Skip to main content
Beantwoord

Oud XS4ALL klant met FRITZ!Box 5490, overgestapt naar KPN abonnement maar heb nu geen glasvezelkastje

• November 24, 2025
  • 6 reacties
  • 97 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Hi, ik ben oud XS4ALL klant met een Fritzbox 5490 met directe glasvezel aansluiting op het modem zelf. Ik heb mijn abonnement omgezet naar KPN Glasvezel en heb een KPN (12 denk ik) modem ontvangen. Die heeft geen native fiber aansluiting. Hoe kan ik een glas > LAN converter bestellen? 

Beste antwoord door Michel.uit.Arnhem

Hoi ​@dc00001 

Welkom op de community van KPN.

Je kunt om een glasvezelmodem (FTU) vragen bij de klantenservice van KPN, die kunnen het vervolgens naar je toesturen.

Bel naar 0800-0402 (of via een KPN mobiele aansluiting op 1200)

Spreek dan in, dat je graag een medewerker wilt spreken.

6 reacties

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@dc00001 

Welkom op de community van KPN.

Je kunt om een glasvezelmodem (FTU) vragen bij de klantenservice van KPN, die kunnen het vervolgens naar je toesturen.

Bel naar 0800-0402 (of via een KPN mobiele aansluiting op 1200)

Spreek dan in, dat je graag een medewerker wilt spreken.

• November 24, 2025

Waarom blijf je die 5490 niet gewoon gebruiken? 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • November 24, 2025

goede vraag, mijn belangrijkste punt was dat er geen firmware meer voor uitkomt (vulnerabilities/hotfixes?).

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

goede vraag, mijn belangrijkste punt was dat er geen firmware meer voor uitkomt (vulnerabilities/hotfixes?).

Je zou kunnen overwegen om zelf de Fritz!Box 5690 Pro te bestellen, en zeer goede opvolger van de Fritz!Box 5490 die je tot op heden gebruikte.

De Fritz!Box 5690 kun je direct aansluiten op het glasvezel, zoals je ook al deed met de Fritz!Box 5490, waardoor je dus geen apart glasvezelmodem (FTU) nodig hebt.

Zelf heb ik ook de Fritz!Box 5690 Pro, en het is een goede en stabiele modem/router.
Ik heb hem via een cover-patch direct aangesloten op het glasvezelnetwerk van KPN, en daarop draait hij zeer stabiel en zonder problemen.

De Fritz!Box 5690 Pro kun je alleen direct aansluiten op een AON of GPON aansluiting.

Een goede tweede is de Fritz!Box 5590 Fiber , die je eveneens direct kunt aansluiten op het glasvezelnetwerk.

Nu we in de Black Friday week leven, en het aankomende vrijdag officieel Black Friday is, kun je bovenstaande modems/routers met een leuke korting scoren.
Je zou daarvoor de diverse websites kunnen afstruinen, tot je een mooi aanbod tegenkomt.

Ook kun je ze vaak direct kopen bij o.a. de MediaMarkt.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • November 24, 2025

Goed advies ​@Michel.uit.Arnhem ik overweeg die 5590 Fiber AON omdat ik dan inderdaad geen FTU nodig heb, scheelt ruimte in de meterkast en extra adapters voor de FTU/stroomverbruik.

Kan je die 5590 fiber AON gewoon out of the box zonder herconfiguratie/speciale akties van KPN in gebruik nemen? Ik doe behalve wat aanpassingen op netwerk/subnet/dhcp eigenlijk verder weinig met de configuratie van de Fritz!Box. Heb zelfs wifi niet nodig dat heb ik met eigen Access Points geregeld.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Goed advies ​@Michel.uit.Arnhem ik overweeg die 5590 Fiber AON omdat ik dan inderdaad geen FTU nodig heb, scheelt ruimte in de meterkast en extra adapters voor de FTU/stroomverbruik.

Kan je die 5590 fiber AON gewoon out of the box zonder herconfiguratie/speciale akties van KPN in gebruik nemen? Ik doe behalve wat aanpassingen op netwerk/subnet/dhcp eigenlijk verder weinig met de configuratie van de Fritz!Box. Heb zelfs wifi niet nodig dat heb ik met eigen Access Points geregeld.

Hoi ​@dc00001 

Ik heb je graag voorzien van een goed advies!

Zodra je jouw nieuwe Fritz!Box 5590 Fiber hebt aangesloten op het glasvezel, dien je nog wel door de installatie wizard heen te lopen, zodat je Fritz!Box volledig gesynchroniseerd is met de instellingen van KPN.

Een nieuwe Fritz!Box is dus niet direct te gebruiken, zonder eerst door de installatie wizard heen te lopen, door in te loggen op op je nieuwe Fritz!Box 5590 Fiber.

Zodra je de wizard volledig hebt doorlopen, hoef je daarna niet meer te doen.