Skip to main content
Antwoord

Overstap van Ziggo naar KPN, rood lampje op glasvezelkastje. Komt dit goed?

• June 29, 2025
  • 14 reacties
  • 239 keer bekeken

Overgang van Ziggo naar KPN nu al spijt 🥲

De overgang is op 2 juli 2025. Ik heb de het glasvezelkasje geplaatst en het modem nu krijg ik een alarm (rood lampje).

Nu wil ik de vraag stellen of dit normaal is omdat de overgangsdatum nog niet zover is?

Als dit niet goed zou zijn heb ik dus een probleem want op 2 juli is mijn Ziggo netwerk afgesloten.

Ik begrijp niet dat er geen soepele overgang geregeld kan worden. Tijdig vooraf testen en daarna de overgang zonder internet verlies.

Ik zit nu in onzekerheid 🤨

Beste antwoord door Jasper van KPN

Welkom op de community ​@DeKeizer63, als je abonnement vanaf morgen ingaat klopt het dat je nu nog geen verbinding hebt. Het begint morgen immers. In de loop van morgen zal het lampje groen worden en kan je de verbinding gaan gebruiken. Je zult ook een sms’je krijgen op het moment dat je verbinding gereed is voor gebruik. 

Als je bij de overstap hebt gekozen voor de overstapservice wordt Ziggo pas gestopt als ons modem actief is, dus je komt niet zonder te zitten. Mocht je morgen de hele dag geen groen lampje of sms’je krijgen? Dan kan je het beste een terugbelafspraak maken zodat er direct met je meegekeken kan worden waarom dat is. Maar je zult dan nog steeds Ziggo kunnen gebruiken.

14 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • June 29, 2025

Hallo ​@DeKeizer63 ,

Dit is normaal. Pas in de loop van de ochtend van 2 juli 2025 wordt de verbinding aangesloten. Daar ontvang je een bericht over vanuit KPN. Daarna zal het Ziggo-signaal spoedig verdwenen zijn. 

Geen zorgen! 

obelisk
Wijsgeer
  • June 29, 2025

Andersom, toen Ziggo doorkreeg dat hun modem was geactiveerd was mijn glasvezel zo ongeveer direct verdwenen. Dus ja, het zijn geautomatiseerde systemen die meestal gewoon goed gaan. 

• June 29, 2025

Overgang van Ziggo naar KPN nu al spijt 🥲

De overgang is op 2 juli 2025. Ik heb de het glasvezelkasje geplaatst en het modem nu krijg ik een alarm (rood lampje).

Natuurlijk krijg je een rood lampje. Wat had je anders verwacht? 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • June 29, 2025

Beste ​@DeKeizer63 dat je nu een rood lampje ziet is normaal, want je verbinding wordt pas op 2 juli a.s. actief.

Als je van de overstapservice gebruik hebt gemaakt, wordt de lijn met Ziggo pas verbroken als je lijn bij KPN actief is.

Je krijgt van KPN in de loop van de dag op 2 juli een seintje dat de lijn actief is en gebruikt kan worden.

Dat kan 's morgens vroeg al zijn maar ook pas tegen 17u00 in de namiddag.

Je zit dus geen moment zonder internet bij de overstapservice.

JoCoLa
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • June 29, 2025

Komt allemaal goed ​@DeKeizer63 …. We zijn zelf vorig jaar juni via overstapservice overgestapt van Ziggo naar KPN.  Toen de leds op het glasvezelkastje groen branden en naderhand het modem ook actief werkend was aangesloten bleef het Ziggomodem nog ongeveer 1,5 uur actief. Dus ruim tijd om alles om te zetten. 

Jasper van KPN
Moderator

Welkom op de community ​@DeKeizer63, als je abonnement vanaf morgen ingaat klopt het dat je nu nog geen verbinding hebt. Het begint morgen immers. In de loop van morgen zal het lampje groen worden en kan je de verbinding gaan gebruiken. Je zult ook een sms’je krijgen op het moment dat je verbinding gereed is voor gebruik. 

Als je bij de overstap hebt gekozen voor de overstapservice wordt Ziggo pas gestopt als ons modem actief is, dus je komt niet zonder te zitten. Mocht je morgen de hele dag geen groen lampje of sms’je krijgen? Dan kan je het beste een terugbelafspraak maken zodat er direct met je meegekeken kan worden waarom dat is. Maar je zult dan nog steeds Ziggo kunnen gebruiken.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • July 2, 2025

De overgang van Ziggo naar KPN verloopt moeizaam :-(

Het rode alarmlampje brand nog steeds na ik het smsje heb ontvangen dat er verbinding is.

