Skip to main content

Ik ben sinds kort overgestapt naar KPN en heb glasvezel. Nu heeft de monteur alles netjes in orde gemaakt. Echter, toen ie klaar was schrok ik me wild. Ik heb nu zo'n lelijk zwart kastje tegen een witte muur hangen. Ik word helemaal gek van die groene lampjes die nonstop knipperen, waarbij het groene licht steeds tegen de muur weerkaatst. Het glasvezelkastje zit in een hoek, naast de tv, dus ik “kijk” steeds naar die lampjes. Hoogst irritant! Om van dat geknipper af te zijn, heb ik tape aan de zijkant geplakt. Eigenlijk wil ik van dat hele kastje af want het is geen gezicht om zo'n lelijk zwart geval in je woonkamer te hebben.

Nu overweeg ik om door een timmerman een wit kastje (van hout) te laten maken, die ik over dat zwarte glasvezelkastje kan plaatsen zodat het ‘verstopt’ zit, waarbij dat witte kastje boven en onder vrij zal zijn voor afvoer warmte. Ik wil dat houten kastje laten maken in de vorm van een schuifsysteem, zodat in geval van storing het zwarte kastje altijd toegankelijk is en er bovendien niks geboord hoeft te worden in de muur. Mijn vraag: kan het kwaad om een op maat gemaakt kastje (van hout) over het glasvezelkastje heen te plaatsen. Vraag 2: kan het kwaad om de zijkant van dat glasvezelkastje met tape af te plakken, wat ik nu gedaan heb, om van dat geknipper af te zijn? Vraag 3: kan ik de glasvezelaansluiting die nu in de woonkamer zit, laten verplaatsen naar bijv. een andere kamer of evt. naar de meterkast? Ik heb in de meterkast geen stopcontact zitten, wel een oude telefoonaansluiting. Wat zijn de opties om van dat zwarte kastje af te komen, want het ziet er zo ontzettend lelijk uit! Waarom werkt KPN met zwarte kastjes en niet met witte kastjes?

@Sophia1 Als u weer terug zou gaan naar Ziggo ontvangt u daar nu ook een ZWART modem. 

Het witte modem wat u kort geleden nog had bij Ziggo wordt niet meer geleverd aan nieuwe klanten. 

 


@Buurman20 op zich zou ik dat zwarte kastje bij Ziggo (wat voorheen wit was) nog niet zo erg vinden, want dat stond bij mijn in de kast, dus niemand die dat kastje ziet. Dan maakt de kleur ook niet zo heel erg meer uit dan.

Bij de KPN echter hangt zo'n ding aan de muur, en dat op zich vind ik al niet mooi, laat staan dat het geleverd wordt in de kleur zwart (denk dat er maar weinig mensen zijn die zwarte muren hebben in de woonkamer). De modem van Ziggo is best klein (althans, die ik had was niet bijzonder groot en verborgen in een kast). 


Er zijn “tegenwoordig” allerlei apparaten met knipperende ledjes (“lampjes”).
Ik ken meerdere apparaten waarbij je die uit kan zetten, da’s toch nog geen revolutionair idee.

En als dat niet kan dan plak ik het wel eens af met donker plakband, een paar lagen tot dat het nog net zichtbaar is (in het donker).
Dan zou je verwachten dat er al stickertjes bestaan speciaal voor dit doel ? Om het iets netter te laten lijken.

Gek eigenlijk dat ze hem niet direct in de meterkast hebben geplaatst. Deze plaats is een stuk gebruikelijker.

Inderdaad, een van de vele argumenten voor het plaatsen in de meterkast.

 


@KeesYagi ik heb er al tape overheen geplakt aan de linkerzijde van dat kastje, om geknipper tegen te gaan want je wordt gek van al die lampjes. Ik kan dat kastje niet uitschakelen, zit ik meteen zonder WIFI. Ik ben het ermee eens dat het raar is dat ze destijds de aansluiting niet meteen in de meterkast geplaatst hebben. De meterkast lijkt me de meest logische plaatst, ook vanuit cosmetisch oogpunt want wie wil er nu zo'n afgrijselijk kastje in de woonkamer hebben….


@Berteman ja klopt wat je schreef: het zwarte gedeelte van dat KPN glasvezelkastje is een soort lange afdekklep wat over de aansluiting heen is geplaatst. Wit spuiten wordt afgeraden las ik ergens, het is eigendom van de KPN en het verven in een andere kleur wordt afgeraden ivm de ventilatie wat niet ten goede komt door de verf.

Het klopt dat het allemaal eigendom is van kpn @Sophia1 maar waarom zou je er dan wel stickers op mogen plakken, met het risico dat de klep beschadigd wordt bij het verwijderen van de stickers?

Met verf, kwast en/of roller de klep van een andere kleur voorzien geeft inderdaad het risico dat de ventilatieopeningen worden dicht geschilderd maar spuiten geeft een ultradun laagje (dunner nog dan stickers). 

