Skip to main content
Vraag

Overgestapt naar KPN glasvezel, bedroevend langzaam internet

• October 4, 2025
  • 40 reacties
  • 715 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Goede middag,

Een maand gelezen was het zover: eindelijk glasvezel punt aangesloten bij ons in huis. Direct overgestapt naar KPN voor internet (in verband met goede ervaringen in het verleden) en omdat ik met mijn mobiele abbonement al bij KPN zat. 

Onze verbinding is nu ruim een week actief maar het is echt bedroevend langzaam. De router is al meerdere keren verplaatst maar daarin zijn wij redelijk beperkt omdat het glasvezelkastje in de meterkast hangt. Het is een 1000 mbit glasvezel aansluiting. Als ik de snelheid check doe in de PKN app naast de router haal ik circa 800 mbps download. Achter mijn computer op de 1e verdieping haal ik circa 300 mbps.

Wij ervaren de volgende problemen:

• De snelheid is gewoon echt langzaam. Downloaden met 14 mbp/s op voor games is abnormaal. Bij mijn vorige provider, met een 100 mbit abbo en de router op dezelfde plek haalde ik met gemak 40 mbp/s met downloaden. Dit gaat om de 1e verdieping (betonsvloer). Maar het vorige abbo was langzamer en had toch veel betere snelheden.
  • Naast de snelheid valt ongeveer elk uur de verbinding wel eens weg. Dit is gewoon heel vervelend omdat ik ook veel thuis werk. De verbinding herstel zich altijd na 2 tot maximaal 5 minuten weer.

Ik had hoge verwachtingen maar ben tot nu toe teleurgesteld. De afstand tot de router is aanzienlijk met een verdiepingsvloer van beton er tussen maar zoals genoemd had ik nooit eerder zulk langzaam internet met een langzamer abbo (wat geen glasvezel was).

Wat kan hier mis gaan? En kan ik zelf iets verbeteren?

40 reacties

• October 4, 2025

Heb je utp kabel naar boven toe? Als je die niet hebt, dan zal je daar voor moeten zorgen als je verbetering wilt.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 4, 2025

Heb je utp kabel naar boven toe? Als je die niet hebt, dan zal je daar voor moeten zorgen als je verbetering wilt.

Is dat de enige optie tot verbetering..? Het is toch vreemd dat een modem van provider X met een ‘langzaam’ (niet glasvezel) abbonement veel beter signaal en snellere up & download geeft? Zou er niet een ander onderliggend probleem kunnen zijn? 

Ik heb overigens een UTP kabel naar boven toe (CAT 5) maar deze komt uit in de slaapkamer van mijn dochter. Zou ik kunnen vervangen voor een CAT 6.  Echter niet ideaal om daar het modem neer te zetten..

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • October 4, 2025

Marlon heeft hier gelijk, trek een cat6a kabel. Probleem opgelost en je bent klaar voor de toekomst.

• October 4, 2025

Ik heb overigens een UTP kabel naar boven toe (CAT 5) maar deze komt uit in de slaapkamer van mijn dochter. 

Prima. Dan sluit je hier een SuperWiFi op aan. Dan heb je op de hele bovenverdieping veel beter WiFi denk ik. 

De kabel vervangen kan altijd nog. Ik zou zeggen: probeer het eerst zo eens.

Heb je een laptop die je bekabeld aan kan sluiten? Dan kan je daarmee de kabel testen of die goed is. En een speedtest doen. Als je dan 800 - 900 mbit haalt weet je dat de kabel in orde is.

• October 4, 2025

Eerst even een misverstand wegnemen. Bij Internet bedrijven is het al jaren de gewoonte dat ze niet aangeven, wat ze minimaal leveren maar wat ze maximaal leveren. 

Zoiets als je gaat naar de slager voor een ons leverworst en krijgt een half ons en dat wordt dan normaal gevonden. 

Dat is niet alleen KPN, maar bij allemaal, een wat vreemde opstelling in mijn perceptie. 

In weze voldoet dus de de 40Mbits volledig aan wat ze met jou contractueel hebben afgesproken. 

Maar KPN is zeker niet de kwaadste in deze money hunters wereld. KPN probeert echt wel kwaliteit te leveren, maar bijvoorbeeld ik heb nog nooit gezien dat de verbinding boven de 950Mbits uitkwam.

Met Cat5 kom je niet aan die 1Gb, minimaal met Cat5a, maar dat kan je praktisch nergens meer kopen. Cat 6 is het minimale tegenwoordig, meer hoeft in principe ook niet, want snellere routers, switches e.d  zijn nog niet gemeen goed. 

Dus als je het kan dat even de lengte die je nodig hebt in Cat6 kopen. Eenn setje UTP gereedschap kopen als je dat niet hebt (tegenwoordig tegen een redelijke kwaliteit overal te koop op Internet), een touwtje aan je oude kabel en doortrekken en de verbinding maken, je probleem zal daarmee opgelost zijn. Teveel werk, dan even een KPN monteur bestellen. Over het algemeen betaalbaar en (uitzonderingen daargelaten) doen ze meestal een prima job. 

