Skip to main content

Ik ben sinds kort overgestapt naar KPN en heb glasvezel. Nu heeft de monteur alles netjes in orde gemaakt. Echter, toen ie klaar was schrok ik me wild. Ik heb nu zo'n lelijk zwart kastje tegen een witte muur hangen. Ik word helemaal gek van die groene lampjes die nonstop knipperen, waarbij het groene licht steeds tegen de muur weerkaatst. Het glasvezelkastje zit in een hoek, naast de tv, dus ik “kijk” steeds naar die lampjes. Hoogst irritant! Om van dat geknipper af te zijn, heb ik tape aan de zijkant geplakt. Eigenlijk wil ik van dat hele kastje af want het is geen gezicht om zo'n lelijk zwart geval in je woonkamer te hebben.

Nu overweeg ik om door een timmerman een wit kastje (van hout) te laten maken, die ik over dat zwarte glasvezelkastje kan plaatsen zodat het ‘verstopt’ zit, waarbij dat witte kastje boven en onder vrij zal zijn voor afvoer warmte. Ik wil dat houten kastje laten maken in de vorm van een schuifsysteem, zodat in geval van storing het zwarte kastje altijd toegankelijk is en er bovendien niks geboord hoeft te worden in de muur. Mijn vraag: kan het kwaad om een op maat gemaakt kastje (van hout) over het glasvezelkastje heen te plaatsen. Vraag 2: kan het kwaad om de zijkant van dat glasvezelkastje met tape af te plakken, wat ik nu gedaan heb, om van dat geknipper af te zijn? Vraag 3: kan ik de glasvezelaansluiting die nu in de woonkamer zit, laten verplaatsen naar bijv. een andere kamer of evt. naar de meterkast? Ik heb in de meterkast geen stopcontact zitten, wel een oude telefoonaansluiting. Wat zijn de opties om van dat zwarte kastje af te komen, want het ziet er zo ontzettend lelijk uit! Waarom werkt KPN met zwarte kastjes en niet met witte kastjes?

Gek eigenlijk dat ze hem niet direct in de meterkast hebben geplaatst. Deze plaats is een stuk gebruikelijker. 

Voor een cosmetische verplaatsing zult u helaas wel moeten aankloppen bij mijnaansluiting.nl

 

De vraag of het kwaad kan; als dat kastje wat ventilatie gaten heeft zodat hij wel de warme lucht kwijt kan zou er geen probleem morten zijn. Het dicht tapen van de gaten op de Optical Network Terminal zelf is dan weer niet te adviseren. Intern kan die best warm worden en hij wilt graag van zijn hitte af. (Al helemaal bij de 4Gb verbindingen)


Afvoer boven en onder is voldoende. Volkomen begrijpelijk dus een briljant idee voor een niet zo briljante plek. 


@Ik_Combineer , dank voor je reactie. Ik ben een leek op gebied van techniek. Wat is Optical Network Terminal en waar bevindt zich dat op dat zwarte glasvezelkastje? Ik heb nu aan de zijkant van dat kastje tape geplakt omdat de groene lampjes knipperen en ik dat zeer irritant vind. De tape zit aan de zijkant (links) van dat kastje want daar weerkaatst het tegen de muur. Waar op dat zwarte kastje zit dan dat ONT? Zijn deze zwarte kastjes ook in het wit verkrijgbaar? Kan ik dat kastje omruilen bij de KPN in de kleur wit? Ik had ook liever gehad dat ze de aansluiting in de meterkast hadden geplaatst, maar ze hebben dat destijds gelijk in de woonkamer geplaatst. Ik heb in de meterkast geen stopcontact zitten. Kan ik alsnog de aansluiting laten verplaatsen naar de meterkast, ook als daar geen stopcontact zit?  Of moet er per sé ergens al een stopcontact zitten voor zo'n glasvezelkastje?


Optical Network Terminal = het zwarte kastje NTU 

Zet licht om in elektrisch digitaal signaal. 

En zolang je de koelribben niet dicht plakt is het geen probleem. 

Die ombouw is ook prima. 


Oke, maar ik heb nu tape geplakt aan 1 kant van dat kastje (links) om van dat knipperlicht af te komen. De rest van dat kastje is dus vrij (gaatjes zijn vrij), Kan het kwaad dat ik aan de linkerzijde van dat kastje tape heb zitten wegens dat geknipper?


Ik heb in de meterkast geen stopcontact zitten. Kan ik alsnog de aansluiting laten verplaatsen naar de meterkast, ook als daar geen stopcontact zit?  Of moet er per sé ergens al een stopcontact zitten voor zo'n glasvezelkastje?

Er moet een stopcontact zitten. Maar dat kan toch gemaakt worden? Er zit toch stroom in de meterkast? Dan kan daar toch een stopcontact geplaatst worden?

