Skip to main content
Beantwoord

Op zoek naar meer duidelijkheid over wijzigen WAN IP-adres

• March 31, 2026
  • 8 reacties
  • 47 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Geachte,

In verband met thuiswerken zou ik graag wat meer willen weten over mijn IP-adres. Ik heb een server voor werk die beveiligd is en toegang is momenteel op grond van IP-adres, maar die kan wijzigen. Ik weet, dat gebeurt niet vaak bij KPN, maar mocht het gebeuren, is een wijziging dan bijvoorbeeld binnen een bepaalde range (cidr) en zo ja, is dat dan bijvoorbeeld /24, /20 of /12 of kan het gehele IP-adres volledig veranderen? Als ik dit weet, kan ik daar de firewall op inrichten en gewoon toegang behouden mocht onverwacht toch mijn IP-adres veranderen.

Bij voorbaat dank voor reactie en met vriendelijke groet,

Aad

Beste antwoord door rvk01

Ik weet, dat gebeurt niet vaak bij KPN, maar mocht het gebeuren, is een wijziging dan bijvoorbeeld binnen een bepaalde range (cidr) en zo ja, is dat dan bijvoorbeeld /24, /20 of /12 of kan het gehele IP-adres volledig veranderen? Als ik dit weet, kan ik daar de firewall op inrichten en gewoon toegang behouden mocht onverwacht toch mijn IP-adres veranderen.

Ik weet niet of het aannemelijk is dat je in eenzelfde range komt. Maar… wat voor beveiliging zou dat dan zijn?? Neem jij dan voor lief (bij een /12) dat er meer dan een miljoen IP adressen toegang hebben tot die machine?

Zoals AriënC hierboven al aangeeft kun je een mailtje krijgen wanneer dit gebeurd.

Maar als het echt belangrijk is, of vaak zou gebeuren (wat mij onwaarschijnlijk lijkt), kun je ook scriptjes maken dat jouw verbinding automatisch een seintje geeft naar die server, die dan vervolgens jouw IP adres whitelist in de firewall. Hangt een beetje van de gebruikte software en systemen af.

Zo draai ik zelf een script op mijn interne server die een DNS (A record) bij mijn hosting aanpast (een soort eigen aangepaste DDNS).

8 reacties

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • March 31, 2026

In Mijn KPN kun je als het goed is aangeven dat je een seintje krijgt als je ip-adres wordt gewijzigd. Al gebeurt het in de praktijk vrij weinig bij particulieren dat dit zomaar gebeurt. Ik heb het voornamelijk enkel meegemaakt bij abonnementswijzigingen. Bij een zakelijk abonnement word je ip-adres dan vaak meegenomen. 

rvk01
Slimmerik
  • Antwoord
  • March 31, 2026

Ik weet, dat gebeurt niet vaak bij KPN, maar mocht het gebeuren, is een wijziging dan bijvoorbeeld binnen een bepaalde range (cidr) en zo ja, is dat dan bijvoorbeeld /24, /20 of /12 of kan het gehele IP-adres volledig veranderen? Als ik dit weet, kan ik daar de firewall op inrichten en gewoon toegang behouden mocht onverwacht toch mijn IP-adres veranderen.

Ik weet niet of het aannemelijk is dat je in eenzelfde range komt. Maar… wat voor beveiliging zou dat dan zijn?? Neem jij dan voor lief (bij een /12) dat er meer dan een miljoen IP adressen toegang hebben tot die machine?

Zoals AriënC hierboven al aangeeft kun je een mailtje krijgen wanneer dit gebeurd.

Maar als het echt belangrijk is, of vaak zou gebeuren (wat mij onwaarschijnlijk lijkt), kun je ook scriptjes maken dat jouw verbinding automatisch een seintje geeft naar die server, die dan vervolgens jouw IP adres whitelist in de firewall. Hangt een beetje van de gebruikte software en systemen af.

Zo draai ik zelf een script op mijn interne server die een DNS (A record) bij mijn hosting aanpast (een soort eigen aangepaste DDNS).

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • March 31, 2026

Wat voor modem gebruik je? Bij FritzBox weet ik dat die een DynDNS functie heeft zodat je een hostname hebt die altijd naar het juiste ip-adres wordt gestuurd. Bij een IP-wisseling communiceert FritzBox dit met de DynDNS provider.

rvk01
Slimmerik
  • March 31, 2026

Bij een IP-wisseling communiceert FritzBox dit met de DynDNS provider.

De meeste firewalls bij bedrijven werken waarschijnlijk IP based. Dus dan heb je nog niets aan de hostname. Je kunt aan de serverkant echter wel iets knutselen waardoor die die hostname pakt en dat IP adres in de Firewall zet (met verwijdering van het oude IP adres want anders blijf je lingering IP’s houden).

Nadeel van de meeste gratis DynDNS providers vind ik overigens dat je per 3 maanden moet bevestigen dat je nog bestaat. Dat is bij duckdns.org niet. Die gebruik ik overigens alleen als backup DDNS, na mijn eigen script voor kantoor.mijndomein.nl. Alleen zag ik dat de router van KPN (Box 12) geen custom URL toestaat bij DDNS. Dat doet de brakke Zyxel bij Odido zelfs wel.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • March 31, 2026

Allen,

Dank voor de snelle reacties. De modem is een KPN Box 12. En inderdaad, een /12 zou teveel toegang verschaffen en dat moet men niet willen. Ik duik even in mijn modem en zoek die signalering.

Groetjes,

Aad

rvk01
Slimmerik
  • March 31, 2026

Ik duik even in mijn modem en zoek die signalering.

De signalering voor IP wijziging zit niet in de router maar bij Mijn KPN.

Ik meen (op een wat onlogische plaats) onder je Privacy > Jouw Adres aanklikken  > Bericht bij een nieuw IP-adres

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • March 31, 2026

Ik duik even in mijn modem en zoek die signalering.

De signalering voor IP wijziging zit niet in de router maar bij Mijn KPN.

Ik meen (op een wat onlogische plaats) onder je Privacy > Jouw Adres aanklikken  > Bericht bij een nieuw IP-adres

Domdomdom, niet goed gelezen van mij 😅

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • March 31, 2026

Mijn dank is groot, instelling aangevinkt, problem solved 💪