Maar een kastje er overheen laten plaatsen (met voldoende ventilatie) is natuurlijk ook een prima idee. Hopelijk ben je ook meteen van de hinderlijke ledjes af.


De plek van de meterkast is niet altijd even praktisch.

Hier een flat, met de meterkast in het trappenhuis buiten de woning. Moet de ethernet kabel alsnog door drie muren voor bekabeld internet in de woonkamer.

Bij ons vond de woningbouw het een NUTS voorziening. En dus MOEST het in de meterkast. Daar heb ik me, met nog enkele andere bewoners, met succes tegen verzet, samen met Ward_ van kpn netwerk hier op de community. Mijn eerste NT had geen knipperende lampjes en die er waren waren niet zo fel. Nu eentje met 3 lampjes. Best fel. Hoe meer gebruik hoe sneller de onderste ook knippert. Heb er gelukkig geen hinder van. Genoeg omgevingslicht aan ook.

Bij mijn moeder zit de woonkamer direct aan de straatkant. De meterkast zit halverwege de gang in huis. Moet glas dus eerst nog zeker 5 meter de woning in. Maar hoe? Er is geen kruipruimte. Vervolgens moet het weer 5 meter terug met ethernetkabel, ook weer maar hoe?, om de plek van de tv (ontvanger bekabeld) te bereiken.


Er zijn “tegenwoordig” allerlei apparaten met knipperende ledjes (“lampjes”).
Ik ken meerdere apparaten waarbij je die uit kan zetten, da’s toch nog geen revolutionair idee.

Voor kpn dus wel. Het zou al een stuk schelen als bijvoorbeeld de ledjes op de Box12 gedimd (of helemaal uitgezet) kunnen worden. Van alle apparatuur die ik in huis heb, is het alleen op de apparatuur van kpn niet mogelijk. Afplakken met lagen tape getuigt niet echt van innovatie.


Ik kan dat kastje niet uitschakelen,

Ik bedoelde :

Het zou al een stuk schelen als bijvoorbeeld de ledjes op de Box12 gedimd (of helemaal uitgezet) kunnen worden. Van alle apparatuur die ik in huis heb, is het alleen op de apparatuur van kpn niet mogelijk.

Dat dus

Afplakken met lagen tape getuigt niet echt van innovatie.

Nee, maar ja . .

zit ik meteen zonder WIFI.

Nee hor, de wifi komt niet uit glasvezelkastje, dus wifi blijft werken, helaas is de verbinding met buitenwereld wel weg dan :->


@Berteman ik heb nu de linkerzijde afgeplakt met tape, want de linkerzijde weerkaatst met de muur (de groene lampjes) waardoor ik allemaal van die groene streepjes op de muur te zien krijgt. Het lijkt wel een discolamp, zo fel! Tape zie je gelukkig niet zitten, en de rechterkant alsmede boven en onder zijn vrij, dus genoeg ruimte over om de warmte te laten ontsnappen. Nu nog even uitvogelen of ik de boel laat verplaatsen, of dat ik een timmerman laat komen om een wit kastje te laten maken als dekmantel voor dat zwarte kastje. Als ik de aansluiting laat verplaatsen naar de meterkast moet ik eerst zorgen dat daar een stopcontact zit (die er nu niet is) en zit ik met kabels te kijken. Doortrekken naar het kamertje wat naast mijn woonkamer grenst, lijkt me iets handiger, daar zitten reeds stopcontacten. 


Ik weet niet wat de kosten zijn om de glasvezelaansluiting te laten verplaatsen @Sophia1.  Als je aansluiting naar de meterkast laat verplaatsen, dan kan de kpn monteur waarschijnlijk wel meteen een stopcontact in de meterkast maken. Dat  wordt bij nieuwe aansluitingen ook gedaan.

Wellicht is het goedkoper om je timmerman iets te laten maken. Je hoeft dan ook geen kabels te (laten) trekken naar je modem. 

 


 

 


Ik weet niet wat de kosten zijn om de glasvezelaansluiting te laten verplaatsen @Sophia1.  Als je aansluiting naar de meterkast laat verplaatsen, dan kan de kpn monteur waarschijnlijk wel meteen een stopcontact in de meterkast maken. Dat  wordt bij nieuwe aansluitingen ook gedaan.

Wellicht is het goedkoper om je timmerman iets te laten maken. Je hoeft dan ook geen kabels te (laten) trekken naar je modem. 

 

Dit laatste zal nagenoeg zeker goedkoper zijn en veel sneller gerealiseerd.


Weet iemand of je dat zwarte glasvezelkastje ook wit kunt spuiten? Of vwordt spuiten juist afgeraden wegens ventilatie? 


Weet iemand of je dat zwarte glasvezelkastje ook wit kunt spuiten? Of vwordt spuiten juist afgeraden wegens ventilatie? 

Het kastje is eigendom van KPN. Het lijkt me dat je daar niets aan veranderen mag wat niet meer teruggedraaid kan worden.


Ik heb helaas nog steeds dat topic niet teruggevonden waarin de TS uiteindelijk dat kastje gewit heeft. En foto geplaatst. Het kan dus wel. Als de ventilatie maar vrij blijft. En de lampjes met de bijbehorende teksten.


