Skip to main content
Wij hebben precies hetzelfde probleem! Na wijzigen van SSID en wachtwoord zijn er nu zelfs drie netwerken zichtbaar en kan op alle drie worden ingelogd als je de juist wachtwoorden hebt; experiabox V9, experiabox v10a en de nieuw aangemaakte SSID naam.

Het vervelende is nu dat mijn telefoon en iPad de hele tijd van netwerk wisselen als je op de WiFi zit en dan je verbinding even wegvalt (telefoon schakelt over naar 4g), heel vervelend als je bv Netflix of een video aan het kijken bent!



*afgesplitst en eigen topic voor je vraag aangemaakt

Wij hebben hetzelfde probleem. WiFi valt steeds weg, telefoon schakelt dan over naar 4g, maar op iPad of Apple tv is dit niet mogelijk en valt de verbinding weg.

Ook schakelt hij continu tussen de nieuwe en oude WiFi, om rare redenen heeft onze Experiabox v10a nu 3 SSID’s, die werkzaam zijn. De sterkte van deze SSID’s is ook anders en wisselt continu.

Hierdoor hebben we nu nog meer WiFi problemen dan voor de nieuwe Experiabox!



*Admin:reactie afgesplitst, toegevoegd aan eigen topic.




Goedemorgen FamH, welkom op het Forum en bedankt voor je bericht!



Wat een rare situatie, dat je nog 3 (!) WiFi netwerken ziet.. Ik begrijp dat dit uiteindelijk wel problemen kan veroorzaken, dat gaat elkaar in weg zitten. Ik denk dat het ergens bij het wijzigen van de netwerknaam misgaat.. Er wordt een nieuwe aangemaakt, maar de oude wordt niet verwijderd. Zou je willen inloggen op jouw Experia Box V10A en willen gaan naar het kopje WLAN? Je krijgt dan onderstaand overzicht. Kies dan onderaan voor 'Restore WiFi Defaults'. Deze wist de WiFi gegevens, ook in de backend. Wij slaan in ons netwerk ook de WiFi gegevens op, en hier kan het probleem zijn ontstaan. Door op die knop te drukken, wordt het allemaal gewist. Je moet hierna wel even je Experia Box opnieuw opstarten en je WiFi weer instellen zoals jij dat wil.



Wil je laten weten of jouw probleem hiermee opgelost is? 🙂


Dank voor de reactie Susan, zodra ik thuis ben ga ik het proberen. 😊
Ik heb intussen trouwens al wel de Experiabox gereset dmv de reset knop op het modem, gebeurt dan niet hetzelfde?



De nieuwe, zelf gegeven naam is nu weer verdwenen, maar de oude SSID van de oude Experiabox V9 is nog wel steeds zichtbaar naast die van de V10a en werkt ook nog steeds.



Apparaten blijven nu dus wisselen tussen de oude en nieuwe ‘netwerknaam’, de verbindingssterkte is gek genoeg ook vaak verschillend.
@Susan_ Na het resetten van de Experiabox blijven de oude én de nieuwe SSID zichtbaar en kan ik nog steeds met de juiste wachtwoorden op beide netwerken inloggen via de nieuwe Experiabox. Ik heb ook de Experia Wifi’s gereset...
@FamH, dat is vreemd! Je hebt het op de manier gedaan zoals hierboven staat? Indien dat niet geholpen heeft, moet ik even verder zoeken. Wil je jouw Forum profiel aanvullen met naam, postcode + huisnummer en klantnummer? Dan kan ik even in het systeem kijken of ik vanuit hier wat kan doen.
@Susan_ Momenteel doet de WiFi het (gelukkig) weer best aardig, ondanks dat beide netwerken nog steeds zichtbaar zijn. Ik heb vanmorgen nog een keer het modem teruggezet naar fabrieksinstellingen op de manier die jij hierboven beschrijft (online inloggen via ‘admin’ en ‘WiFi-defaults’ selecteren), maar het oude V9 netwerk blijft zichtbaar en ik kan er met het juiste ww nog steeds op inloggen! Ook de Experia WiFi’s heb ik al meerdere keren gereset.

