Skip to main content
Vraag

Op nieuwe adres geen 4 Gbit/s mogelijk via glasvezelverbinding

• May 2, 2026
  • 3 reacties
  • 62 keer bekeken

We gaan binnenkort verhuizen naar een nieuwbouwwijk (in dezelfde stad) en gelukkig is er al een glasvezelaansluiting van KPN aanwezig. Momenteel heb ik een abonnement van 4 Gbit/s. Helemaal mooi, even de verhuizing doorgeven en klaar dacht ik.

Tot mijn grote verbazing bied KPN enkel 1 Gbit/s aan in de nieuwbouwwoning ipv mijn huidige 4 Gbit/s. 
Een fout van de website lijkt me? Of maakt KPI serieus nieuwe aansluitingen die trager zijn dan de oudere?

3 reacties

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • May 2, 2026

@Raymonvt 

Heb je werkelijk een 4 Gbit aansluiting nodig ? Ik denk dat je met 1 Gbit ook heel goed uit de voeten kunt.

Nee, de KPN doet dit niet met opzet. Een upgrade van 1 Gbit naar 4 Gbit heeft nogal wat "voeten in aarde” voor de KPN. O.a. aanpassingen in de centrale van de KPN. Je hebt gewoon de pech dat de KPN op jouw nieuwe adres (nog ?) geen 4 Gbit aanbiedt / mogelijk heeft gemaakt. Ik zou hier absoluut geen kwade wil van de KPN achter zoeken.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • May 2, 2026

@Raymonvt 

Heb je werkelijk een 4 Gbit aansluiting nodig ? Ik denk dat je met 1 Gbit ook heel goed uit de voeten kunt.

Nee, de KPN doet dit niet met opzet. Een upgrade van 1 Gbit naar 4 Gbit heeft nogal wat "voeten in aarde” voor de KPN. O.a. aanpassingen in de centrale van de KPN. Je hebt gewoon de pech dat de KPN op jouw nieuwe adres (nog ?) geen 4 Gbit aanbiedt / mogelijk heeft gemaakt. Ik zou hier absoluut geen kwade wil van de KPN achter zoeken.

Uiteraard denk ik niet dat KPN expres met kwade wil tragere aansluitingen maakt. Maar ik vond het gek dat een nieuwe buurt trager is dan een oudere buurt. Als meerdere wijken worden aangesloten op dezelfde centrale en mijn nieuwbouwwijk op de oudere centrale is aangesloten dan kan ik dat best begrijpen.

Ik denk dat er vrij weinig huishoudens zijn die meer dan een 1 Gbit aansluiting nodig hebben. Mijn netwerk een een deel van mijn clients kunnen tot 10 Gbit aan. Heb ik het nodig? Nee, maar het verschil qua prijs is nihil en het is gewoon leuk. Een stap terug naar 1 Gbit ga ik wel merken maar mijn leven word er niet ondragelijk op. 

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • May 3, 2026

Beste ​@Raymonvt KPN is bezig met de ombouw naar 4Gbit/s.

Doe eens een proefbestelling als nieuwe klant op dat adres, wat is er dan leverbaar?

1Gbit/s? Dan wordt de wijk later een keer omgebouwd, maar een planning wordt nooit gegeven.

Veel woonplezier in je nieuwe huis.