er nog  , dit is nu niet zijn laptop maar iphone  .   Als ik parental control in heb gesteld  komt  de iphone na een  tijdje gewoon weer terug  en deze is dan vrij  . Telkens zet ik parental control weer aan als hij er weer op komt maar  dat helpt niets want binnen de kortste keren verschijnt dezelfde iphone weer  …. ik weet niet wat ie er mee doet  wat dit mogelijk maakt    .   Ik plaats er een screenshot bij  van aangesloten devices    de iphone  die erbij staat is steeds dezelfde   …..en komt telkens weer opnieuw wanneer ik parental control er op instel

 


Specifieke MAC adressen blokkeren is zinloos zoals je zelf ook al ontdekt hebt 😊

Wat je wel kunt doen: alle MAC adressen blokkeren en specifieke MAC adressen toestaan voor bepaalde periode. Dan moet men dus zorgen dat er op het apparaat 1 specifiek MAC adres ingesteld blijft, anders heeft mem helemaal geen internet. 

Ik weet niet zeker of je dat zo in kunt stellen op de Experiabox…

Daarnaast is er ook nog een ander probleem: heeft u versterkers? Die ondersteunen geen parental control. En het is maar de vraag of parental control op de Experiabox / KPN Box effect heeft voor apparaten die verbonden zijn via de versterkers. 

Weet je wat een veel beter systeem is? WiFi accespoints kopen van een ander merk. Daarop kun je meestal meerdere WiFi netwerken instellen. 1 netwerk (het wachtwoord) hou je voor jezelf. En een ander WiFi netwerk geef je aan de kinderen. Dat WiFi netwerk stel je zo in in dat het 's nachts uit is. Je kunt meestal gewoon een tijdschema instellen dat het hele WiFi netwerk op ingestelde tijden volledig uit de lucht is. Je eerste WiFi netwerk, waarvan alleen jij het wachtwoord weet, dat blijft dan wel in de licht natuurlijk. Simpel. En heel effectief. Maar op de apparatuur van KPN kan dit niet.


Ik wil hier nog wel even aan toevoegen dat dit voor veel apparaten standaard aan staat dus niet perse opzettelijk aangezet is. (in ieder geval voor Apple apparatuur)

*admin edit: ik heb je dikgedrukte tekst even veranderd naar niet dikgedrukte tekst voor leesbaarheid.