Skip to main content
vraag omdat ik op de chat niet de juiste antwoorden krijg , misschien hier meer duidelijkheid .

Om over te gaan op glasvezel wat aanwezig is in meterkast appartement maar deze is op de galerij daar komt de glasvezel binnen , vandaar naar het appartement is ongeveer 30 meter en er lopen van meterkast naar kast appartement loze buizen met een loze kabel er in om draden door te trekken.

Hoor dat er een 220 volt stopcontact aanwezig moet zijn ( dit is geen probleem )

Maar de KPN monteur trekt deze ook de kabel van meterkast naar kast appartement .

In deze kast zit de telefoon aansluiting en centrale antenne kabels .

En wat voor kabels zijn hier voor nodig een cat 5e of een cat 6 UTP kabel of moet het een cat 6 FTP kabel wezen?

Ik hoop dat ik duidelijk ben .

Want wil wel graag weten wat het gaat kosten anders maar een Ziggo abonnement nemen dat ligt er al.

Mvg. Hans
Omdat er een loze buis loopt van de meterkast naar de appartementskast kan daar de UTP kabel doorheen. Een CAT5E kabel voldoet prima. CAT6 is uiteraard iets beter en daarmee zou je in ieder geval volledig voorbereid zijn op de toekomst. FTP is onnodig.



In dit topic vind je de standaard werkzaamheden en de meerwerkkosten:

https://forum.kpn.com/internet-9/wat-doet-een-kpn-installatiemonteur-446804



In jouw geval zal er dus 30 meter door een buis moeten worden getrokken en afgewerkt op een stekker.

In het slechtste geval kost je dat dan 6 x 4 euro = 24 euro. Het wordt een stuk goedkoper als je zelf bij de winkel die UTP kabel koopt (zonder stekker) en alvast door die buis probeert te krijgen. In dat geval hoeft de monteur alleen maar een stekkertje aan beide zijden er op te zetten en dat zal normaliter geen geld kosten.

Als dat klaar is staat de Experiabox dus in jouw appartementskast. Voor wifi en telefonie zal dat prima werken (je telefoonaansluiting zit daar nu ook al). Denk wel even na over hoe de monteur dan nog een UTP kabel van die kast naar je TV kan krijgen. Dat is nodig voor je KPN decoder. Als hij daar de meegeleverde kabel van 10 meter voor kan gebruiken dan is het prima. Moet hij zijn eigen kabelrol gebruiken dan is het wederom die 4 euro per 5 meter.
Persoonlijk ben ik absoluut geen voorstander van stekkers aan kabels die door electricteitsbuizen lopen.

Naar mijn mening moet je in electriciteitsbuizen stugge full copper UTP kabels leggen en het liefst Cat6 FTP (shielded) die je vervolgens aan beide zijden afmonteert op een Cat6 UTP wandcontactdoos zodat je die kabel nooit meer hoeft aan te raken.

Een monteur van KPN zal dat waarschijnlijk niet zo aanleggen, maar stiekem hoop ik dat dit wel tot de mogelijkheden behoort.
@wjb : zoals ik al zei is FTP overdreven. Het is geen buis waar ook electra doorloopt. Het is een lege pvc buis zo te lezen.

Stugge kabel met aan beide kanten een UTP wandcontactdoos kan zeker prima maar kost meer en is voor het doel niet perse veel beter. Maar indien gewenst kan de monteur dat wel. Wandcontactdoos kost 6 euro aan materiaalkosten.
Hoi Schijndel, welkom hier. Ward legt dit goed uit. Zover ik het begrijp gaat dit door een lege buis waar verder geen electra doorloopt die kan storen. Een monteur heeft ook geen FTP kabels bij zich, dat kun je alleen zelf doen mocht je dat per se nodig vinden.