Skip to main content
Vraag

Overgestapt naar KPN glasvezel, bedroevend langzaam internet

• October 4, 2025
  • 40 reacties
  • 715 keer bekeken

Toon eerste bericht

40 reacties

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 20, 2025

Helaas geen verbetering en ook op mijn werklaptop valt de verbinding vaak weg.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 24, 2025

Spijtig dat er niet meer is gereageerd.. inmiddels dus maar weer contact opgenomen met de klantenservice. Zij kunnen een goed signaal aflezen die niet onderbroken wordt. De enige verklaring volgens de klantenservice is: slecht signaal in het huis vanuit het modem.

Ondertussen kunnen wij constateren dat:

• Wifi Superpunt maakt op de 1e verdieping in ieder geval geen verschil (draadloos). Apparaten worden amper verbonden met het Wifi Superpunt en blijven gewoon naar het modem gaan.
  • Verbinding valt vaak compleet weg op zowel telefoons, computers en TV. Wij kunnen dan niks meer laden.
  • Als de verbinding er wel is, is het internet regelmatig ontzettend langzaam.
  • Ik gok dat 75% van de tijd het internet zonder problemen werkt. Toch schokkend dat het dus naar mijn schatting 25% van de gevallen een probleem geeft…

Anyway, wij krijgen voor de komende drie maanden kosteloos een 2e KPN SuperPunt om te proberen op de begande grond of de verbinding op telefoons & tv dan beter is. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er een hard hoofd in heb. Dit komt omdat mijn modem op de 1e verdieping altijd al binnen een straal van 5 meter is wanneer ik mijn telefoon of TV gebruik. Waarom zou een SuperPunt dit verbeteren? Ik had toch wel verwacht dat een modem binnen 5 meter goed signaal zou afgeven. En boven verbinden apparaten uberhaupt amper met het SuperPunt wat ik daar heb staan (zie screenshot topology vorige pagina).

Ik ben teleurgesteld.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • October 24, 2025

Met binnen 5 meter wordt bedoeld vrij zicht, dus geen obstakels er tussen ​@Sjoerd B zoals gewapend beton, dubbel glas en meer van dat soort belemmeringen.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • October 27, 2025

Hoi ​@Sjoerd B en bedankt voor je terugkoppeling!

Spijtig dat er niet meer is gereageerd.. inmiddels dus maar weer contact opgenomen met de klantenservice. Zij kunnen een goed signaal aflezen die niet onderbroken wordt. De enige verklaring volgens de klantenservice is: slecht signaal in het huis vanuit het modem.

We zijn (helaas) niet altijd aanwezig en zodoende ook niet altijd in de gelegenheid om te reageren dus goed dat je ook nog contact hebt opgenomen met onze Helpdesk. Ik denk dat er vanuit de Helpdesk ook goed is meegedacht door je voor een periode van 3 maanden kosteloos een Super Wifi 2 punt aan te bieden en ben dan ook benieuwd of dit voor de gewenste verbetering gaat zorgen. 

Met binnen 5 meter wordt bedoeld vrij zicht, dus geen obstakels er tussen ​@Sjoerd B zoals gewapend beton, dubbel glas en meer van dat soort belemmeringen.

Goede toevoeging dit; bij wifi ben je nu eenmaal afhankelijk van je omgevingsfactoren en daar kan, zonder dat je het zelf direct door heb, natuurlijk iets veranderen wat ook weer invloed heeft op de kwaliteit van het wifi signaal. Houd ons in ieder geval op de hoogte hoe alles gaat als je straks het Super wifi punt 2 hebt aangesloten en we zien je bevindingen uiteraard weer graag tegemoet!

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 10, 2025

Sinds vandaag in bezit van het 2e Wifi punt. Alle instructies gevolgd net als bij het 1e Wifi punt maar hij wilt draadloos gewoon geen verbinding maken (staat naast het modem). 

Daarnaast valt nu elke 10 minuten de verbinding weg op mijn werk laptop terwijl deze verbonden is met het 1e Wifi punt die nu correct BEKABELD is verbonden met het modem (CAT 6 kabel).

Ik kan op dit moment niets meer doen en heb toch het gevoel dat het ligt aan de glasvezel verbinding / aansluiting. Als zelfs de verbinding die bekabel is constant wegvalt ben ik ten einde raad.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • November 11, 2025

Hoi ​@Sjoerd B en bedankt weer voor je heldere terugkoppeling!

Heel erg zuur dat je nog steeds problemen ervaart, ook nu je een 2e Super wifi punt hebt ontvangen. Kun je je laptop ook eens bekabeld aansluiten op het modem? Mocht je dan geen problemen ervaren met een wegvallende verbinding dan weten we in ieder geval zeker dat het niet in je glasvezelverbinding zit, lijkt me wel goed om dit in ieder geval uit te sluiten. 

Wat betreft het aansluiten van het 2 Super wifi punt; kun je eens kijken of dit wel lukt met de installatiehulp?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 11, 2025

Hoi ​@Sjoerd B en bedankt weer voor je heldere terugkoppeling!

Heel erg zuur dat je nog steeds problemen ervaart, ook nu je een 2e Super wifi punt hebt ontvangen. Kun je je laptop ook eens bekabeld aansluiten op het modem? Mocht je dan geen problemen ervaren met een wegvallende verbinding dan weten we in ieder geval zeker dat het niet in je glasvezelverbinding zit, lijkt me wel goed om dit in ieder geval uit te sluiten. 

