Skip to main content

De invoerleiding van een appartement blok heeft te weinig ruimte om koper en glasvezel beide door te voeren. Kan de oude koperen kabel verwijderd worden?

Zo ja bij wie moet je dan zijn.

Ik heb begrepen het koper is van KPN en de glasvezel is van KPNNETWERK.nl

Het hele netwerk koper of glasvezel is van de netwerkbeheerder. Dus kpnnetwerk. 


Wanneer er glasvezel word aangelegd in uw gebied zou er als het goed is op dat moment een monteur/aannemer/o.i.d. langskomen om met U (of mogelijk de beheerder van het pand) te kijken naar de mogelijkheden voor het aansluiten van de glasvezel.

 

Al moet ik wel zeggen dat ik nog niet gehoord heb dat de koper verbinding word weggehaald om glasvezel te leveren.

 

De koperen kabel die door de invoerleiding loopt, is dat een UTP/telefoonkabel? En zit uw ISRA punt daarop aangesloten of is dat de kabel die loopt van het ISRA punt naar uw appartement? Als het de kabel is die loopt van ISRA naar uw appartement zou deze misschien voor glasvezel gebruikt kunnen worden of voor een UTP kabel als het FTU bij het ISRA word afgewerkt.


Hoi @Hans Y 
Ik neem aan dat je dus nu nog je internet via koper hebt?
Hou er dan wel rekening mee dat het wel even kan duren nadat die kabel verwijderd is en de glaskabel er door getrokken is, dat je glasvezelaansluiting werkende is.
En dat is meer dan een paar dagen…
Maar of het mag dat weet ik niet daar zal een KPN medewerker binnenkort wel een antwoord op geven.
Maar dan moeten ze wel weten wie je bent.
Zet daarom alvast je klantnummer(s) en Postcode en huisnummer en telefoonnummer in je forumprofiel Klik hier wat alleen zichtbaar is voor KPN en voor jou, dan hebben ze gelijk de gegevens bij de hand.

Dus, vanwege privacy niet hier plaatsen maar in de link die je kunt aanklikken.
De vakken waar privé bij staat kan alleen jij en webcare zien


Wanneer er glasvezel word aangelegd in uw gebied zou er als het goed is op dat moment een monteur/aannemer/o.i.d. langskomen om met U (of mogelijk de beheerder van het pand) te kijken naar de mogelijkheden voor het aansluiten van de glasvezel.

 

Al moet ik wel zeggen dat ik nog niet gehoord heb dat de koper verbinding word weggehaald om glasvezel te leveren.

 

De koperen kabel die door de invoerleiding loopt, is dat een UTP/telefoonkabel? En zit uw ISRA punt daarop aangesloten of is dat de kabel die loopt van het ISRA punt naar uw appartement? Als het de kabel is die loopt van ISRA naar uw appartement zou deze misschien voor glasvezel gebruikt kunnen worden of voor een UTP kabel als het FTU bij het ISRA word afgewerkt.

De koperen kabel is een telefoonkabel die gaat naar mijn ISRA punt.

Als de koperen telefoonkabel niet verwijderd wordt kan de glasvezel er niet door.


Hoi @Hans Y 
Ik neem aan dat je dus nu nog je internet via koper hebt?
Hou er dan wel rekening mee dat het wel even kan duren nadat die kabel verwijderd is en de glaskabel er door getrokken is, dat je glasvezelaansluiting werkende is.
En dat is meer dan een paar dagen…
Maar of het mag dat weet ik niet daar zal een KPN medewerker binnenkort wel een antwoord op geven.
Maar dan moeten ze wel weten wie je bent.
Zet daarom alvast je klantnummer(s) en Postcode en huisnummer en telefoonnummer in je forumprofiel Klik hier wat alleen zichtbaar is voor KPN en voor jou, dan hebben ze gelijk de gegevens bij de hand.

Dus, vanwege privacy niet hier plaatsen maar in de link die je kunt aanklikken.
De vakken waar privé bij staat kan alleen jij en webcare zien

bedankt voor de tip.


Als er vandaag glasvezel aangelegd word, dan kan het nog wel maanden duren voordat er op die glasvezel daadwerkelijk signaal komt te staan. Dus die koper verwijderen lijkt me geen goed idee...


@Hans Y Ik denk dat het nu nog veel te vroeg is om koperkabel adhoc en 1-op-1 te vervangen door vezeldraad. Je het over “een appartement blok”, dat kunnen meerdere account/huishoudens zijn.

