Skip to main content
Hallo allemaal,



Ik overweeg over te stappen naar KPN. De reden hiervoor is dat Telfort (waar ik op dit moment al jaren zit) helaas gaat stoppen en ik niet mee wil in het automatische overstap proces naar KPN. Dat wil ik voor zijn.



Nu wou ik wachten tot het einde van mijn contract (eind juni) maar toevallig kreeg ik vandaag bericht dat de prijzen verhoogt worden en ik kosteloos mijn abonnement mag opzeggen. Nu heb ik een aantal vragen:




  1. Hoe gaat dat eigenlijk met het glasvezel NT kastje, moet ik die terug sturen naar Telfort en krijg ik een nieuwe van KPN of blijft de oude hangen?
  2. Kan ik onder de activatiekosten uitkomen (pas geleden was die nog gratis)?
  3. Ik wil graag de experiabox v10 (net als nu) en niet de v10a. Nu heb ik 2 vaste telefoonlijnen en ik zag dat de v10a maar 1 telefoonlijn heeft. Daarnaast heb ik alle 4 de ethernetpoorten nodig. Krijg je dan de v10 of zijn 2 vaste telefoonlijnen bij jullie niet meer mogelijk?
  4. Op 200 Mbit zit korting zolang je klant blijft. Is deze korting ook te verkrijgen (in verhouding) bij het 500 Mbit abonnement?
  5. Tijdens het bestelproces kan ik maar 1 telefoonnummer opgeven om mee te verhuizen. Ik heb 2 nummers die mee moeten. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ze beide mee gaan zonder het risico te lopen een nummer kwijt te raken?
  6. Ik heb al een "mijn KPN". Kan ik daar het nieuwe abonnement "onder hangen"?
  7. Wat voor ingangsdatum moet ik kiezen tijdens het bestelproces aangezien het een overstap is.
  8. Nog een vraagje van mijn schoonouders, hun zitten in dezelfde situatie met het verschil dat ze maar 1 vaste telefoonlijn hebben. Hun willen ook heel graag de experiabox v10 ipv de v10a. Kunnen hun ook een v10 krijgen ipv de v10a? Of is het te omzeilen door bijvoorbeeld bij Telfort tijdelijk een 2de telefoonnummer aan te vragen en die mee te verhuizen zodat ze een v10 krijgen? Hun kunnen dan de 2de telefoonlijn daarna weer opheffen. Het zou gewoon mooier zijn als je kan aangeven liever een v10 te krijgen.

Alvast bedankt voor het lezen/beantwoorden, ik ben benieuwd naar de antwoorden :)



Gr. Kees.
De NT mag blijven hangen, tot nog toe weet ik dat Fiber de enige provider is die deze wel terug wil.



De overige vragen laat ik aan een Moderator over.
De NT mag blijven hangen, tot nog toe weet ik dat Fiber de enige provider is die deze wel terug wil.



De overige vragen laat ik aan een Moderator over.


Ik weet niet of er een soort van Telfort firmware in de NT zit of dat deze alweer verouderd is. Daarom ben ik wel even benieuwd naar het verschil tussen die van KPN en Telfort. En dat ik ook zeker weet dat ik straks van Telfort niet nog een rekening krijg voor het niet terug sturen van de NT.



Bedankt alvast voor je antwoord, ik wacht de overige antwoorden nog even af 🙂
Aan de NT die jij hebt kan weinig verouderen hooguit de rj45 slijten bij veelvuldig uithalen en insteken, verder is het een betrekkelijk dom ding. In tegenstelling tot de Genexis modellen van Telforts oude propositie zit in deze geen firmware zover ik weet. Enkel de Experiabox die zal vervangen moeten worden die firmware verschilt wel. De tv ontvangers als je die hebt zullen ook terug moeten neem ik aan.



Het zou het makkelijkst en goedkoopst zijn als je huidige v10 de KPN firmware gepushed krijgt maar dat zal niet zo makkelijk zijn vermoed ik.
Aan de NT die jij hebt kan weinig verouderen hooguit de rj45 slijten bij veelvuldig uithalen en insteken, verder is het een betrekkelijk dom ding. In tegenstelling tot de Genexis modellen van Telforts oude propositie zit in deze geen firmware zover ik weet. Enkel de Experiabox die zal vervangen moeten worden die firmware verschilt wel. De tv ontvangers als je die hebt zullen ook terug moeten neem ik aan.

De NT van Telfort is vaak wel een andere dan die door KPN gebruikt wordt en het zal dus heel goed kunnen dat deze vervangen zal moeten worden.

