Skip to main content

Vanaf vrijdag tot en met woensdag is er in onze omgeving een storing geweest waardoor geen van de gecontracteerde diensten (internet, bellen, televisie) kon worden geleverd. De storing trof zes dagen lang enkele tientallen huishoudens. Het gaat om aansluitingen in het buitengebied, op een plaats waar geen mobiele dekking is, dus de gevolgen zijn ingrijpend. Denk bijvoorbeeld aan geen controle op afstand over aangesloten apparaten (thermostaten, alarms, camera’s, fysieke access, e.d.) en geen bereikbaarheid van hulpdiensten in noodgevallen. De verleende vergoeding bedraagt 11 euro per abonnement. Dit is voor velen natuurlijk een schijntje in vergelijking met de werkelijke gevolgschade (denk bijvoorbeeld aan onverhuurbaarheid recreatiewoningen, kosten van vervangend persoonlijk alarm, ingeschakelde beveiliging van objecten, etc.).
Bij veel van ons bestaat het vermoeden dat de storing is veroorzaakt door graafwerkzaamheden in de buurt. Momenteel wordt door een concurrent van KPN een glasvezelnetwerk aangelegd. Indien zou blijken dat die werkzaamheden inderdaad de oorzaak zijn van de storing, is de gevolgschade verhaalbaar op de partij die daarvoor aansprakelijk gesteld kan worden. Dat zou de aannemer kunnen zijn die het glasvezelnetwerk aanlegt, maar het kan ook KPN zijn, bijvoorbeeld als verzuimd is om een correcte Klic-melding te doen.
Om deze reden hebben wij belang bij het kennen van de oorzaak. KPN meldt echter dat na het oplossen van een storing geen informatie over de oorzaak bewaard blijft. Dat kunnen wij moeilijk geloven. Een professioneel netwerkbedrijf logt continu de up- en downtime van de infrastructuur en houdt een historisch register bij van alle verstoring met vermelding van oorzaak en remedie. De bewerking als zou KPN dat niet doen is volkomen ongeloofwaardig. Daarom graag nadere informatie hoe wij door KPN over de oorzaak van deze storing geïnformeerd kunnen worden.

 

Het klinkt een beetje dom, maar u bent in deze situatie geen partij. Die kabel die kapot gemaakt is, die is van KPN. Niet van u. Degene die de kabel kapot heeft gemaakt, heeft dus ook alleen maar met KPN te maken. Niet met u. Een eventuele claim van u richting degene die de kabel kapot heeft gemaakt zal daarom ook geen enkele schijn van kans maken.


Het klinkt dan misschien een beetje dom, maar ik ben wel partij jegens KPN. Dus als de kabel is kapot gegaan als gevolg van nalatigheid van KPN (bijvoorbeeld door een incorrecte of verzuimde Klic-melding), dan denk ik toch wel dat KPN aansprakelijk is voor de gevolgschade en dus dat ik in een civiele procedure goede kans maak op meer schadevergoeding dan 11 euro vergoeding voor teveel betaalde abonnementskosten. Wat denkt u van die zienswijze?
Los van onze eventueel verschillende zienswijzen op mijn intelligentie en kansen op vergoeding van gevolgschade, ben ik ook wel benieuwd naar wat u vindt van de bewering dat KPN geen gegevens bijhoudt omtrent oorzaken van storingen.
En moet ik nu uit uw antwoord begrijpen dat de storing inderdaad veroorzaakt is door graafwerk van een derde?
Tot slot denk ik ook wel kans te maken op een vergoeding van gevolgschade indien de aansprakelijkheid bij zo’n derde berust. In dat geval zal ik die schade ook claimen bij KPN en is het aan die partij de beurt om dat als gevolgschade te verhalen op de aansprakelijke. Of is dat ook verkeerd gezien?


Nogmaals: u maakt geen schijn van kans. En meer woorden wil ik er niet aan vuil maken.


Fijn. Dan wacht ik rustig op een reactie van een KPN medewerker. Vooralsnog gaat het mij om informatie over de oorzaak van de storing.


Alleen als u een bedrijf bent EN een zakelijke aansluiting heeft, heeft u kans een hogere vergoeding te krijgen dan het abonnementsgeld per dag. U dient dus een KvK nummer te hebben in dat geval.

Kiest u 112 met een mobiel dan zal er áltijd verbinding gemaakt worden via de dichtstbijzijnde mast. Dat hoeft niet persé eentje van KPN te zijn, want voor 112 werken de providers samen. Er zijn daardoor nauwelijks blank spots voor het alarmnummer.


