Skip to main content

Hallo,

 

Ook wij hebben traag internet, op papier 100 MB….soms maar 20/30 volgens de test app.

waren overgegaan naar glasvezel en van 50 naar 100 mn gegaan, want kids….

nu kan ik wel naar 200 of 500 gaan, maar dan wil ik wel eerst krijgen wat in nu voor betaal.

beetje vreemd om hoger te gaan (meer kosten) als je al niet krijgt wat je betaald.

zie dat het vaker voorkomt.

heb al speciaal een bedrade wifi extender op zolder gezet …

 

probeer ik vandaag via de website de tester voor bedraad internet te activeren… staat steeds in storing.

 

zucht..

 

Hoi @Smurfinho . Welkom op het forum.

Jammer dat de snelheden tegenvallen. Je schrijft zelf al dat er veel draadloos gebeurt. Ik weet niet hoe groot het huishouden is en hoeveel er gemiddeld verbruikt wordt maar dat kan natuurlijk van invloed zijn. Kun je daar een indicatie van geven? 

Wifi is een complexe materie. Wat voor soort experiabox heb je in huis? En welke kleur heeft die wifi versterker? (is die van KPN?)

 


Hoi Erwin,

Dank voor je reactie, we hebben 4 personen die met wifi in de weer zijn, ze gebruiken ook bedrade computers/laptops (niet alles gelijktijdig😁). We hebben een Experia V8 en de vierkante witte kpn wifi extender, bedraad aangesloten. Vanavond was bedraad weer richting 85 van de 100. 

Wat is wijsheid, naar 200 overgaan?


Overstappen naar een hogere bandbreedte heeft helemaal geen zin immers die bandbreedte heb je, met tot aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid, niet nodig.

Je moet echt van goede huize komen om 100Mbps te verbruiken.

 

Stel eens verschillende namen in voor de 2.4 en 5GHz wifi en verbindt met 5GHz wifi.

Wat meet je dan voor een snelheid.

Installeer ook eens de WiFi Analyzer app op een Android telefoon of tablet en meet eens de veldsterkte van zowel 2.4GHz als 5GHz op plaatsen waar je wifi wilt gebruiken.

Hoeveel dBm meet je?


Ik sluit me volledig aan bij @wjb . Verhoging van het abonnement heeft volgens mij niet zoveel zin.

Wel is het belangrijk om in de gaten te houden wie er met wat bezig is. Als bijvoorbeeld iemand een console (playstation of xbox) heeft aangesloten en die is op dat moment bezig met het downloaden of updaten van een spel, dan zal dit de draadloze ervaring van de andere behoorlijk in de weg zitten.

Je hebt een witte wifi versterker in huis. Dit apparaat heeft de mogelijkheid om 2,4 en 5Ghz te scheiden. Op die manier krijg je dus 2 netwerken in huis.

De 5Ghz band is véél sneller maar heeft een beperkt bereik. Zodra er een muur tussen wordt het signaal aanzienlijk minder. 

2,4 kan redelijke snelheden aan en heeft een grotere actie radius. In de praktijk is het dus raadzaam om een apparaat wat in dezelfde ruimte als de witte wifi versterker staat met de 5Ghz te verbinden. Terwijl een apparaat waarmee je door het hele huis contact wilt maken beter op de 2,4 kan blijven. 


WJB & Erwin,

dank beide voor jullie reacties

ik heb gekeken en bij 5 ghz geeft hij grofweg 55 dbm en bij 2,4 ghz 59dbm.

wat die getallen zeggen, is lager beter of moet het juist een hoog getal zijn?

 

groet


Een waarde van -55dBm is acceptabel. Beter zou het zijn als de waarde -45dBm of zelfs nog hoger zou zijn maar met -55dBm moet nog een goede snelheid haalbaar zijn. 

Mijn stelling is dat bij waarden lager dan -65dBm een extra wifi toegangspunt geplaatst moet worden.


Meet je op alle verschillende apparaten een lage snelheid? Of verschilt dat?


Ik heb niks meer gehoord en ga er van uit dat je voldoende informatie hebt. Mocht je toch nog vragen hebben, weet je mij te vinden. :-)