Dit zal door een monteur geschieden die dan ook voor de afvoer van de oude NT zal zorgen.

Het kan uiteraard ook best een verouderd model zijn die maximaal 100Mbps ondersteunt.

In dat geval is het 100% zeker dat deze vervangen moet worden als je een 200Mbps of 500Mbps abonnement bij KPN gaat afnemen.
Door mijn recente verhuizing weet ik dat de NT niet wordt vervangen. Het gezin wat hier eerst woonde was KPN klant de NT is gewoon blijven hangen. De Genexis die ik op mijn vorig adres had, Telforts oude propositie, was ook Gigabit dit model de Titanium Hybrid was uitgebreider dan de huidige omdat hierin de scheiding van internet, telefoon en televisie plaatsvond wat betreft de maximum snelheid dat zit in de pop niet in de NT.
Door mijn recente verhuizing weet ik dat de NT niet wordt vervangen. Het gezin wat hier eerst woonde was KPN klant de NT is gewoon blijven hangen.

Dus een KPN NT is ingezet op een Telfort aansluiting ... precies de omgekeerde richting dus.



De Genexis die ik op mijn vorig adres had, Telforts oude propositie, was ook Gigabit dit model de Titanium Hybrid was uitgebreider dan de huidige omdat hierin de scheiding van internet, telefoon en televisie plaatsvond ...

En dat kan dus niet bij KPN, zo'n NT wordt zeer waarschijnlijk vervangen bij de overgang van Telfort naar KPN.



wat betreft de maximum snelheid dat zit in de pop niet in de NT.

Je moet eens weten bij hoeveel huishoudens nog een Genexis hangt die maximaal 100Mbps aan kan. Alleen al in Houten (het "dorp" waar ik woon) zijn dat er duizenden. De abonnees die nog nooit een 200Mbps of 500Mbps snelheidsverhoging hebben gecontracteerd hebben nog zo'n "oude" Genexis hangen. Die Genexis wordt pas vervangen bij een aanvraag van zo'n snelheidsverhoging.
De NT is van Reggefiber danwel KPN netwerkbeheer daar heeft de provider weinig mee van doen de xs4all klanten hebben ook dezelfde NT's het enige verschil is de periode waarin glasvezel is uitgerold. De ftu bepaald welk model NT.



De Genexis die ik op mijn vorig adres had, Telforts oude propositie, was ook Gigabit dit model de Titanium Hybrid was uitgebreider dan de huidige omdat hierin de scheiding van internet, telefoon en televisie plaatsvond ...



En dat kan dus niet bij KPN, zo'n NT wordt zeer waarschijnlijk vervangen bij de overgang van Telfort naar KPN.




Dat klopt echter ook bij Telfort zelf worden deze nu en masse vervangen en dat zijn exact dezelfde die ook KPN klanten krijgen afhankelijk dus van de grondplaat.



Waar jij op doelt in Houten zijn dan klanten die aansluitingen van voor 2015 toen 2 vezels de standaard was en de tweede voor dvb werd gebruikt de Lijbrandt en XMS klanten etc allemaal onder het Telfort merk samen gebracht. Als er op die adressen wel een 'domme' NT hangt met 1 rj45 dan zit het snelheids probleem in de pop een EoF en niet GoF aansluiting.



Op dat oude adres gaf Netco 525 aan maar was max 100Mb leverbaar door die pop hardware niet door de NT.

Met Telforts nieuwe propositie op wat kleine verschillen met de Vlans na verder hetzelfde als KPN is nu 200Mb leverbaar en krijg je die domme NT. Hangt er al een domme NT maakt het niks uit naar welke WBA provider je gaat.
Waar jij op doelt in Houten zijn dan klanten die aansluitingen van voor 2015 toen 2 vezels de standaard was en de tweede voor dvb werd gebruikt de Lijbrandt en XMS klanten etc allemaal onder het Telfort merk samen gebracht. Als er op die adressen wel een 'domme' NT hangt met 1 rj45 dan zit het snelheids probleem in de pop een EoF en niet GoF aansluiting.

Nee, in Houten hebben we gewoon één vezeltje per woning maar geloof me, de Genexis NT's die toentertijd geplaatst werden waren 100Mbps NT's en pas als je een 200Mbps of 500Mbps snelheidsverhoging aanvraagt wordt de Genexis vervangen door een exemplaar die 1Gbps kan verwerken. Geloof me, I've been there. 😉
Deze heb ik mocht dat nog wat meer duidelijkheid geven:


Die zal niet vervangen hoeven worden.
Die zal niet vervangen hoeven worden.