Wat betreft het aansluiten van het 2 Super wifi punt; kun je eens kijken of dit wel lukt met de installatiehulp?

Ik heb het 2e Wifi punt heel afgelopen nacht bekabeld aan het modem gelaten, die werkt nu eindelijk draadloos op zijn nieuwe plek in de woonkamer. Zowel in woonkamer als boven, waar dus beide een Wifi punt staat, zeer slechte verbinding. Wifi punt boven zoals eerder genoemd bekabeld aangesloten op modem.

Zal morgen proberen laptop aan te sluiten via kabel op modem.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 12, 2025

Laptop rechtstreeks met kabel aan wifi versterker werkte niet, rechtstreeks aan modem werkte ook niet. Verder nog alle settings in het modem langsgelopen, stond allemaal goed. Helpdesk weer gebeld en er komt morgen een monteur..

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • November 13, 2025

Goed om te lezen dat er vandaag een monteur bij je langs gaat komen ​@Sjoerd B en ik ben heel erg benieuwd naar zijn bevindingen! Laat je ons hier ook even weten wat de uitkomst is geweest van het monteursbezoek? Ik ben namelijk ook heel erg benieuwd! 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 15, 2025

Goed om te lezen dat er vandaag een monteur bij je langs gaat komen ​@Sjoerd B en ik ben heel erg benieuwd naar zijn bevindingen! Laat je ons hier ook even weten wat de uitkomst is geweest van het monteursbezoek? Ik ben namelijk ook heel erg benieuwd! 

Hi Jan, de monteur is geweest. Technisch verhaal maar de frequentie (?) in de routersettings stond veel te hoog dus die is naar beneden aangepast. Vervolgens de hele vrijdag geen problemen gehad met uitvallende verbinding op mijn werklaptop en iPhone, dus een aanzienlijke verbetering.

Internetsnelheid is overigens nog steeds niet om over een huis te schrijven, maar de verbinding is in ieder geval wel stabiel geworden.

Wat betreft snelheid weet ik niet meer wat er gedaan kan worden. Inmiddels 2 WIFI punten erbij en de meting van de monteur zowel draadloos als bekabeld gaven hele hoge snelheden aan maar met een speedtest naast het modem of naast heet WIFI punt haal ik die snelheden bij lange na niet. Geen idee.

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Hi ​@Sjoerd B, Wat goed dat het aanpassen van de frequentie in de router meteen verschil heeft gemaakt. Dat de snelheid nog steeds tegenvalt, begrijp ik heel goed. Dat kan frustrerend zijn, zeker als de monteur wel hoge snelheden heeft gemeten. Wil je eens bekijken wat je meet met een bekabelde speedtest direct op het modem (als dat kan) en een speedtest op WiFi naast het modem en naast een WiFi-punt.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 19, 2025

Hi ​@Sjoerd B, Wat goed dat het aanpassen van de frequentie in de router meteen verschil heeft gemaakt. Dat de snelheid nog steeds tegenvalt, begrijp ik heel goed. Dat kan frustrerend zijn, zeker als de monteur wel hoge snelheden heeft gemeten. Wil je eens bekijken wat je meet met een bekabelde speedtest direct op het modem (als dat kan) en een speedtest op WiFi naast het modem en naast een WiFi-punt.

Hi Jan. Weer een paar dagen verder en ondertussen is het internet 1x kort uitgevallen op mijn werklaptop. Dus een hele grote verbetering. Die 1x zullen we dan maar toeval noemen.

De snelheid lijkt nu toch beter geworden te zijn. Op mijn telefoon meet ik ~ 600 MBPS in de KPN app, op mijn laptop ~ tussen de 200 en 300. Beide op dezelfde plek in huis (1e verdieping). Al met al lijkt het probleem dus opgelost te zijn.

👌🏼

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • December 4, 2025

Goedemorgen ​@Sjoerd B :)

Hi Jan. Weer een paar dagen verder en ondertussen is het internet 1x kort uitgevallen op mijn werklaptop. Dus een hele grote verbetering. Die 1x zullen we dan maar toeval noemen.

De snelheid lijkt nu toch beter geworden te zijn. Op mijn telefoon meet ik ~ 600 MBPS in de KPN app, op mijn laptop ~ tussen de 200 en 300. Beide op dezelfde plek in huis (1e verdieping). Al met al lijkt het probleem dus opgelost te zijn.

👌🏼

Goed om te lezen; hoe is het de afgelopen 2 weken dan gegaan? Keurige snelheden die je nu meet en hopelijk zijn je problemen nu definitief verholpen! 🙏🏻

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • December 7, 2025

Goedemorgen ​@Sjoerd B :)

👌🏼

Goed om te lezen; hoe is het de afgelopen 2 weken dan gegaan? Keurige snelheden die je nu meet en hopelijk zijn je problemen nu definitief verholpen! 🙏🏻

Hi Jan, alles lijkt in orde! 

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • December 8, 2025

Goed om te lezen ​@Sjoerd B en top dat je dit nog even hebt willen laten weten! Ik ga er vanuit dat het euvel hiermee is verholpen maar mocht je toch weer tegen problemen aanlopen, laat het ons hier dan vooral weer weten!