Die lampjes kan je afplakken met electro isolatie tape, laat 0,0 licht door.

 

De kleur, tja daar zou je inderdaad alleen een kastje voor kunnen maken in het wit. En dan volgend jaar weer naar Ziggo als het je dan nog ergert.


Een optie is misschien: een Fritzbox aanschaffen die direct op glasvezel kan. Dan haal je dat zwarte kastje eraf. Daarvoor in de plaats komt een patchcover. En die is wit.

Vervolgens loopt er vanaf die patchcover een geel snoertje naar de Fritzbox. 

https://fritzshop.nl/glasvezel/1372-sc-apcsc-pc-tk01-patch-cover-incl-glasvezelkabel.html

Het zwarte glasvezelkastje met groen lampjes ben je dan dus kwijt. En ook het zwarte voedingskabeltje met adapter in het stopcontact. Die patchcover heeft geen stroom nodig namelijk. 


Die lampjes kan je afplakken met electro isolatie tape, laat 0,0 licht door.

 

De kleur, tja daar zou je inderdaad alleen een kastje voor kunnen maken in het wit. En dan volgend jaar weer naar Ziggo als het je dan nog ergert.

Bij ziggo kan je tenminste de led uitzetten van het modem

 

 


@Sophia1  In een ander draadje, heb ik dit antwoord gegeven, met ongeveer dezelfde vraag:

Inderdaad is het wel een heftig (zwart) kastje. Zelf zijn we van plan een kastje erom heen te plaatsen waar ook het modem, kabels en dergelijke worden geplaatst. We hebben het idee om een radiator ombouw te kiezen, bijvoorbeeld:

https://www.praxis.nl/search?text=radiatorbekleding

 


Die lampjes kan je afplakken met electro isolatie tape, laat 0,0 licht door.

 

De kleur, tja daar zou je inderdaad alleen een kastje voor kunnen maken in het wit. En dan volgend jaar weer naar Ziggo als het je dan nog ergert.

Bij ziggo kan je tenminste de led uitzetten van het modem

Het betreft hier het ONT kastje en niet het modem.


Die lampjes kan je afplakken met electro isolatie tape, laat 0,0 licht door.

 

De kleur, tja daar zou je inderdaad alleen een kastje voor kunnen maken in het wit. En dan volgend jaar weer naar Ziggo als het je dan nog ergert.

Bij ziggo kan je tenminste de led uitzetten van het modem

Het betreft hier het ONT kastje en niet het modem.

Ont , ziggo modem in bridge is praktisch hetzelfde 

 

Ont = glas naar ethernet 

Ziggo modem , coax naar ethernet 


@MR_CHIP je vergeet nu blijkbaar dat we het over een fysiek extra apparaat hebben waar de klant niet op kan inloggen. Terzijde ook van de box 12 zijn de leds niet uit te schakelen. 

De combinatie van de ONT en de Box 12 levert een behoorlijk groene licht vlek op. Nog los van de kleur van het kastje zelf ook in het wit houd je dezelfde licht vervuiling. Dat stoort mij dan meer om eerlijk te zijn.


De Box 12 kan man omdraaien naar de muur. De achterkant is ook geen gezicht en niet zo mooi als de voorkant, maar de ledjes zijn minder vel. Een voordeel heeft man toch, de ethernet porten zijn makkelijker toegankelijk.


Omdraaien is lastig met of ik moet een plank maken in plaats van de bijgeleverde ophangbeugel. Maar wat ik hier eerder al schreef het zit verstopt achter het gordijn. Vanwege de wifi dekking vind ik de modem/router in de woonkamer prima. 

Een half open radiator ombouw  zou een goed alternatief zijn. 

Gelukkig is hier xgs pon nog niet van toepassing dus de eerste jaren niet die andere lichtbak die de topic starter heeft. 

 


@MR_CHIP je vergeet nu blijkbaar dat we het over een fysiek extra apparaat hebben waar de klant niet op kan inloggen. Terzijde ook van de box 12 zijn de leds niet uit te schakelen. 

De combinatie van de ONT en de Box 12 levert een behoorlijk groene licht vlek op. Nog los van de kleur van het kastje zelf ook in het wit houd je dezelfde licht vervuiling. Dat stoort mij dan meer om eerlijk te zijn.

Tuurlijk vergeet ik dat niet hun maken zelf niet de optie om het uit te zetten das een keus van de fabrikant desnoods een fysieke switch knop op het apparaat zelf zo moeilijk is dat allemaal niet alleen ze willen het niet ( want te duur)


Gelukkig is hier xgs pon nog niet van toepassing dus de eerste jaren niet die andere lichtbak die de topic starter heeft. 

Mijn Nokia ONT heb ik met zilver duct tape geplakt, de ledjes zijn nog net te zien, met zwart tape zijn ze waarschijnlijk helemaal weg, maar ik wil ook nog weten of de ONT nog werkt 🤣

 


Reageer