Zoals ik al zei. Fijn dat dit nu duidelijk is.



ik geloof je verder gerust wat betreft die NT's in houten.

Maar neem van mij dan aan dat die eerder genoemde Genexis Hybrid ook geschikt was voor zelfs 1GB snelheden. Mits aan de andere kant de boel het aankon de EoF en GoF. Als je niet op die laatste zit kan zelfs KPN geen hogere snelheid dan 100Mb leveren.
Ok dus dit is hetzelfde model / versie als die je bij KPN krijgt?

Nu nog even afwachten of Telfort hem niet terug wilt (zat toen ik het bestelde in het doe het zelf pakket alleen moest de monteur het verplicht aansluiten en mocht je de rest alleen zelf doen).



Ik wacht nog even het antwoord op mijn eerdere vragen af, daarna besluit ik wat ik ga doen 🙂
ik geloof je verder gerust wat betreft die NT's in houten.

Maar neem van mij dan aan dat die eerder genoemde Genexis Hybrid ook geschikt was voor zelfs 1GB snelheden.


Helemaal goed, maar dat wil nog niet zeggen dat...



... wat betreft de maximum snelheid dat zit in de pop niet in de NT.

Dat is namelijk onjuist en dat is dus waar ik op reageer.
Laten we dat aan @Ward_ vragen als iemand daar een sluitend antwoord op kan geven is er bijna niemand geschikter.
Hoi Kees, goede discussie al over de NT. Ik ga me daar iets makkelijker vanaf maken. Zodra er een bestelling wordt gedaan controleren wij bij het netwerkbeheer welke NT is aangesloten en of die vervangen moet worden. Als vervanging nodig is volgt een monteursafspraak. -edit- Inmiddels zijn er al 10 nieuwe berichten en heb je dus de goede ;-)



2. Kan ik onder de activatiekosten uitkomen (pas geleden was die nog gratis)?


Ja, bij het overstappen van Telfort (of XS4ALL) naar KPN vervallen de activatiekosten.



3. Ik wil graag de experiabox v10 (net als nu) en niet de v10a. Nu heb ik 2 vaste telefoonlijnen en ik zag dat de v10a maar 1 telefoonlijn heeft. Daarnaast heb ik alle 4 de ethernetpoorten nodig. Krijg je dan de v10 of zijn 2 vaste telefoonlijnen bij jullie niet meer mogelijk?


Als er 2 nummers worden aangevraagd wordt een V10 geleverd. Hou er rekening mee dat een 2e nummer € 2,50 per maand kost.



4. Op 200 Mbit zit korting zolang je klant blijft. Is deze korting ook te verkrijgen (in verhouding) bij het 500 Mbit abonnement?


Helaas niet!



5. Tijdens het bestelproces kan ik maar 1 telefoonnummer opgeven om mee te verhuizen. Ik heb 2 nummers die mee moeten. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ze beide mee gaan zonder het risico te lopen een nummer kwijt te raken?


Ik heb hier navraag over uit staan want ik weet het niet zeker. Het is mogelijk het nummer achteraf toe te voegen, mits dat binnen twee maanden gebeurd nadat het nummer is opgezegd en de gegevens en het adres van de contractant gelijk blijven. Dat lijkt me wat omslachtig en een onnodig risico dat het nummer kwijtraakt. Ik kom hier op terug.



6. Ik heb al een "mijn KPN". Kan ik daar het nieuwe abonnement "onder hangen"?


Je kunt een bestaand KPN ID account (bijvoorbeeld die voor het forum) gebruiken om elk vast/mobiel abonnement aan te koppelen.



7. Wat voor ingangsdatum moet ik kiezen tijdens het bestelproces aangezien het een overstap is.


Hou rekening met een maand opzegtermijn van Telfort. Verder houdt de bestelpagina rekening met de eerste mogelijkheid aan onze kant.



8. Nog een vraagje van mijn schoonouders, hun zitten in dezelfde situatie met het verschil dat ze maar 1 vaste telefoonlijn hebben. Hun willen ook heel graag de experiabox v10 ipv de v10a. Kunnen hun ook een v10 krijgen ipv de v10a? Of is het te omzeilen door bijvoorbeeld bij Telfort tijdelijk een 2de telefoonnummer aan te vragen en die mee te verhuizen zodat ze een v10 krijgen? Hun kunnen dan de 2de telefoonlijn daarna weer opheffen. Het zou gewoon mooier zijn als je kan aangeven liever een v10 te krijgen.