Het verplaatsen van het glasvezelkastje is waarschijnlijk mogelijk, maar niet gratis. Ik dacht 300 euro ofzo. Maar als u een timmerman een kastje laat maken bent u misschien ook zo een paar 100 euro kwijt.


Wellicht kunt u een er een foto (glasvezelkastje)van delen met ons :)


Er moet lucht doorheen kunnen. 

Dat vereist openingen een twee kanten. 


@Nick83 een kastje laten maken door een timmerman kost rond de 100 euro, het is maar een klein kastje wat zo gemaakt en geplaatst kan worden (ik had al geinformeerd bij een timmerman naar de kosten).

 

@PeterG  Wat ik van KPN zelf inmiddels heb begrepen, is dat het geen kwaad kan om 1 kant van het kastje met tape af te plakken; de boven- en onderkant zijn nog steeds vrij en ook de rechterkant van dat kastje is vrij, zodat warmte er nog steeds uit kan.


@Sophia1 Waarom € 100,- uitgeven ?  Een IKEA kastje met deurtje wat aanpassen voor ventilatie en kabeldoorvoer.    Geen handige Harrie in de familie ?  EKET Kast met deur, wit, 35x35x35 cm - IKEA


@Sophia1 Waarom € 100,- uitgeven ?  Een IKEA kastje met deurtje wat aanpassen voor ventilatie en kabeldoorvoer.    Geen handige Harrie in de familie ?  EKET Kast met deur, wit, 35x35x35 cm - IKEA

Dan moet je wel bij een Ikea wonen @Buurman20 , ik zou met die €100 voor de timmerman geodkoper uit zijn dan helemaal naar een Ikea rijden en weer terug.


Hier een vergelijkbare situatie gelukkig hangt alles aan de kant waar de bank staat en tegen de buitenmuur dus alles hangt achter het gordijn.

Terzijde onze NT is wel wit maar behoorlijk verkleurd kortom ook lelijk.

 

Ps verplaatsen naar de meterkast betekent ook dat alle bekabeling daar heen moet. Dat is ook niet altijd wenselijk of makkelijk.


@Buurman20 dat kastje van Ikea is niet het soort kastje wat ik in gedachte heb, dat Ikea kastje is te groot en te lomp. Wat de timmerman kan maken is een heel smal kastje, dun en fijn van formaat, (dezelfde maat als dat zwarte KPN kastje) wat er omheen wordt geplaatst met een schuifsysteem, aan de zijkanten van dat zwarte KPN kastje komt dan een soort van ‘rails’ waarop dat kastje leunt en je het omhoog kunt schuiven om toegang tot het zwarte KPN kastje te hebben. Een ander alternatief is, dat ik de aansluiting naar de meterkast of een andere kamer laat verplaatsen maar daar zitten vrij hoge kosten aan vast, heb ik begrepen. Ik heb de KPN gebeld maar de medewerker gaf aan dat ze deze zwarte kastjes niet in het wit hebben, helaas.


@Sophia1 Waarom € 100,- uitgeven ?  Een IKEA kastje met deurtje wat aanpassen voor ventilatie en kabeldoorvoer.    Geen handige Harrie in de familie ?  EKET Kast met deur, wit, 35x35x35 cm - IKEA

Dan moet je wel bij een Ikea wonen @Buurman20 , ik zou met die €100 voor de timmerman geodkoper uit zijn dan helemaal naar een Ikea rijden en weer terug.

Voor deze kast berekent IKEA 2,99€ bezorgingskosten. Dat is nog goedkoper dan een buskaart naar IKEA in de buurt.


Via https://www.mijnaansluiting.nl/home kun je vrijblijvend een offerte laten maken en dan kun je alsnog beslissen wat je er mee doet @Sophia1 


Laat eens een foto zien van de situatie @Sophia1 


@Rowi. inderdaad, als je het naar de meterkast laat verplaatsen, zit je weer met allerlei kabels te kijken. Ik heb naast mijn woonkamer een kamertje over, daar zitten al stopcontacten e.d. en dat kamertje bevindt zich ook aan de straatzijde, net als mijn woonkamer. De afstand tussen dat kamertje en waar nu de aansluiting zit, schat ik ongeveer op 3 meter, dus wellicht zou het ook een idee zijn om de aansluiting van de KPN te verplaatsen naar dat kamertje in plaats van naar de meterkast. Ik vind het sowieso vreemd dat de KPN er voor gekozen heeft om in de woonkamer zo'n aansluiting te maken en niet in de meterkast, of desnoods meteen in dat andere kamertje wat ook grenst aan de straatzijde. Ik zit nu met zo'n oerlelijk zwart groot kastje in de woonkamer, wat pal naast de tv hangt en de hele tijd groen licht uitstraalt, het is geen gezicht en dat hoekje lijkt nu wel een datacentrum. Voorheen zat ik bij Ziggo, daar had ik dit probleem niet, omdat Ziggo een witte modem heeft die je heel simpel in een kast kunt plaatsen en hun aanlsuitpunt is een klein wit stekkerdoosje (weliswaar geen glasvezel maar dat maakt verder niks uit). Eerlijk gezegd heb ik wel spijt dat ik ben overgestapt naar KPN, als ik dit van tevoren had geweten, dan was ik gewoon bij Ziggo gebleven want cosmetisch is het een grote achteruitgang met KPN.