Monteur is onderweg altans afspraak pas 18 juli :-(

Contact via klantenservice maak een belafspraak ging vlot.

Ziggo word hierover geinformeerd, moet voor de zekerheid wel zelf ook informeren bij Ziggo.

Als dit maar goed gaat, want anders heb ik een groot probleem.

P.S. waarschijnlijk het glasvezelkasje stuk en of geen glasvezel verbinding. Je schuift het kasje erop volgens de juiste manier en moet maar hopen dat het interne stekkertje er in zit. Als elektricien vind ik dit al een onzeker verbindingssysteem.  

JanD
Superuser
  • Superuser
  • July 2, 2025

Beste ​@DeKeizer63 , je zu de glasvezelkast eens minimaal 2 minuten van de stroom kunnen halen en daarna herstarten.

Als je de glasvezelkast er op geschoven hebt volgens de handleiding, na eersrt de beschermplujg verwijderd ete hebben en daarna een klik gevoeld/gehoord te hebben,moet de kastr goed zitten.

Het is een degelijk vderbindingssysteem voorglasvezel en al miljoenen keren zo toegepast.

Zolang jou verbinding bj KPN nog niet werkt, blijft je aansluiting bij Ziggo gewoon werken als je van de overstapservice gebruik hebt gemaakt.

Jasper van KPN
Moderator

Dat de verbinding gisteren toch niet actief werd is vervelend, dat had ik niet verwacht ​@DeKeizer63. 18 juli duurt nog even, maar als je de overstapservice hebt gebruikt zal Ziggo blijven werken tot dat moment. Zij krijgen het bericht om de verbinding en het abonnement te beëindigen als je het KPN modem online hebt. Ik heb het zelf een keer gezien, nadat het KPN modem was aangesloten stopte de verbinding op het modem van de vorige provider binnen een halve minuut. Dat ging heel snel en soepel.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • July 19, 2025

Eindelijk Wifi van de KPN 😅

In de centrale kast waar de buurt glasvezels zijn geconcentreerd zat mijn kabel verkeerd gepatcht.

Superwifi 1Gb wel lekker snel. Bij Ziggo had ik 800Mb download die vond ik traag.

Nu mijn TP-link mesh wifi netwerk samen laten werken met de kpn router.

Jasper van KPN
Moderator

Als de kabel in de centrale verkeerd zit is het een lastige op zelf op te lossen inderdaad, gelukkig zag de monteur het! 

Je hebt een mooi klusje nog voor de boeg ook dus. Je kunt de TP-Link apparatuur dezelfde netwerknaam en WPA geven, dan zenden ze hetzelfde netwerk uit. Of ze samen ook meshen durf ik niet te zeggen, het kan zijn dat je de Wifi van het KPN modem uit moet zetten en het Wifi netwerk laten overnemen door de TP-Link set.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • July 21, 2025

Hoi Jasper, 

Bedankt voor jouw terugkoppeling.

Ik heb nu een kpn verbinding en een  4x TP-link wifi verbinding. Apparaten die ver weg van het kpn modem staan en onze mobiele telefoons e.d zitten op TP-link. Je kan met TP-link ook kiezen voor 5 of 2,4Ghz.

TP-Link samenwerken met Kpn zou inderdaad mooi zijn.

Groet Wim

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • July 21, 2025

@DeKeizer63 Misschien lees ik er overheen, maar welke TP-Link apparaten heb je precies? In de basis hebben veel TP-Link, zoals die van Deco, wel een mesh functie. 

Echt samenwerken met de KPN Box 12 zal niet snel gebeuren, want die is weer van een hele andere familie. Je zou wel SuperWifi punten kunnen nemen, werken ook zeker top en die werkt wel samen met de KPN Box 12. Is alleen wel weer een investering en dat kan zonde zijn, als je al TP-Link punten hebt. 

Je zou bijvoorbeeld ook WiFi op router uit kunnen zetten en alles via TP-Link punten laten lopen. Hangt er wel even vanaf of het een router functie heeft, of alleen als Acces Points kan functioneren.

Jasper van KPN
Moderator

Er zijn verschillende technieken die mesh mogelijk maken, ik weet niet welke techniek de TP-Link set daarvoor gebruikt. Als het een andere techniek is dan onze apparatuur, meshen ze niet echt samen. Dan is het Wifi netwerk volledig door de TP-Link set laten gaan de beste optie.