Die keuze wordt inderdaad niet geboden. Ik verwacht niet direct problemen met de V10a. Er zijn wat storende bugs geweest en die zijn aangepakt. Er zijn nog wat randgevallen die onderzocht worden maar de overgrote meerderheid van de klanten kan prima vooruit met deze Experia Box. We helpen uiteraard als er problemen zijn. Als het toch echt niet bevalt kunnen ze achteraf bij KPN ook een extra nummer aanvragen en weer opzeggen.


Laten we dat aan @Ward_ vragen als iemand daar een sluitend antwoord op kan geven is er bijna niemand geschikter.

Er hoeft toch helemaal geen sluitend antwoord te komen, ik weet zo ook wel dat er nog vele Genexis NTU's bij abonnees staan die niet meer dan 100Mbps aankunnen. Ik hoef bij mij maar even naar mijn overburen te lopen en ik zie er al één.


Laten we dat aan @Ward_ vragen als iemand daar een sluitend antwoord op kan geven is er bijna niemand geschikter.Er hoeft toch helemaal geen sluitend antwoord te komen, ik weet zo ook wel dat er nog vele Genexis NTU's bij abonnees staan die niet meer dan 100Mbps aankunnen. Ik hoef bij mij maar even naar mijn overburen te lopen en ik zie er al één.


Dat gaat mij meer om het punt dat het dan aan beide kanten zit van de pop weet ik namelijk 100% zeker. Daar is een draad over bij Telfort.




Laten we dat aan @Ward_ vragen als iemand daar een sluitend antwoord op kan geven is er bijna niemand geschikter.Er hoeft toch helemaal geen sluitend antwoord te komen, ik weet zo ook wel dat er nog vele Genexis NTU's bij abonnees staan die niet meer dan 100Mbps aankunnen. Ik hoef bij mij maar even naar mijn overburen te lopen en ik zie er al één.
Dat gaat mij meer om het punt dat het dan aan beide kanten zit van de pop weet ik namelijk 100% zeker. Daar is een draad over bij Telfort.


PRECIES en dus NIET.



... wat betreft de maximum snelheid dat zit in de pop niet in de NT.
https://forum.kpn.com/internet-9/anno-2018-nog-steeds-100-100-als-maximum-op-glasvezel-444613?postid=574336



Dit topic gaat er ook over.
Een max van 100 Mbit kan aan beide kanten zitten. Je kan in de PoP op een EoF poort zitten van de KPN Dslam en dan kom je nooit hoger dan 100. Dan kun je nog wel een nieuwe NT hebben die een Gbit aankan. Maar beide kanten moeten een Gbit kunnen doorvoeren om meer dan 100 Mbit te krijgen.



Ale PoPs in Nederland hebben GoF poorten maar er zijn er ook een heleboel die nog EoF poorten ernaast hebben. Die worden nog altijd gebruikt voor klanten die niet meer nodig hebben dan 100 Mbit.



En zoals al gezegd, de vraagsteller heeft al de goede NT. En voor de duidelijkheid: de NT is niet van Reggefiber (sinds vandaag KPN Netwerk NL) maar eigendom van de provider.
Dank voor de opheldering dat van de NT verklaard dat er onlangs voorbij kwam dat Fiber deze wel terug wil.
https://forum.kpn.com/internet-9/anno-2018-nog-steeds-100-100-als-maximum-op-glasvezel-444613?postid=574336



Dit topic gaat er ook over.


Alle PoP's van KPN zijn ondertussen "GoF" en kunnen allemaal een fysieke verbinding van 1Gbps leveren. Bij de abonnees die daarvoor al aangesloten waren op een EoF aansluiting van 100Mbps kan het zijn dat de Genexis NTU ook nog een 100Mbps exemplaar is die pas vervangen wordt als de abonnee een 200Mbps of 500Mbps snelheidsverhoging contracteert.

De fysieke snelheid is bij GoF aansluitingen (met Gigabit NTU 😉) overigens altijd 1Gbps.

