Skip to main content
Antwoord

Overstappen naar glasvezel maar geen stopcontact in de meterkast

• October 16, 2025
  • 9 reacties
  • 163 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Goedemorgen,

KPN heeft in mijn huurflat glasvezel aangelegd. Nu heb ik geen stopcontact in mijn meterkast. Op het internet gezocht en daar staat dat jullie dat kunnen doen en dan het glasvezel op de modem aansluiten. 
In mijn flat zitten de stopcontacten hoog en ver van de meterkast, dus dat zou top zijn. 

Toen ik mijn internet wilde versnellen een paar maanden geleden, was er nog geen glasvezel gelegd  en wisten ze niet wanneer deze aangelegd zou worden. Toen ben ik overgestapt met korting. De monteur kon de snelheid niet verhogen, omdat ik in een flat woon. 

Net de klantenservice gebeld, maar na een paar keer in de wacht gezet te zijn en er niet goed geluisterd wordt, gooi ik mijn vraag maar op het forum.  Ik wil weten hoeveel mij een upgrade gaat kosten, naarmate ik een paar maanden geleden mijn contract verlengd is. Nu heb ik korting en het zou zuur zijn, als ik geen korting kan krijgen. Dit is door de woningbouw geregeld en daar had ik geen invloed op, anders had ik die paar maanden wel gewacht.

Het is een lang bericht, maar ik wil mijn situatie duidelijk uitleggen. 

Beste antwoord door Noordzee

Hallo ​@Deetje21 ,

De overgang naar glasvezel heeft verder geen gevolgen voor jouw abonnement. Dat blijft precies hetzelfde. Je kunt alleen dan wel upgraden naar meer snelheid.

Ik wil weten hoeveel mij een upgrade gaat kosten, naarmate ik een paar maanden geleden mijn contract verlengd is. 

Dat kun je dan terugvinden in MijnKPN. Wel is het zo dat je dan het normale tarief betaalt en jouw korting dus kwijtraakt. 

Toen ben ik overgestapt met korting.

Het is mij niet helemaal duidelijk of je pas sinds een paar maanden KPN-klant bent. Als dat zo is, heb je een abonnement op basis van de 2025-propositie en dan zijn deze prijzen van toepassing:

Maar goed : In Mijn KPN zie je de mogelijkheden die je nu hebt. Zodra je glasvezel hebt, komen daar (qua snelheid) meer mogelijkheden bij. 

9 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • October 16, 2025

In principe kan je de snelheid niet wijzigen zolang het actietarief loopt. Althans niet zonder prijsgevolgen. Probeer geduldig af te wachten en probeer het een keer als de glasvezelaansluiting actief is.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • Antwoord
  • October 16, 2025

Hallo ​@Deetje21 ,

De overgang naar glasvezel heeft verder geen gevolgen voor jouw abonnement. Dat blijft precies hetzelfde. Je kunt alleen dan wel upgraden naar meer snelheid.

Ik wil weten hoeveel mij een upgrade gaat kosten, naarmate ik een paar maanden geleden mijn contract verlengd is. 

Dat kun je dan terugvinden in MijnKPN. Wel is het zo dat je dan het normale tarief betaalt en jouw korting dus kwijtraakt. 

Toen ben ik overgestapt met korting.

Het is mij niet helemaal duidelijk of je pas sinds een paar maanden KPN-klant bent. Als dat zo is, heb je een abonnement op basis van de 2025-propositie en dan zijn deze prijzen van toepassing:

Maar goed : In Mijn KPN zie je de mogelijkheden die je nu hebt. Zodra je glasvezel hebt, komen daar (qua snelheid) meer mogelijkheden bij. 

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@Deetje21, welkom op onze community!  Ik zie dat er al goed meegedacht wordt. Heeft dit je vraag beantwoord?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • October 17, 2025

Ik ben goed geholpen. Dank je wel !

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • October 18, 2025

Hoi ​@Deetje21, welkom op onze community!  Ik zie dat er al goed meegedacht wordt. Heeft dit je vraag beantwoord?

