Skip to main content
Vraag

Opzeggen abonnement bij emigratie/verblijf buitenland, hoe zit het met de afkoopsom?

• February 19, 2026
  • 3 reacties
  • 52 keer bekeken

Ik ga voor een langere periode naar het buitenland (6 - 12 maanden), maar tegen die tijd loopt mijn contract officieel nog 12 maanden door. Ik zou graag op willen zeggen wanneer wij het huurcontract van ons huis ook opzeggen. Normaliter wordt er een afkoopsom in rekening gebracht voor de resterende maanden, maar geld dat ook in deze situatie? 

3 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • February 19, 2026

Hallo ​@Jvm2000 ,

Nee, niet als je officieel emigreert.

Ik ga emigreren. Wat moet ik doen?

Je verhuist naar het buitenland. Spannend! Je contract stopt op de datum waarop je emigreert. We brengen geen kosten in rekening voor de rest van je contractperiode. De kosten van je abonnement betalen we terug. Ben je op dit moment uit je contract? Dan geldt de opzegtermijn van één maand. Je contract stopt dan één maand na je opzegging.

bron: https://www.kpn.com/service/administratie/verhuizen/emigreren

Als je op die link klikt, dan zie je ook wat je allemaal moet regelen richting KPN.

Serenay van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+7

Hoi ​@Jvm2000, welkom bij de community en leuk dat je ons hebt gevonden! Wat een mooie stap, voor langere tijd naar het buitenland 😊 Dat roept inderdaad vragen op over je abonnement.

Zoals ​@Noordzee  al aangeeft: als je officieel emigreert, betaal je géén afkoopsom voor de resterende contractperiode.

Volgens onze informatie geldt het volgende:

Wanneer je verhuist naar het buitenland en je dit officieel kunt aantonen, stopt je contract op de datum waarop je emigreert. We brengen geen kosten in rekening voor de rest van je contractperiode. De kosten van je abonnement betalen we terug. Ben je op dit moment uit je contract? Dan geldt de opzegtermijn van één maand. Je contract stopt dan één maand na je opzegging.

We hebben hiervoor wel één van de volgende documenten van je nodig:

• Een bewijs van uitschrijving bij de gemeente
  • of je arbeidscontract in het buitenland
  • of een verklaring van je onderwijsinstelling in het buitenland

Het is belangrijk dat je je emigratie tijdig bij ons doorgeeft en de gevraagde documenten aanlevert. Op de pagina over emigreren staat precies beschreven hoe je dit regelt. Hier kan je ook gelijk je emigratie doorgeven en regelen wij de rest!

Laat het gerust weten als je daar nog vragen over hebt, dan denken we met je mee! 🌍

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • February 26, 2026

Hallo ​@Jvm2000 ,

Nee, niet als je officieel emigreert.

Ik ga emigreren. Wat moet ik doen?

Je verhuist naar het buitenland. Spannend! Je contract stopt op de datum waarop je emigreert. We brengen geen kosten in rekening voor de rest van je contractperiode. De kosten van je abonnement betalen we terug. Ben je op dit moment uit je contract? Dan geldt de opzegtermijn van één maand. Je contract stopt dan één maand na je opzegging.

bron: https://www.kpn.com/service/administratie/verhuizen/emigreren

Als je op die link klikt, dan zie je ook wat je allemaal moet regelen richting KPN.

@Jvm2000 

Ga je inderdaad officieel emigreren?