Skip to main content

Ik heb een vakantiewoning in een buitengebied aan de rand van een mooi natuurgebied in Overijssel. Het 4G signaal is buiten meestal nog wel redelijk, maar binnen is het signaal dikwijls te zwak. Ik vermoed dat de 4G mast dikwijls ook te zwaar belast wordt door de toestroom van veel toeristen.

Vraag: Wat zijn de technische mogelijkheden om het signaal binnen te verbeteren? Zou ik met een versterker en buitenantenne het signaal kunnen verbeteren? Andere oplossing? 

Ik kom er niet uit met de informatie op de KPN website en de KPN klantenservice.

De vakantie woning heeft geen vaste aansluiting en de aanleg blijkt ook niet haalbaar. KPN Netwerk vraagt een eigen bijdrage voor de aanleg van de vaste aansluiting (koperlijn) van tenminste EUR 5000 (haalbaarheidsonderzoek aangevraagd en recent uitgevoerd). Teveel geld voor mij. Kabel is ook niet aanwezig. Er is wel glasvezelinfrastuctuur in de buurt, maar Delta Fiber vraagt een eigen bijdrage voor de aanlegkosten voor mijn pand  en dat van veel buren tussen EUR 5000 tot EUR 15.000! Dus geen snel internet voor iedereen. Zeker niet op het platteland in de buitengebieden. Jammer. En ook niet eerlijk. Marktwerking….. .

 

 

 

Hallo @jongschaap een versterker is niet toegestaan in NL, staan zware sancties op. Jammer dat je geen thuisaansluiting kunt realiseren anders had je bellen over WiFi aan kunnen zetten binnenshuis.

Een buitenantenne mag wel, maar kun je niet op een mobiel aansluiten, is meer voor 4G routes.


Ik hoop dat het signaal met 5G wat beter wordt. Afwachten maar. Heb vooralsnog voor de korte termijn nog geen oplossing. Dikke pech dat ik in een buitengebied zit…. 


Ik hoop dat het signaal met 5G wat beter wordt. Afwachten maar. Heb vooralsnog voor de korte termijn nog geen oplossing. Dikke pech dat ik in een buitengebied zit…. 

Hallo @jongschaap Of juist fijn, lekker rustig wonen met een kakdoos ergens op je land en een waterpomp op het erf i.p.v. wonen in de grote stad. De technische (on)gemakken neem je dan voor lief.


Ik heb een vakantiewoning in een buitengebied aan de rand van een mooi natuurgebied in Overijssel. Het 4G signaal is buiten meestal nog wel redelijk, maar binnen is het signaal dikwijls te zwak. Ik vermoed dat de 4G mast dikwijls ook te zwaar belast wordt door de toestroom van veel toeristen.

Vraag: Wat zijn de technische mogelijkheden om het signaal binnen te verbeteren? Zou ik met een versterker en buitenantenne het signaal kunnen verbeteren? Andere oplossing? 

Een goede oplossing is om een 4G/5G ontvanger buiten hoog en e.v.t. met (sterk) richtingsgevoelige antenne te gebruiken en dan met een ethernet kabel naar binnen waar het wordt omgezet in WiFi. Je telefoon moet dan met die WiFi verbinden en dus VoLTE+VoWiFi aankunnen, als je tenminste ‘ouderwets’ wilt ‘bellen’ met een telefoon, smartphone dus.

Je kan ook puur en alleen internet gebruiken en met facetime of skype o.i.d. gesprekken voeren. Of een VoIP nummer regelen. De SIMkaart haal je dus in principe uit je smartphone en stop je in de externe buiten 4G/5G ontvanger. Je kan als voorbeeld hoe dergelijke apparatuur eruit ziet even naar een 4GvoorThuis extra snel kijken van de magenta concurrent.

Aan lage capaciteit van mobile operaters in rurale gebieden doe je verder niks, of je moet een veelvoud van de hieronder genoemde bedragen schenken aan KPN, zodat ze met dat geld een extra mast bij jouw in de buurt neerzetten.

Ik kom er niet uit met de informatie op de KPN website en de KPN klantenservice.

De vakantie woning heeft geen vaste aansluiting en de aanleg blijkt ook niet haalbaar. KPN Netwerk vraagt een eigen bijdrage voor de aanleg van de vaste aansluiting (koperlijn) van tenminste EUR 5000 (haalbaarheidsonderzoek aangevraagd en recent uitgevoerd). Teveel geld voor mij. Kabel is ook niet aanwezig. Er is wel glasvezelinfrastuctuur in de buurt, maar Delta Fiber vraagt een eigen bijdrage voor de aanlegkosten voor mijn pand  en dat van veel buren tussen EUR 5000 tot EUR 15.000! Dus geen snel internet voor iedereen. Zeker niet op het platteland in de buitengebieden. Jammer. En ook niet eerlijk. Marktwerking….. .

 

 

 

 


Dank voor de oplossing meneer tmoesel!

Ik ga eens kijken naar de mogelijkheden van een 4g ontvanger met een gerichte buitenantenne. Net even weer gekeken op de website van KPN. KPN biedt deze oplossing niet aan. 

Bellen kan mij niet zo veel schelen. Het gaat mij vooral om een betere internet verbinding. 


Hallo @jongschaap een versterker is niet toegestaan in NL, staan zware sancties op.