Ja, maar wie vertelt mij nou hoe ik de oorzaak van die storing kan achterhalen? Zonder dat is het allemaal zinloze luchtvibratie... 


Ja, maar wie vertelt mij nou hoe ik de oorzaak van die storing kan achterhalen? Zonder dat is het allemaal zinloze luchtvibratie... 


Hopelijk kan een KPN forummoderator dat nog achterhalen. Die zijn vaak wel vasthoudender dan de chatters en bellers bij KPN. Ook hebben ze ‘ingangetjes’ in diverse afdelingen.

Heb je al je gegevens (adres, klantnummer enzo) ingevuld in je forumprofiel? Daar kan het alleen gelezen worden door jouzelf en de mods. Dus privé.


Beste @Oosterzee, welkom! Wat ontzettend vervelend om te lezen dat jullie er zoveel hinder van hebben ondervonden! Ik heb werkelijk geen idee of ik iets voor je kan betekenen, maar ik zoek het graag voor je uit. Wil je, zoals Peter aangeeft, je profiel aanvullen met je postcode + huisnummer en evt. klantnummer(s)? Ook graag een telefoonnummer waar je eventueel op bereikbaar bent. 


Beste@Oosterzee, welkom! Wat ontzettend vervelend om te lezen dat jullie er zoveel hinder van hebben ondervonden! Ik heb werkelijk geen idee of ik iets voor je kan betekenen, maar ik zoek het graag voor je uit. Wil je, zoals Peter aangeeft, je profiel aanvullen met je postcode + huisnummer en evt. klantnummer(s)? Ook graag een telefoonnummer waar je eventueel op bereikbaar bent. 

 

Dank Marcia, maar dat maken jullie als KPN zo goed als onmogelijk. Ik heb drie abonnementen, twee in Amsterdam en één in Vierhouten. Ik kan niet voor elk van die adressen een KPN ID aanmaken. Waarom weet ik ook niet, dat is jullie unieke telecombeleid. Dus ik ga in mijn profiel geen adressen of andere gegevens vermelden. Als je binnen jullie administratie zoekt op Oosterzee in Vierhouten vind je alles wat je nodig hebt, ook de bereikbaarheidsgegevens. Doe maar e-mail.


Beste@Oosterzee, welkom! Wat ontzettend vervelend om te lezen dat jullie er zoveel hinder van hebben ondervonden! Ik heb werkelijk geen idee of ik iets voor je kan betekenen, maar ik zoek het graag voor je uit. Wil je, zoals Peter aangeeft, je profiel aanvullen met je postcode + huisnummer en evt. klantnummer(s)? Ook graag een telefoonnummer waar je eventueel op bereikbaar bent. 

Dank Marcia, maar dat maken jullie als KPN zo goed als onmogelijk. Ik heb drie abonnementen, twee in Amsterdam en één in Vierhouten. Ik kan niet voor elk van die adressen een KPN ID aanmaken. Waarom weet ik ook niet, dat is jullie unieke telecombeleid. Dus ik ga in mijn profiel geen adressen of andere gegevens vermelden. Als je binnen jullie administratie zoekt op Oosterzee in Vierhouten vind je alles wat je nodig hebt, ook de bereikbaarheidsgegevens. Doe maar e-mail.

En dat mag dus niet i.v.m. de AVG, je zult toch echt zelf de benodigde gegevens in jouw profiel moeten plaatsen. Uiteraard gaat het dan om het adres waar deze storing is opgetreden.


 

Heb je al je gegevens (adres, klantnummer enzo) ingevuld in je forumprofiel? Daar kan het alleen gelezen worden door jouzelf en de mods. Dus privé.

 

Het probleem met het invullen van deze gegevens is niet privacy, maar de kwestie dat KPN slechts één KPN ID uitgeeft per persoon, terwijl er wel meerdere abonnementen zelfs op meerdere adressen worden afgesloten. Wie dat verzonnen heeft weet ik ook niet, dat is hogere telematica denk ik.


 

En dat mag dus niet i.v.m. de AVG, je zult toch echt zelf de benodigde gegevens in jouw profiel moeten plaatsen. Uiteraard gaat het dan om het adres waar deze storing is opgetreden.

Doe niet zo raar joh, met je AVG... als ze even in het telefoonboek kijken zien ze alles wat ze weten moeten. Trouwens, ‘Vierhouten’ is al genoeg om een algehele storing en ononderbroken uitval van alle services over een periode van 6 dagen terug te vinden. Daar is mijn naam, adres en e-mailadres echt niet voor nodig hoor. En je advies om dan wel het adres in Vierhouten in te vullen bij mijn KPN ID… ik ga het geeneens uitleggen, lees eerst even voor je reageert. Of blijf gewoon nadenken over je eigen problemen, OK?