+31 0800 402 Ik hoop dat ik deze keer niet weer door Jan D op mijn vingers wordt getikt omdat het fout is.)

• October 4, 2025

Met een cat 5 kabel van bijvoorbeeld 20 meter kan je makkelijk 1000 mbit halen hoor. Gewoon even uittesten. 

• October 4, 2025

Met een cat 5 kabel van bijvoorbeeld 20 meter kan je makkelijk 1000 mbit halen hoor. Gewoon even uittesten. 

Een deel kan best kloppen, maar het woord “makkelijk” past niet in je bericht. Het kan net zo als je met een autoped makkelijk 30km per uur kan steppen. Maar dat is niet iedereen van ons gegeven. 

Voor verdere informatie ten aanzien van mijn reply. 

https://en.wikipedia.org/wiki/Category_5_cable

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • October 4, 2025

/knip/
+31 0800 402 Ik hoop dat ik deze keer niet weer door Jan D op mijn vingers wordt getikt omdat het fout is.)

Nee, deze keer ben ik het 😊.

Het nummer is 0800 0402, dus met een extra nul en zonder de landcode +31. Het nummer kan alleen vanuit Nederland gebeld worden. 

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • October 4, 2025

Maar KPN is zeker niet de kwaadste in deze money hunters wereld. KPN probeert echt wel kwaliteit te leveren, maar bijvoorbeeld ik heb nog nooit gezien dat de verbinding boven de 950Mbits uitkwam.

Dit hangt vooral af van je apparatuur, een 1 gigabit netwerksetup zal nooit boven de 950 Mbps uitkomen. Je verbruikt meer dan wat je in de speedtest ziet, omdat er bij elk datapakket extra bits meegaan die nodig zijn om het netwerk te laten werken.

Ik heb een 10 gigabit netwerk met Cat6a kabels en haal de geadverteerde snelheid.

Soms zet ik voor de fun de 4 gigabit aan (als ik veel ga downloaden), en zelfs die haal ik moeiteloos.
Hier een screen uit de historie van mijn testen.

• October 4, 2025

@bnh En wat wil je mij met jou bericht mededelen. 

Je moet wel een volkomen nitwit op het gebied van deze datacom wereld zijn om dat niet te weten. 

Maar het adverteren met de bruto hoeveelheid van een product (dus inclusief verpakking) is typisch datacom wereld. Als ik een ons leverworst wil, verwacht ik leverworst en niet allerlei papiertjes die de slager er tussen doet. 

Niet dat ik me er aan stoor, maar het blijft typisch dat het meeverkopen van de verpakking als netto inhoud usance is geworden in de datacom wereld. 

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • October 4, 2025

Ik leg gewoon uit hoe het werkt, dat lees je toch terug in mijn bericht ? Er zijn veel mensen die dit niet weten, dus nuttige informatie!

• October 4, 2025

Ik leg gewoon uit hoe het werkt, dat lees je toch terug in mijn bericht ? Er zijn veel mensen die dit niet weten, dus nuttige informatie!

Ok, dan is het nuttige informatie. Doordat je het woord “je” gebruikte dacht ik dat het aan mij was gericht. In wezen bevestigd het dus wat ik schreef. 

Maar deze verbijzondering bevestigd in wezen wat ik schreef en kan het zeker een verheldering zijn voor degene minder thuis in deze datacom wereld. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 5, 2025

Ik heb overigens een UTP kabel naar boven toe (CAT 5) maar deze komt uit in de slaapkamer van mijn dochter. 

Prima. Dan sluit je hier een SuperWiFi op aan. Dan heb je op de hele bovenverdieping veel beter WiFi denk ik. 

De kabel vervangen kan altijd nog. Ik zou zeggen: probeer het eerst zo eens.

Heb je een laptop die je bekabeld aan kan sluiten? Dan kan je daarmee de kabel testen of die goed is. En een speedtest doen. Als je dan 800 - 900 mbit haalt weet je dat de kabel in orde is.

Ten eerste: iedereen bedankt voor de reacties.

Ik heb bovenstaande oplossing van ​@Marlon92 geprobeerd. Het blijkt nu dat de kabel die er al ligt, niet werkt… Geprobeerd met een laptop inderdaad. Dus ik ga een CAT6 kabel bestellen en proberen door te trekken naar beneden. Wil hem knopen aan het uiteinde van de kapotte CAT5 kabel en dan van boven naar beneden trekken.

Als dit gelukt is, kan ik dus een SuperWIFI punt erop aansluiten? Ik hoef niet eens per se de modem naar boven te verplaatsen? Dan moet ik ook even een SuperWIFI punt regelen.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • October 5, 2025

Als dit gelukt is, kan ik dus een SuperWIFI punt erop aansluiten? Ik hoef niet eens per se de modem naar boven te verplaatsen? Dan moet ik ook even een SuperWIFI punt regelen.