Repeaters zijn zeker wel toegestaan, maar enkel met toestemming van de desbetreffende provider. KPN biedt het zelf ook aan voor de zakelijke markt (bij een goede vriend van me hebben ze het vorig jaar nog geïnstalleerd op een van de locaties). KPN geeft echter geen toestemming voor apparatuur verkocht door derden. Dan is het inderdaad illegaal, het Agentschap Telecom voert hier ook steekproeven op uit.

 

Voor meer info zie: https://www.kpn.com/zakelijk/indoordekking.htm

 

Dank voor de oplossing meneer tmoesel!

Ik ga eens kijken naar de mogelijkheden van een 4g ontvanger met een gerichte buitenantenne. Net even weer gekeken op de website van KPN. KPN biedt deze oplossing niet aan. 

Bellen kan mij niet zo veel schelen. Het gaat mij vooral om een betere internet verbinding. 

Klopt, hier loopt T-Mobile voor op KPN met hun ‘4G Voor Thuis’-abonnementen


Bedankt JanD voor de waarschuwing. Ik zou KPN dus toestemming moeten vragen voor het gebruik van een repeater en vragen of deze geleverd kan worden door KPN.

Ik ben overigens geen zakelijke klant die deze service wel geleverd kunnen krijgen. Als particulier kom waarschijnlijk niet in aanmerking. Vreemd, want ook ik heb een goede internetverbinding nodig.

Ik wil een betere internetverbinding omdat mij dat in staat stelt op het vakantieadres te kunnen werken.

Ik vind het wonderbaarlijk dat KPN geen oplossing biedt en toestaat als je in een buitengebied woont zonder een vaste aansluiting  en met een slecht 4G signaal.

Zou een switch van mijn mobiele abonnement naar T-Mobile of Vodafone een optie zijn? Hebben die een beter bereik met 4G/5G in buitengebieden?


Je kan via https://antennekaart.nl/ wel uitzoeken/inschatten hoe het met de dekking en capaciteit gesteld is. Dekking is er zo ongeveer overal wel, maar hoeveel capaciteit er is varieert nogal. Als de capaciteit maar laag is, maar wel nog voldoende voor een paar bellers/bewoners/toeristen in de buurt, zal een mobile operator op die locatie geen 4G/5G als vervanging van vast internet aanbieden. Vodafone heeft dit type product sowieso niet, KPN had het, maar nu alleen nog i.c.m. een telefoonlijn waar nog een paar megabit over kan.

Je hoeft in principe niet switchen, je kan het extra erbij nemen, dus 2 mobiele abos. Kost dan wel 70 euro per maand, maar het abo op je smartphone zou je sterk kunnen reduceren kwa datavolume/bundel. Bij KPN kun je ook databundelvolume tussen abos delen. Je zal vooral moeten weten hoeveel data je denkt te verbruiken.

AIs je maar met 1 SIMkaart/abo wil werken (unlimited in ieder geval ) zul je technisch creatief moeten zijn. In theorie dus bij aankomst bij de vakantiewoning de smartphone in hotspotmodus aan een lange laadkabel ‘in een boom hijsen’, dan kan je op de grond / in de woning de WiFi hotspot van de smartphone gebruiken op je laptop.


Dank meneer tmoesel. Tja, een smartphone in hotspot modus hoog in de boom hijsen lijkt me een eenvoudige oplossing. We hebben twee KPN mobiele abonnementen. Ik zal dat eens uitproberen. Lijkt me ook de enige oplossing op dit moment.

Ik kijk overigens ook naar mogelijkheden van internet via de satelliet (Herzberger internet systeem met schotel). Starlink (SpaceX) komt er ook aan. Misschien biedt dat perspectief. 

Als randstadbewoner heb ik mij nooit gerealiseerd dat de telefoon- en kabelbedrijven zo weinig inspanning doen voor goed internet in de buitengebieden op het platteland. Verbijsterend.

Snel internet (glasvezel, 4G5G) is een publieke nutsfunctie net als gas, water en electriciteit. Dat zou voor iedereen beschikbaar moeten zijn. Ik en mijn buurtbewoners worden met enorme kosten geconfronteerd voor de aanleg van een koperlijn of glasvezel. Dit had nooit toegestaan mogen worden door de overheid en toezichthouders. Ook hier weer ongelijkheid. Marktwerking…… .

 


Snel internet (glasvezel, 4G5G) is een publieke nutsfunctie net als gas, water en electriciteit. Dat zou voor iedereen beschikbaar moeten zijn. Ik en mijn buurtbewoners worden met enorme kosten geconfronteerd voor de aanleg van een koperlijn of glasvezel. Dit had nooit toegestaan mogen worden door de overheid en toezichthouders. Ook hier weer ongelijkheid. Marktwerking…… .

Het gaat om een vakantiewoning, daarvoor heeft de overheid/PTT nooit echt aanleg gedaan. Het stempel (rand van) natuurgebied vervalt ook als je er gaat wonen en internetten. Dat is gewoon invasief, dan is het een publiek toegankelijke enorm grote gedeelde tuin.

Ongelijkheid heeft betrekking op jouw hoofdwoning in de randstad en de hoofdwoning van mensen in buitengebied. Voor ‘natives’ doet KPN het meest van alle providers, zoals b.v. Sneller Internet Buitengebied. Dat is b.v. wat mensen soms gewoon gebruiken omdat dat voldoet en ze tevreden zijn, ook al hebben ze glasvezel van DeltaFiberNL voor de deur.