Skip to main content

Als ik een nieuwe KPN 12B modem direct met een Cat5 UTP kabel van 1 meter aan de glasvezel aansluiting aan sluit, en de KPN BOX is nog nieuw uit doos, dan krijg ik als ik een laptop met een 1GB ethernet poort verbind maximaal ( CAT5 kabel 1 meter) een snelheid van ca 500 GB/sec, dit ook op de KPN OOKLA snelheidstest.

KPN helpdesk zegt dat het andere verbindingen in mijn huis kunnen zijn,  maar op het moment van meten is alleen de laptop verbonden, en niets over wifi.

De laptop is ook niet bezig met uploaden van updates.

Of ik niet de juiste snelheidstest op internet gebruik, gebruik meestal Google speedtest, maar ook de OOKLA en KPN speedtest geven lage snelheden aan.

KPN ziet aan hun kant geen ruis of demping.

Waar zou dit aan kunnen liggen, begrijp uit de KPN data dat je bij een 1GB/sec gemiddeld 850 MB/sec mag verwachten, ( dit zou ik eigenlijk bij een 850MB/sec contract verwachten),  minimaal zou het 750MB/sec mogen zijn, maar hier zit ik gedurende de dag dus onder.

En ja de glasvezel box is uitgeschakeld geweest, heb met andere UTP kabels getest, modem is via de KPN oplosser ook al opnieuw ingesteld en opgestart.

Beste ​@Remyweg , ik hoop dat je LAN-kabels gebruikt van de kwaliteit CAT5e en niet CAT5.

Bij een goed afgeregelde Gigabit-verbinding moet je bekabeld op 1 pc ongeveer 920/920Mbit/s kunnen halen.

De zuiverste snelheidsmeting  doe je via de Ookla-app uit de MS-store op een Windows-pc.

Zie onderstaande link voor een mogelijke oplossing:

Succes.

Lan cat5e gebruikt idd, morgen testen met cat6

Hoe kan je de Gigabit verbinding afregelen?

morgen met windows laptop en de OOKLA app nog eens testen, 

dank voor de link, die had ik al gevonden en gevolgd, maar blijf een lage snelheid houden

Remy

​@Remyweg 1meter is wel erg kort.

Hoe kan je de Gigabit verbinding afregelen?

Beste ​@Remyweg dat kun je niet zelf, dat regelt KPN voor je.

Het enigste dat je zelf kun doen heb ik een een eerdere reactie via een link vermeld.

Succes.

Heb je de utp kabel rechtstreeks in de laptop? Of gebruik je een usb naar utp adapter? 

Kabel direct op laptop RJ45

Ok. Heb je ook nog een andere laptop of pc om mee te testen? Of kun je proberen of de laptop op een ander adres wel 1000 mbit haalt?

Kabel direct op laptop RJ45

Andere, langere kabel, al eens geprobeert?

Wellicht een nieuwe aanschaffen?

Laptop haalt de 1GB/sec, ook met andere laptop getest, en tussen de laptops 1:1 via switch.

lijkt er heden ochtend beter te zijn, ookla app doet wel moeilijk en de KPN site voor snelheid meten ook.

maar krijg aan de Fritzbox nu 920/920 Mbps

Maar wat er nu anders is….

Remy

Goedemorgen ​@Remyweg en bedankt voor jouw bericht :)

Mooi om te zien dat je al zoveel goede reacties vanuit de Community hebt ontvangen, top! Als je nu via je Fritzbox een snelheid meet van 920/920 Mbps dan lijkt je verbinding weer te werken zoals het hoort. Durf niet meteen te zeggen waarom dat de afgelopen dagen niet het geval was maar adviseer je wel om het de komende dagen even in de gaten te houden! Mocht er toch weer een probleem ontstaan, laat het ons dan vooral weer weten! 

Enige verschil wat ik zie is dat de Fritz geen IPv6 meer heeft, wanneer dat is gebeurd weet ik niet, want zo veel dingen uit en ingeschakeld dat het niet onthouden is. 

OOKLA app lijkt het goed te doen, verbind gelijk met KPN server, ook de Fast.com van Netfilx geeft de hoge snelheid door.

Het lijkt er op dat bv Google Internetsnelheidstest niet snel genoeg data naar mijn kant kan sturen, en dus een te lage waarde aangeeft.

Vraag voor zo ver maar sluiten.

Allen bedankt,

Remy

Jij bedankt voor de terugkoppeling en je bijdrages ​@Remyweg :)

Mocht je ons ooit nog een keer nodig hebben dan weet je ons te vinden! Voor nu nog een mooie dag toegewenst. 

Reageer