Skip to main content
Antwoord

Overstap naar glasvezel abonnement lukt niet vanwege openstaande bestelling

• June 7, 2025
  • 10 reacties
  • 150 keer bekeken

Hallo KPN,

Momenteel zit ik via een DSL abonnement van jullie aangesloten, omdat er tot voor kort geen glasvezel beschikbaar was op ons adres. 

Nu is dat sinds vorige week wel zo, maar als ik op de verlengpagina ga kijken, krijg ik de melding dat ik nog een lopende bestelling heb die eerst volledig actief moet zijn alvorens ik andere aanpassingen kan doen. 

Wel kan ik op de ‘normale’ pagina voor het samenstellen van een abonnement doorklikken, maar ik zie liever een verlenging gezien ik vaste telefonie en emailadressen gebruik van jullie die ik graag meeneem. 

Komt het door de aansluiting van glasvezel dat ik nog niet kan verlengen, of dient er voor een glasvezelabonnement sowieso een nieuw abonnement afgesloten te worden? Want dan zou ik graag willen weten of het telefoonnummer en emailadres mee kan naar het nieuwe abonnement. 

Ik hoor het graag!

Mient

Beste antwoord door Ik_Combineer

Misschien kan ik wat duidelijkheid verschaffen.

Na aanleg van glasvezel gaat KPN uit zichzelf klanten migreren, bij u blijkbaar binnen een paar weken maar soms duurt dit ook wel meer dan 2 jaar. Dat ligt er maar net aan hoe druk monteurs het hebben in uw regio. In principe start KPN dan een migratie met hetzelfde pakket als u nu heeft, enkel wordt de upload een stuk hoger. Als u dat (nog) niet wilt kunt u deze bestelling altijd annuleren. En lukt dat zelf niet dan komt er vanzelf een monteur aan de deur en die kan dan de afspraak voor u annuleren. Als KPN dit niet zou doen dan zouden een hoop klanten na 3 jaar nog niet zijn overgestapt en moeten er opeens in een korten tijd een hoop mensen verplicht over, dat is soms lastig als ze bijvoorbeeld voor een tijd op vakantie zijn of iets dergelijks.

Een ander pakket, verlengen of overstappen kan altijd na de migratie, dus daar hoeft u zich geen zorgen over te maken. 

10 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • June 7, 2025

Beste ​@mvdzaag , die lopende bestelling zal de migratie van koper naar glas zijn die technisch/administratief misschien nog niet helemaal rond is.

Heb je nu al wel een werkende glasverbinding?

Aan je abo veranderdt namelijk niets, alleen de drager van het internetsignaal verandert.

Alleen als je contractvrij bent kun je eventueel verlengen als dat zinvol (lees voordeliger) voor je is, anders gewoon zo laten.

Wat voor soort abo heb je nu, Hussel of TV+ ???

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 7, 2025

Hoi Jan,

Rappe reactie! Dat leek ook mijn eerste idee, dat het e.e.a. nog afgerond moet worden. 

Momenteel zit ik nog op de oude VDSL Experiabox, glasvezelkast is dinsdag in de meterkast geplaatst.

Momenteel heb ik Internet, TV en bellen.

Edit:

Ik log zojuist op de KPN app in, en zie dat de lopende bestelling waar ik naar refereer inderdaad de omzetting van koper naar glas is, met het nieuwe abbonement erbij (200/200). Kan me alleen niet herinneren dat ik hierin een keuze gemaakt heb. (Aansluiting is via Glaspoort gegaan.)

• June 7, 2025

Je hoeft helemaal geen ander abonnement te hebben voor glasvezel. Een verlenging zou er niet voor zorgen dat je glasvezel krijgt. Alle abonnementen bij KPN zijn gelijk, ongeacht glasvezel of koper.

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 7, 2025

Precies, dat was ook mijn gedachte.

Ik zie dat ik in de loop van aankomende week nieuwe apparatuur krijg (glasvezelconverter) en vanaf vrijdag de 13e (alsof het zo had moeten zijn) zou het moeten werken. 

Wat ik vreemd vindt: Nergens staat dat ik hiertoe verplicht ben, ondanks dat KPN zegt dat ik snel moet zijn want het kopernetwerk zetten we binnenkort uit. 

• June 7, 2025

Wat ik vreemd vindt: Nergens staat dat ik hiertoe verplicht ben, ondanks dat KPN zegt dat ik snel moet zijn want het kopernetwerk zetten we binnenkort uit. 

Je bent ook niets verplicht. Je komt alleen wel zonder verbinding te zitten. Maar als jij geen glasvezel zou willen, helemaal prima hoor, dat mag je helemaal zelf weten. 

Dat "binnenkort" duurt overigens nog wel een paar jaar hoor...

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • June 7, 2025

3 jaar na aanleg, en soms nog een paar maanden. Als het goed is wordt elk kwartaal een check gedaan.

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 7, 2025

Precies, en dat is uiteindelijk logisch maar dat gaat niet van de een op de andere dag, gezien glasvezelaansluiting een drama in het algemeen is. 

Als ik het zo lees ben ik inderdaad vrij om daarin een keuze te maken, maar het is vreemd dat gelijk alles omgegooid wordt zodat ik glasvezel kan pluggen. Het is niet zo van ik heb nog even een maand om te kijk wat voor snelheid ik wil, of even m'n pakket wil herzien (ook al kan dat altijd)

Dat werd nu voor me bepaald, wat ik krijg.

Begrijp me niet verkeerd, wil wel glasvezel hé. Alleen de manier hoe vind ik een beetje vreemd.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • Antwoord
  • June 7, 2025

Misschien kan ik wat duidelijkheid verschaffen.

Na aanleg van glasvezel gaat KPN uit zichzelf klanten migreren, bij u blijkbaar binnen een paar weken maar soms duurt dit ook wel meer dan 2 jaar. Dat ligt er maar net aan hoe druk monteurs het hebben in uw regio. In principe start KPN dan een migratie met hetzelfde pakket als u nu heeft, enkel wordt de upload een stuk hoger. Als u dat (nog) niet wilt kunt u deze bestelling altijd annuleren. En lukt dat zelf niet dan komt er vanzelf een monteur aan de deur en die kan dan de afspraak voor u annuleren. Als KPN dit niet zou doen dan zouden een hoop klanten na 3 jaar nog niet zijn overgestapt en moeten er opeens in een korten tijd een hoop mensen verplicht over, dat is soms lastig als ze bijvoorbeeld voor een tijd op vakantie zijn of iets dergelijks.

Een ander pakket, verlengen of overstappen kan altijd na de migratie, dus daar hoeft u zich geen zorgen over te maken. 

• June 8, 2025

Bij mij was de omzetting van koper naar glasvezel binnen een week geregeld nadat het glasvezelaansluitpunt (FTU, het witte kastje) afgemonteerd was. Ik heb toen niets aan m'n abo (dat ik al 10 jaar had) veranderd en het eerst een poosje aangezien. Toen onlangs de nieuwe internetabo's beschikbaar kwamen heb ik daar uiteindelijk een keuze uit gemaakt. Is allemaal prima verlopen. 

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Ik zie dat de community jou al voorzien heeft van antwoorden, ​@mvdzaag. Is alles zo duidelijk of kunnen we nog ergens mee helpen?