Zorg ervoor dat je een Cat6a kabel haalt, zodat je volledig toekomstbestendig bent.

Je steekt deze kabel beneden in je modem of switch, en je SuperWIFI zal perfect werken zonder dat er iets verplaatst hoeft te worden.

• October 5, 2025

Ik had moeite met de Cat 6a connectors om die in een 5202 te schuiven.

Ik heb deze tekst aangepast, maar ging niet snel genoeg, ik had geschreven over het kopen van echte Cat 6 maar zag dat het nog wel te koop was.  

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 6, 2025

Goede avond, 

De KPN Wifi Versterker is binnen. Hoe kan ik zien of ik verbonden ben met de versterker ipv het modem? Want helaas is de verbinding nog niet veel beter geworden.

Dit is draadloos overigens, de nieuwe CAT6 kabel is nog niet doorgetrokken.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • October 6, 2025

Avond! 
Je kan inloggen op het modem en dan Topology.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 6, 2025

Avond! 
Je kan inloggen op het modem en dan Topology.

Oh ja, gevonden. En een apparaat kiest zelf het modem of Wifi punt obv wat de snelste optie dan is lijkt mij?

Morgen in ieder geval de kabel doortrekken en hopen dat alles verbeterd.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • October 6, 2025

Ja, de apparaten onderling bepalen wat de beste verbinding is.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • October 7, 2025

Goedemorgen ​@Sjoerd B , bedankt voor jouw bericht en welkom hier op de KPN Community!

Mooi om te zien dat je al zoveel goede reacties hebt mogen ontvangen, ik lees veel nuttige tips waar je hopelijk iets aan hebt gehad 🙏🏻

Heb je de kabel inmiddels door kunnen trekken en zo ja, heeft dit ook voor het gewenste resultaat gezorgd? Zie je bevindingen in ieder geval graag tegemoet!

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 9, 2025

Goedemorgen ​@Sjoerd B , bedankt voor jouw bericht en welkom hier op de KPN Community!

Mooi om te zien dat je al zoveel goede reacties hebt mogen ontvangen, ik lees veel nuttige tips waar je hopelijk iets aan hebt gehad 🙏🏻

Heb je de kabel inmiddels door kunnen trekken en zo ja, heeft dit ook voor het gewenste resultaat gezorgd? Zie je bevindingen in ieder geval graag tegemoet!

Goede avond, ik ga dit weekend de kabel trekken en zal dan laten weten of dit het gewenste resultaat heeft. 

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • October 11, 2025

Top en zie je bevindingen dan ook graag tegemoet ​@Sjoerd B :)

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 12, 2025

Top en zie je bevindingen dan ook graag tegemoet ​@Sjoerd B :)

Hi Jan, kabel doorgetrokken. Helaas nog niet aan kunnen sluiten, ik heb niet alles in huis. Wordt morgenochtend vervolgd als ik alles in huis heb.

Overigens: soms op WiFi via mijn telefoon laadt ook niet alles meer. Duurt soms een kwartier, dan weer opgelost. Altijd met sterk WiFi signaal op de beneden verdieping, ook vlak naast het modem. Staat dus eigenlijk los van het probleem in mijn openingspost. Maar wel gek dat dit probleem nu ook ineens speelt.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • October 13, 2025

Bedankt voor je terugkoppeling ​@Sjoerd B!

Zodra je alles hebt kunnen testen hoor ik graag of de doorgetrokken kabel voor de gewenste verbetering heeft gezorgd en heb goede hoop dat dit ook het geval zal zijn. 

Overigens: soms op WiFi via mijn telefoon laadt ook niet alles meer. Duurt soms een kwartier, dan weer opgelost. Altijd met sterk WiFi signaal op de beneden verdieping, ook vlak naast het modem. Staat dus eigenlijk los van het probleem in mijn openingspost. Maar wel gek dat dit probleem nu ook ineens speelt.

Zou je de wifi eens opnieuw in willen stellen op je telefoon? Daarmee bedoel ik dat je de telefoon het wifi netwerk laat vergeten (verwijderen) om vervolgens opnieuw verbinding te maken (je dient dan ook het wachtwoord eenmalig opnieuw in te voeren). 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 17, 2025

Zou je de wifi eens opnieuw in willen stellen op je telefoon? Daarmee bedoel ik dat je de telefoon het wifi netwerk laat vergeten (verwijderen) om vervolgens opnieuw verbinding te maken (je dient dan ook het wachtwoord eenmalig opnieuw in te voeren). 

Hi Jan,

De kabel is gelegd en maakt geen verbinding met de versterker. Ook het LAN lampje op het modem, waar aan de versterker gekoppeld is, blijft uit. Ook andere LAN poorten geprobeerd maar geen succes. Kabel is wel goed aangesloten. 

Wat mij ook opviel in de topology is dat er geen een apparaat draadloos verbinding maakt met de versterker. Alles blijft via het modem verbinding maken terwijl dit signaal eigenlijk slechter zou moeten zijn (verklaard de langzame internet snelheden).

Zie alle foto's.