@Sophia1  Het was dan ook maar een tip. Ik ken uiteraard uw situatie in de woonkamer en ook uw wensen niet. In elk geval succes gewenst met een goede oplossing en veel plezier met KPN glasvezel waar ik net als u ook sinds kort op ben geabonneerd. 👍


@Buurman20 ik ben inderdaad, net als u, sinds kort nieuwe klant bij KPN met glasvezel, maar het bezorgt me nu al grijze haren!  😑


@Sophia1

Normaliter heeft de bewoner inspraak waar de boel wordt geplaatst bij het aanleggen waarschijnlijk is deze plek de kortste afstand ten opzichte van de straat, en zal daarom niet voor de meterkast zijn gekozen. Waarom niet in die andere ruimte heeft waarschijnlijk te maken met de plek waar de oude telefoonlijn binnenkomt. 

Bent u de oorspronkelijke bewoner? 

 

Voor de duidelijkheid is op ons adres sprake van een ouder glasvezelnetwerk mede daarom de witte NT. Echter de box 12 de router is ook zwart en nog erger met alle leds dan het kastje wat u blijkbaar bedoeld.

Ik zou in dit geval niet moeilijk doen en dat kastje laten maken. 


Het geknipper van de felgroene lampjes is inderdaad om horendol van te worden. Dat was met hier de lampjes van de Box12 ook het geval. Kennelijk is dat de manier van kpn om ergens in uit te blinken.

Het is wat lastig in te schatten maar is het zwarte kastje, dat in het zicht hangt, niet een soort van afdekklep, die over de aansluiting is geschoven @Sophia1 ?

Dat is namelijk het geval bij mijn zus. Een buurman van haar heeft de zwarte afdekklep voorzichtig verwijderd en die met spuitlak in de kleur van de muur gespoten. Die valt nu een stuk minder op. 


Rowi schrijft: dit geval niet moeilijk doen en dat kastje laten maken.

Mee eens. Eenmalige uitgave. 

Er worden ook voor oudere aansluitingen geen witte meer gemaakt. Omdat zwart makkelijker te maken is van gerecycled plastic. Bovendien heb je dus ook geen last van verkleuring. 


@Sophia1 Nieuwe abonnees (voor het geval je tzt terug wilt naar Ziggo) krijgen nu een zwart modem.

Ben het helemaal met je eens hoor, die zwarte kastjes (en zwarte electra snoeren enz.) zijn afschuwelijk. Ik acht de kans dat iemand zwarte muren en plinten heeft toch heel wat kleiner dan witte / lichte muren.

Je zou eventueel ook het kastje kunnen beplakken met decoratiestickers van bijv. planten, bloemen, natuur. Ik denk dat ik daarvoor zou kiezen, alleen al om weer een kastje aan de muur te voorkomen.


@Autumn Die decoratiestickers kreeg ik ook als tip van een KPN medewerker, je kunt ze kopen bij de Action, maar ik weet niet of ik daar vrolijk van word. Ik denk dat ik eerder zou kiezen om door een timmerman een dun schuifplankje in egaal wit te laten maken, dat valt minder op en dan ben ik meteen van dat  knipperlicht af. Dat kastje is echt een doorn in mijn oog want je ziet het meteen zitten zodra je de woonkamer in komt. Ik overweeg om de boel te laten verplaatsen naar een andere kamer die al voorzien is van stopcontacten. Dat geknipper van die lampjes is om gek van te worden. Ik had het fijn gevonden -toen de KPN mij belde of ik klant wilde worden- zij direct erbij hadden gezegd dat de kastjes zwart van kleur zijn en groen licht geeft, en dat het in de woonkamer geplaatst wordt (daar waar de aansluiting zit). Als ik dat van tevoren had geweten, was ik nooit naar KPN overgestapt. Heb spijt van mijn keuze om weg te gaan bij Ziggo. En mijn contract opzeggen bij KPN en weer op hangende pootjes naar Ziggo teruggaan, kan ook niet want dan moet je bij KPN het contract gaan afkopen, wat een dure grap is.


@Berteman ja klopt wat je schreef: het zwarte gedeelte van dat KPN glasvezelkastje is een soort lange afdekklep wat over de aansluiting heen is geplaatst. Wit spuiten wordt afgeraden las ik ergens, het is eigendom van de KPN en het verven in een andere kleur wordt afgeraden ivm de ventilatie wat niet ten goede komt door de verf.


Reageer