Skip to main content
Beantwoord

Opnieuw Nokia kastje moeten aansluiten, geen IP-adres

• August 3, 2025
  • 2 reacties
  • 55 keer bekeken

Ik heb zeer lang een goede glasvezelverbinding gehad naar mijn eigen router. Na een netwerk update van de router kreeg ik met geen mogelijkheid meer een internetverbinding. Langdurige conversatie met support van UniFi resulteerde erin dat vermoedelijk de Zaram Sfp+ module in mijn UDM SE niet meer functioneerde. Uiteindelijk heb ik de glasvezelaansluiting afgesloten en heb ik de Nokia weer aangesloten op het glasvezelinternet en verbonden met ethernetkabel en RJ45 connector op mijn router. Lange tijd heb ik een IP-adres van KPN gehad, helaas nu weg. Vermoedelijk heeft dit iets te maken met een registratie bij KPN die is verdwenen.

Hoe kan dit worden opgelost zonder een monteur te laten komen?

Veel dank, zonder internet ook geen radio, geen TV, opladen auto lukt niet, en geen periodieke back-ups!

Wie kan mij adviseren?

M.vr.gr.

Milowitsch

Beste antwoord door TDN

​@Milowitsch Je kan bij servicetools een nieuwe ONT laten registreren en de serienummer van Nokia opgeven. Als de backoffice-medewerker jou gaat bellen om de nieuwe ONT te laten installeren, zeg tegen de medewerker dat je de oude KPN ONT weer gaat gebruiken, dan kan hij gewoon de oude backup weer terug zetten en de Nokia werkt weer. Je kan ook de klantenservice bellen, maar de normale KS-medewerker snapt waarschijnlijk niet van.

2 reacties

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • Antwoord
  • August 3, 2025

​@Milowitsch Je kan bij servicetools een nieuwe ONT laten registreren en de serienummer van Nokia opgeven. Als de backoffice-medewerker jou gaat bellen om de nieuwe ONT te laten installeren, zeg tegen de medewerker dat je de oude KPN ONT weer gaat gebruiken, dan kan hij gewoon de oude backup weer terug zetten en de Nokia werkt weer. Je kan ook de klantenservice bellen, maar de normale KS-medewerker snapt waarschijnlijk niet van.

• Auteur
  • Helper
  • August 7, 2025

Even een update!

Om te beginnen alle lof voor de service van KPN helpdesk! Een snelle en vriendelijke reactie in het weekend en de medewerkster van KPN vond het toch beter (na overleg met collega’s) een monteur langs te sturen. Dat was onze beider inziens niet echt nodig aangezien het opnieuw koppelen van de ONT met mijn account een back-end zaak is.

Volgende dag monteur langs gekomen (ik was zelf niet aanwezig, maar goede uitleg aan mijn echtgenote) die controleerde of ik de aansluitingen met RJ45 en ethernetkabel juist had uitgevoerd. Voorts heeft hij de administratieve koppeling weer gelegd. 

Internet was niet direct verbonden maar bij thuiskomst heb ik de UDM-SE in het dashboard bij Primary (WAN1) bij IP4 Connection weer op PPPoE ingesteld en de verbinding weer direct hersteld.

So far, so good.

Maar… wat was de reden van verbreken van de internet verbinding? Was de update van Network van 9.3.43. naar 9.3.45 de oorzaak? Ik heb nu helaas geen glasvezel verbindingen meer (zowel tussen ONT als UDM-SE, tussen UDM-SE en switch), was het een foutive Zaram module? Zijn de SFP+ en SFP poorten defect? Ben benieuwd wie daar een idee over heeft en hoe dat te kunnen vaststellen.

Enfin, echtgenote weer gelukkig (en ik ook!) met internet. Hoe afhankelijk zijn we toch geworden van internet!

M.vr.gr.

Milowitsch.