Op het forum las ik in andere posts dat er meer mensen zijn met dit probleem en dat het ligt aan het gebruiken van de WiFi tool waarna KPN je gegevens opslaat, waardoor deze ook zichtbaar blijven na het veranderen van modem. Zie de afbeelding in mijn eerste bericht hier helemaal bovenaan van een andere, ervaren KPN gebruiker. In de andere posts lees ik ook dat KPN hier nog geen oplossing voor heeft...
@Susan_ Mijn gegevens heb ik inmiddels ook aangevuld.
Bedankt voor je bericht, en excuses voor mij verlate reactie! Ik heb het probleem voorgelegd aan een collega. Zou je de Experia Box even willen uitschakelen en stroomloos willen maken en op dát moment willen kijken welke netwerken je ziet? Staat hier die V9 dan ook nog bij, die je inmiddels niet meer hebt? Of is die op dat moment niet zichtbaar?
Die is dan ook niet meer zichtbaar. Dat was een van de eerste dingen die we gecheckt hebben, want dan zou het oude netwerk nog door een van de WiFi versterkers weergegeven worden en hadden we het probleem gevonden en op kunnen lossen. Maar als de Experiabox uit is zijn beide netwerken niet meer zichtbaar en als hij weer aan is dan allebei weer wel.
@FamH, duidelijk. Heb je met de V9 destijds ook de servicetool voor het wijzigen van het wachtwoord gebruikt? Het kan zijn dat deze dan opgeslagen is, en opgeslagen blijft tot je opnieuw de servicetool gebruikt. Wil je de servicetool wijzigen netwerknaam en wachtwoord ook met deze Experia Box gebruiken?



Werkt dat niet, dan ga ik intern nog even navragen hoe en wat! Het probleem is dan wel erg hardnekkig.. 😅
@Susan_ Nee, met de V9 heb ik alleen de WiFi servicetools gebruikt. Die om het WiFi kanaal handmatig te wijzigen, die om het beste WiFi kanaal automatisch in te laten stellen en de nieuwe om je WiFi bereik in het hele huis te testen.



Ik heb met de V10a wel de naam zelf aangepast via de admin inlog, maar dat gaf alleen maar meer problemen; toen waren er drie mogelijke netwerken beschikbaar i.p.v. twee en was op alledrie de WiFi dramatisch; er werd continu gewisseld tussen de beschikbare netwerken. Daarna heb ik alle apparatuur terug moeten zetten naar fabrieksinstellingen!



Dat was een kleine twee weken geleden, ik ga nu niet weer hetzelfde doen, want de kans is zga nihil dat het nu een andere uitkomst gaat geven! Zoals ik al zei: bij andere forum gebruikers gaf dit ook geen oplossing. Gezien het nog geen twee weken geleden alleen naar WiFi drama opleverde ga ik dit niet nog eens doen. Kost mij weer een boel tijd en waarom zou de uitkomst nu anders zijn dan een paar dagen geleden? Als ik wéér precies hetzelfde doe? Ben ik daarna weer een uur bezig om alles weer terug naar fabrieksinstellingen te krijgen. En alle WiFi apparaten opnieuw in te stellen.



Wij zijn al heel erg lang bij KPN, sinds ‘99, hebben heel veel Experia boxen gehad en zijn intussen behoorlijk handig geworden met wat er allemaal mee kan. Alle genoemde suggesties hadden wij dus al geprobeerd en uitgevoerd, sommige toch maar een tweede keer geprobeerd, want je weet maar nooit... helaas tevergeefs! Ook deze suggestie hebben wij al tweemaal geprobeerd, en gezien het alleen maar meer problemen gaf en wij nu redelijk goede WiFi hebben ga ik er niet meer aan klooien.



Twee weken geleden, toen het drama was en we zelfs geen tv meer hadden, konden zowel de monteur, als de mevrouw aan de telefoon niks anders bedenken dan dat wij nieuwe tv ontvangers moesten kopen. Ik heb alles losgekoppeld en gereset, toen weer aangesloten en verbonden en het werkte weer als vanouds! Zonder dure nieuwe apparatuur. Nu werkt het dus ook aardig, alleen vind ik het, vooral vwb veiligheid, niet fijn dat er meerdere inlogmogelijkheden op ons netwerk zijn!