 

En dat mag dus niet i.v.m. de AVG, je zult toch echt zelf de benodigde gegevens in jouw profiel moeten plaatsen. Uiteraard gaat het dan om het adres waar deze storing is opgetreden.

Doe niet zo raar joh, met je AVG... als ze even in het telefoonboek kijken zien ze alles wat ze weten moeten. Trouwens, ‘Vierhouten’ is al genoeg om een algehele storing en ononderbroken uitval van alle services over een periode van 6 dagen terug te vinden. Daar is mijn naam, adres en e-mailadres echt niet voor nodig hoor. En je advies om dan wel het adres in Vierhouten in te vullen bij mijn KPN ID… ik ga het geeneens uitleggen, lees eerst even voor je reageert. Of blijf gewoon nadenken over je eigen problemen, OK?

Je moet het zelf weten, maar als je wilt dan een moderator van KPN voor jou aan de slag gaat, dan zal je toch echt die gegevens moeten verstrekken want anders mogen ze echt niet jouw dossier openen.


Ik wil die gegevens best verstrekken (heb ik trouwens al gedaan ook, als je opgelet hebt kon je dat weten), alleen KAN dat niet via het profiel van mijn KPN ID. Ligt niet aan mij, is KPN policy. Maar zullen we even afwachten wat de moderator er zelf mee kan, voordat we mensen achter hun rug om een handicap toedichten? Vreemd cultuurtje hier... 


Je hebt, begrijp ik, dus problemen op het adres in Vierhouten gehad.

Waarom kan je dan niet de gegevens van dat abonnement in jouw forum profiel plaatsen.

Dat is alles wat je gevraagd wordt.


Ik kon inderdaad ook algemeen op Vierhouten zoeken, maar heb helaas geen inhoudelijke informatie op kunnen vragen voor wat betreft de storing. Ik kan je er dus helaas niet mee van dienst zijn, ben ik bang. 


Je mag en kan zoveel KPN ID’s maken als je e-mailadressen hebt. (het werkt ook met Gmail, Yahoo, etc...)

Je kunt idd niet abonnementen van verschillende adressen onder een KPN ID (account) onderbrengen. Per adres is een KPN ID nodig.

In je forumprofiel kan inderdaad meer de gegevens van één adres. Maar dat kan je gewoon (steeds) wijzigen n.a.v.  het adres waar je hier een topic over start.
Dat geeft@wjb ook aan.

Voor het forum zou ik als ik jouw was gewoon één ID aanhouden en het profiel gewoon "steeds” aanpassen.


Je kunt idd niet abonnementen van verschillende adressen onder een KPN ID (account) onderbrengen. Per adres is een KPN ID nodig.

Maar je kunt toch best meerdere thuis abonnementen koppelen aan één KPN ID ...

...als je het koppelen maar vanaf het betreffende de adres doet…

...of het klantnummer voor dat adres bij de hand hebt.

 


Hmm. Dat er na koppelen van Thuis nog steeds de mogelijkheid staat dat je Thuis kunt koppelen zag ik tot op dit moment als bug. Maar twijfel nu…. (kan het niet uitproberen, heb maar één Thuis abo).

I.i.g. kun je op het forum maar één adres in het profiel zetten…. Dat is wat TS volgens mij bedoelt.


Zal ik dit topic nog even open laten totdat jullie leerproces net zo ver gevorderd is als dat van degene die jullie ongevraagd aan het antwoord op een niet-gestelde vraag aan het 'helpen' zijn, of hebben jullie mij daar verder niet meer bij nodig? 


Zal ik dit topic nog even open laten totdat jullie leerproces net zo ver gevorderd is als dat van degene die jullie ongevraagd aan het antwoord op een niet-gestelde vraag aan het 'helpen' zijn, of hebben jullie mij daar verder niet meer bij nodig? 

Daar hebben we jou verder niet meer bij nodig hoor, dat kunnen we onderling wel af. :wink:

Je mag het topic ook rustig "sluiten" hoor, je hebt het antwoord op jouw vraag immers al gekregen.


Mijn vraag is zonder meer onbeantwoordbaar gebleken. Blij dat ik voor die uitkomst niet veel onnodige extra moeite heb moeten doen. Gegroet. 


Dank voor de genomen moeite, Marcia :top: ​​​​​​. Topic mag wat mii betreft afgesloten worden. 

 

*Klik*

 


Graag gedaan, heel jammer dat ik je niet verder heb kunnen helpen 😞.