Het is wel krom dat ik straks €10 meer ga betalen volgend jaar juni, omdat ik nog vast zit aan een oud abonnementsvorm. Ik ga nu tot juni 2026 hetzelfde betalen als je nu 100 mb glasvezel hebt ( €42,50) en vanaf juni 2026 komt daar een €10 bovenop. 
Er was toen nog niet bekend wanneer er glasvezel zou komen op 11 juni is het abonnement ingegaan. Op 30 juni hoorden we van de woningbouw dat we kpn glasvezel gingen krijgen. Dan had dit bij de klantenservice toch bekend moeten zijn en had ik tot oktober kunnen wachten tot een verlenging van het contract. 
Nu zegt KPN dan heb je pech tot 11 juni 2027 

• October 18, 2025

Glasvezel word aangelegd in opdracht van KPN netwerk. De medewerkers van KPN provider hebben geen inzage in de toekomstige planning van KPN provider. 

Bedenk je verder: KPN is geen liefdadigheidsinstelling. Als jij belt om je abonnement te verlengen, dan gaat een medewerker jou niet adviseren om pas later te verlengen ofzo. Want dat zou tegen de belangen van KPN in gaan. Die medewerker daar achter de telefoon zit daar voor KPN. Niet voor jou.

Bovendien maakt wel of geen glasvezel helemaal niets uit. Het abonnement is gewoon hetzelfde. Er veranderd niets aan bij de komst van glasvezel. Je krijgt er ook geen korting door ofzo. Er zijn alleen hogere snelheden mogelijk. 

Jij hebt in juni je oude abonnement met een prijs van € 52,50 verlengd voor 2 jaar met 1 jaar 10 euro korting? Begrijp ik dat goed?

Je had in juni ook al gewoon over kunnen stappen op de nieuwste abonnementsvorm. Ondanks dat er toen nog geen glasvezel was. Want zoals al geschreven: dat maakt niets uit. Abonnement en prijzen zijn gewoon hetzelfde. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • October 18, 2025

Ik heb niet gebeld voor een verlenging, maar voor een andere vraag. Toen werd mij een verlenging aangeboden.
In mijn ervaring worden er best wat fouten gemaakt bij de klantenservice. De 1 is veel meer op de hoogte van veranderingen dan anderen. Er zij n gelukkig ook veel capabele medewerkers bij de klantenservice. 
Het was een oprechte vraag, hoe dit kan. Het is niet nodig om zo te reageren en  dat je als consument geen vragen mag stellen, omdat KPN zijn eigen belangen heeft. 
Ik neem dat een forum bedoeld is om uitleg te krijgen. 

• October 18, 2025

Ik heb niet gebeld voor een verlenging, maar voor een andere vraag. Toen werd mij een verlenging aangeboden.

Dan heeft die medewerker al helemaal een goede job gedaan. Proactief werken. Top 👍

Voor KPN dus hé... niet voor jou. Die medewerker had jou gewoon over kunnen zetten op de nieuwste abonnementsvorm 100 mbit voor € 42,50. Zonder korting en 1 jarig contract. Dan had je met de komst van glasvezel gewoon voor 200 mbit voor € 43,50 kunnen kiezen.

Maar ik lees ook in andere topics dat dit bijna nooit gebeurt. Klanten moeten echt zelf nadrukkelijk vragen naar de nieuwste abonnementsvorm. Anders word het oude, meestal dure, abonnement verlengd. 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • October 18, 2025

Ik krijg de quote niet goed, maar ​@Marlon92 daar zit in principe ook wel een reden achter. Je hebt namelijk dan een abonnement waarvan KPN zeker weet dat het goed werkt. Overgaan naar de nieuwste abonnementsvorm betekend ook nieuwe tv ontvangers. Welke niet overweg kunnen met DVS, of MoCa adapters. Ook zit er geen scart aansluiting op en zijn er sommige (veelal oudere) klanten welke de interface van de oude iTV ontvangers prettiger vinden dan TV+. 

Dus het huidige pakket verlengen = korting geven + zeker zijn dat alles werkt

Omzetten naar nieuwste abonnement vorm = korting geven + onzeker of alles goed blijft werken.

Dus voor beide valt wat te zeggen.
Persoonlijk had ik het wel mooi gevonden als KPN mensen het contract zou laten openbreken en tv+ laten nemen als die wens er is, maar dat is een keuze die KPN niet heeft gemaakt.