Dit krijg ik trouwens al vanaf het begin te zien als ik via de servicetool de WiFi naam + inlog probeer te wijzigen. Het lukt alleen door online in te loggen op de Experiabox via de ‘admin’ inlog.
@FamH, ik ga het doorzetten want mijn opties zijn eigenlijk ook een beetje op. Ik kom hier zo snel mogelijk op terug, hopelijk met een oplossing!
👍🏼😊
@FamH, bij de ruiling van de Experia Box heeft de Experia WiFi de gegevens niet overgenomen. Zoals het nu lijkt veroorzaakt de Experia WiFi dus de dubbele netwerknaam. Wil je het volgende uitvoeren:


  • Inloggen op de Experia Box en controleren wat er bij WLAN - SSID staat?
  • Inloggen op de Experia WiFi en controleren wat er bij settings - 2,4GHz (en 5GHz) - SSID staat?
  • Nagaan of dit dezelfde gegevens zijn. Zo niet, pas dan in de Experia Box de netwerknaam (en/of wachtwoord) aan. Dat is namelijk wat makkelijker.

Een reset heeft geen zin, omdat dan de gegevens van de V9 weer naar voren komen..
Gedaan, en het gekke is dat daar alleen de SSID van de V10a staat! Als ik een nieuwe SSID aanmaak dan komt die er te staan, maar als ik een WiFi netwerk wil selecteren zijn wel beiden (en na het aanmaken van een nieuwe SSID, zelfs alledrie!) de namen van de netwerken zichtbaar: die van de V9, V10a en de eventueel nieuw aangemaakte SSID. Op allemaal kan worden ingelogd met het juiste wachtwoord! Bij drie mogelijke netwerken, dus drie zichtbare SSID’s wordt de verbinding heel erg onstabiel!

De gegevens van de V9 zijn dus niet zichtbaar als ik inlog op de Experiabox V10a of de Experia WiFi, maar toch zitten ze ergens in de Experiabox opgeslagen en is het netwerk nog zichtbaar én bruikbaar!
Als ik dus inlog op de Experiabox en via WLAN -> SSID de netwerknaam wijzig, wordt de oude netwerknaam niet gewist / overgeschreven, maar blijven ze naast elkaar bestaan, net als de netwerknaam van de oude V9!
@FamH, ik ben nog in overleg of er nog meer testen zijn die we kunnen laten uitvoeren om het probleem te verhelpen! Ik laat zo snel mogelijk van me horen 😉
@Susan_ Fijn! Al moet ik zeggen dat iedereen hier thuis eindelijk best tevreden is over de WiFi nu. Dat was wel anders. 😊



Het enige wat ik me nog afvraag heeft te maken met de veiligheid; hoe meer inlognamen en wachtwoorden er gebruikt kunnen worden om in te loggen, hoe onveiliger het netwerk. En de tip om de standaard inlog achterop de Experiabox te veranderen in een ‘eigen’ SSID + wachtwoord ivm veiligheid gaat nu dus niet op, het wordt er alleen nog onveiliger van!
@FamH, dat is wel goed om te horen! Maar ik begrijp je standpunt wat betreft meerdere namen en inloggegevens.



Ik heb inmiddels reactie intern, het zou heel abnormaal zijn als na deze wijziging het nog steeds voorkomt. Zou je nogmaals willen inloggen op je Experia Box en willen gaan naar WLAN > Guest Network? Staat hier misschien nog iets aan (enabled) wat je voorheen hebt ingesteld?


@FamH, heb je mijn bovenstaande reactie nog gezien en kunnen achterhalen of er misschien een Guest Network aan staat?
@Susan_ Zojuist gekeken, maar er staat geen Guest Network aan. Bij WLAN staat ook echt maar 1 SSID en maar 1 WPA key, die nu op de Experiabox V10a staat. Maar toch kan ik nog inloggen met de gegevens van de V9, terwijl ik die nergens kan vinden als ik inlog op de Experiabox. Ik kan ze dus ook niet verwijderen...


De VRV.... is de Experiabox V10a, de V9 netwerknaam begint met heel andere letters. Dus als ik inlog zie ik alleen de V10a, maar als ik met een draadloos device wil inloggen op de WiFi zie ik beide netwerknamen en kan ik dus op beiden met het juiste, bijpassende (en dus twee verschillende) wachtwoord inloggen.

Reageer