Skip to main content
Vraag

Overstap Ziggo maar KPN met eigen routers, kan dat?

• November 20, 2025
  • 10 reacties
  • 103 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Goedemorgen!

Wij gaan de overstap van Ziggo naar KPN maken ivm het nieuwe glasvezelnetwerk wat hier is aangelegd.

Nu gebruik ik hier thuis mijn eigen Asus RT-AX92U routers en staat de Ziggo modem in bridge.

Ik ga alleen gebruik maken van internet en heb dus geen TV abonnement.

Nu was het aansluiten bij Ziggo een fluitje van een cent, Modem in bridge en vervolgens 1 Asus router aansluiten en instellen als router in de app en de rest van de routers koppelen als AP in het Meshnetwerk, werkt het aansluiten straks gewoon hetzelfde?

Ik krijg de KPN V14 box opgestuurd.

Excuses mocht deze vraag al eens eerder gesteld zijn, ik had al even zitten zoeken op het forum maar wist nou niet zeker of ik het juiste had gevonden, dus vandaar de vraag.

Hopelijk kan iemand van jullie mij hier duidelijkheid over geven.

Alvast bedankt :)

10 reacties

• November 20, 2025

Met alleen internet zonder tv is het mogelijk. Je kunt de KPN Box 14 weglaten en je Asus rechtstreeks aan het glasvezelkastje hangen.

Maar als je de KPN Box 14 krijgt, dan heb je voor 4 gbit gekozen. Dat ondersteund jouw Asus router niet. Daar al over nagedacht? 

Het zal gewoon werken hoor. Maar op 1 gbit. Niet op 4 gbit.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 20, 2025

Bedankt voor je snelle reactie!

Daar heb ik inderdaad helemaal niet over nagedacht eigenlijk 🙈

nou scheelt het wel dat ik het eerste jaar korting heb maar dan zou ik dat dus aan moeten passen 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • November 20, 2025

Beste ​@KevinWR welkom bij KPN.

Als je de KPN Box14 geleverd krijgt, heb je ook bewust gekozen voor een 4GB abonnement, bij lagere snelheden krijg je standaard de KPN Box12.

Sluit bij het begin van je abonnement wel de KPN router aan op het glasvezelpunt zodat je abonnement goed geregistreerd wordt.

Ga binnen de kortingsperiode niets aanpassen aan je abonnement, want dan raak je meteen je korting kwijt voor de rest van de looptijd inclusief korting, dat hoort niet zo, maar gebeurt helaas in de praktijk wel.

Als je na je kortingsperiode je snelheid naar beneden bijstelt, naar 1GB bijvoorbeeld, mag je wel gewoon de V14 blijven gebruiken.

Als je je eigen router hebt aangesloten, bewaar de KPN router dan wel goed in de originele verpakking, je hebt deze namelijk in bruikleen en wil KPN terug hebben bij einde contract of anderszins.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 20, 2025

Bedankt voor je reactie en voor de tip! 
Dan sluit ik hem eerst even aan en zal hem dan vervolgens loskoppelen en alleen mijn Asus aansluiten aan het glasvezelpunt.

Moet ik dan nog allerlei technische handelingen uitvoeren of is het inprincipe plug and play? 

• November 20, 2025

Je kan eventueel je Asus router ook als 2de router achter de KPN Box hangen. Als je dan eens die 4 gbit snelheid uit wilt testen, dan kan je de pc of laptop even tijdelijk rechtstreeks op de KPN Box aansluiten.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 20, 2025

En moet ik dan de wifi uitschakelen of zal ik dan een apart wifi netwerk ernaast maken onder een andere naam en evt andere kanalen zodat ze elkaar niet storen?

Ik las ook iets van VLAN, dat je op die manier de V14 in een soort bridge zet of heb ik dat verkeerd begrepen?

• November 20, 2025

En moet ik dan de wifi uitschakelen of zal ik dan een apart wifi netwerk ernaast maken onder een andere naam …

Kan beide. Kanalen gewoon op auto laten staan. Dan regelt dat zichzelf. 

Ik las ook iets van VLAN, dat je op die manier de V14 in een soort bridge zet of heb ik dat verkeerd begrepen?

Als je de Asus rechtstreeks aan het glasvezelkastje hangt moet je vlan instellen. Anders niet.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 20, 2025

Bedankt voor je reactie.

Ik krijg de boel in december binnen en op 15-12 gaat het contract in dus ik hoop dat ik het zonder problemen aan de praat ga krijgen 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • November 20, 2025

Bedankt voor je reactie.

Ik krijg de boel in december binnen en op 15-12 gaat het contract in dus ik hoop dat ik het zonder problemen aan de praat ga krijgen 

Beste ​@KevinWR zie onderstaande links voor aanvullende info:

https://community.kpn.com/kennisbank-vrije-modemkeuze-en-fritz-box-133

Jasper van KPN
Moderator

Hoi ​@KevinWR, welkom op de community, en alvast welkom bij KPN! 😄 Dit topic is een goede voorbereiding, zodat je niet voor een verrassing komt te staan als je het 15 december aan kunt sluiten. Je bent al goed op weg geholpen door Jan en Marlon zo te zien met een aantal tips.

Zoals Jan zegt hebben we in onze Kennisbank een aantal artikelen over het gebruik van een eigen modem.

Daarnaast hebben we op de community nog een aantal topics die je hierbij kunnen helpen, elk met veel reacties met aanvullende informatie:

Ook op onze website hebben we een pagina die je hierbij kan helpen: Eigen apparatuur instellen en gebruiken. Als je ook een eigen glasvezelkastje wilt gebruiken wordt dat daar ook uitgelegd.

Als je verdere vragen hebt, er zijn meerdere mensen die graag met je meedenken zoals je merkt.

Ik ben ook heel benieuwd hoe het de 15e gaat volgende maand, of het dan gelukt is 🙂