Pas over (vele) jaren zal het wellicht zo zijn dat de netwerkbeheerder in overleg met de provider een soort van ‘overzetmethode’ in het assortiment heeft waarbij men binnen een dag jouw kan overzetten van koper op glas.

Maar dan nog, de straat bij gevel ofzo zal open moeten, en misschien is het dan nog steeds te prefereren om een extra gat/doorvoer te boren, ligt er aan de constructie of situatie. Voor 1 vezel is iets van 12mm boor voor nodig, is in 30 seconden gedaan.

Of de vezel met andere methodes naar binnen ‘schieten’.


Helaas is er geen andere optie dan het koper te verwijderen uit de invoerbuizen en er glasvezel in te voeren. Iedereen in het appartementen complex belt via zijn modem, niemand meer via een apart kpn abbonement.


Helaas is er geen andere optie dan het koper te verwijderen uit de invoerbuizen en er glasvezel in te voeren.

Wie zegt dat of wie bepaalt dat?

Deze kabels zijn eigendom van KPN NetwerkNL, en ook de e.v.t. toekomstige glasvezel. 

Iedereen in het appartementen complex belt via zijn modem, niemand meer via een apart kpn abbonement.

Inderdaad is het wel een voorwaarde dat niemand meer de telefoonlijn nog analoog gebruikt.


Is er al bericht geweest dat er glasvezel aangelegd gaat worden???

En tja, zie Nick zijn opmerking.

Als het koper éérst verwijderd moet worden voordat het glas er door kan zal iedereen waarschijnlijk maandenlang helemaal geen verbinding/aansluiting kunnen hebben. Dan valt er helemaal niks meer te bellen/tv kijken/ internet gebruiken. Dat is dus geen optie.

Laat het aan KPN NetwerkNL over. Die hebben dit vaker bij de hand gehad.

In de woonplaats van mijn moeder zat er nog 3 maanden tussen de aanleg van het glasvezel (ook tot in de woningen) vooraleer het in gebruik kon worden genomen. En men overgezet werd van koper naar glas.

Iedereen in het appartementen complex belt via zijn modem, niemand meer via een apart kpn abbonement.

Deze opmerking begrijp ik niet m.b.t. eerder weghalen koperdraad. Daar is ook de fysieke koperverbinding voor nodig. En later glas.


 

Iedereen in het appartementen complex belt via zijn modem, niemand meer via een apart kpn abbonement.

Deze opmerking begrijp ik niet m.b.t. eerder weghalen koperdraad. Daar is ook de fysieke koperverbinding voor nodig. En later glas.

Ik denk dat TS bedoelt dat iedereen VoIP belt, dus geen analoge toestellen meer die analoog tot in de centrale reiken. Als dus alles over DSL/IP gaat, kan KPN NetwerkNL wat dat betreft de mensen overzetten naar glasvezel/IP.


Ja, dat waarschijnlijk. Maar ondertussen zal er dus wel verbinding nodig zijn.

Koper eruit en dán glas erin is wat dat betreft geen optie.


Hoi @Hans Y. Welkom op het KPN Forum! Ik zie dat KPN Netwerk NL inderdaad aangeeft dat jouw adres binnenkort op het glasvezelnetwerk wordt aangesloten. Op de website van KPN Netwerk NL kan je toestemming geven voor je eigen glasvezelaansluiting. Helaas kan ik zelf geen antwoord geven op jouw vraag hierboven. Op de contactpagina van KPN Netwerk NL kan je bekijken op welke manieren je contact kan opnemen om deze vraag te stellen. Laat je ons weten hoe het afloopt?


de situatie niet kennende, mijn idee :

Koper kabel naar buiten trekken, glas er in, de koperkabel via een andere, tijdelijke route weer naar binnen, evt verlengen, dat gaat met koperdraden uiterst eenvoudig.


De invoerleiding van een appartement blok heeft te weinig ruimte om koper en glasvezel beide door te voeren. Kan de oude koperen kabel verwijderd worden?

Zo ja bij wie moet je dan zijn.

Ik heb begrepen het koper is van KPN en de glasvezel is van KPNNETWERK.nl

Hallo allemaal,

het probleem is opgelost. We gaan op een andere manier met glasvezel het gebouw in.

Alle oude leidingen blijven liggen.

 

Allemaal bedankt voor jullie reacties 


@Hans Y Wat goed dat er een oplossing is gevonden. Als je in de toekomst onze hulp nog eens nodig hebt, dan weet je ons te vinden. 


Reageer