Dat betekent dat er naast de 500Mbps voor Internet ook 500Mbps beschikbaar is voor televisie. Je zult dus nooit last hebben van snelheden lager dan de gecontracteerde snelheid, zelfs niet als je op 40 TV ontvangers naar verschillende uitzendingen kijkt. 😉
Hoi Kees, goede discussie al over de NT. Ik ga me daar iets makkelijker vanaf maken. Zodra er een bestelling wordt gedaan controleren wij bij het netwerkbeheer welke NT is aangesloten en of die vervangen moet worden. Als vervanging nodig is volgt een monteursafspraak. -edit- Inmiddels zijn er al 10 nieuwe berichten en heb je dus de goede ;-)







2. Kan ik onder de activatiekosten uitkomen (pas geleden was die nog gratis)?
Ja, bij het overstappen van Telfort (of XS4ALL) naar KPN vervallen de activatiekosten.







3. Ik wil graag de experiabox v10 (net als nu) en niet de v10a. Nu heb ik 2 vaste telefoonlijnen en ik zag dat de v10a maar 1 telefoonlijn heeft. Daarnaast heb ik alle 4 de ethernetpoorten nodig. Krijg je dan de v10 of zijn 2 vaste telefoonlijnen bij jullie niet meer mogelijk?
Als er 2 nummers worden aangevraagd wordt een V10 geleverd. Hou er rekening mee dat een 2e nummer € 2,50 per maand kost.







4. Op 200 Mbit zit korting zolang je klant blijft. Is deze korting ook te verkrijgen (in verhouding) bij het 500 Mbit abonnement?
Helaas niet!







5. Tijdens het bestelproces kan ik maar 1 telefoonnummer opgeven om mee te verhuizen. Ik heb 2 nummers die mee moeten. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ze beide mee gaan zonder het risico te lopen een nummer kwijt te raken?
Ik heb hier navraag over uit staan want ik weet het niet zeker. Het is mogelijk het nummer achteraf toe te voegen, mits dat binnen twee maanden gebeurd nadat het nummer is opgezegd en de gegevens en het adres van de contractant gelijk blijven. Dat lijkt me wat omslachtig en een onnodig risico dat het nummer kwijtraakt. Ik kom hier op terug.







6. Ik heb al een "mijn KPN". Kan ik daar het nieuwe abonnement "onder hangen"?
Je kunt een bestaand KPN ID account (bijvoorbeeld die voor het forum) gebruiken om elk vast/mobiel abonnement aan te koppelen.







7. Wat voor ingangsdatum moet ik kiezen tijdens het bestelproces aangezien het een overstap is.
Hou rekening met een maand opzegtermijn van Telfort. Verder houdt de bestelpagina rekening met de eerste mogelijkheid aan onze kant.







8. Nog een vraagje van mijn schoonouders, hun zitten in dezelfde situatie met het verschil dat ze maar 1 vaste telefoonlijn hebben. Hun willen ook heel graag de experiabox v10 ipv de v10a. Kunnen hun ook een v10 krijgen ipv de v10a? Of is het te omzeilen door bijvoorbeeld bij Telfort tijdelijk een 2de telefoonnummer aan te vragen en die mee te verhuizen zodat ze een v10 krijgen? Hun kunnen dan de 2de telefoonlijn daarna weer opheffen. Het zou gewoon mooier zijn als je kan aangeven liever een v10 te krijgen.
Die keuze wordt inderdaad niet geboden. Ik verwacht niet direct problemen met de V10a. Er zijn wat storende bugs geweest en die zijn aangepakt. Er zijn nog wat randgevallen die onderzocht worden maar de overgrote meerderheid van de klanten kan prima vooruit met deze Experia Box. We helpen uiteraard als er problemen zijn. Als het toch echt niet bevalt kunnen ze achteraf bij KPN ook een extra nummer aanvragen en weer opzeggen.


@Joran bedankt voor je antwoord!



Punt 5 wacht ik dan even af tot je daar een update over hebt.



Wat betreft punt 8, is het het handigste dat mijn schoonouders (die ook KPN overwegen) eerst een 2de nummer bij telfort aanvragen zodat ze gelijk de juiste modem bij jullie krijgen (de v10)?

Zij kunnen dan toch een maand later het 2de nummer bij jullie verwijderen en dan evengoed de v10 houden of kan dat niet op die manier?
Wat betreft punt 5 (en ook 8 dan): Via de website is het niet mogelijk twee nummers te bestellen. Via een medewerker kan dit wel. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet waarom je dit niet zelf kunt aanvragen. Ik vermoed dat ze de site zo simpel mogelijk willen houden.



Als ik je kan helpen met een bestelling, laat het weten. Dan stuur ik je een privébericht met alle informatie die we nodig hebben en wat je wensen precies zijn. Ik kan je ook laten terugbellen of je kunt het via de chat doen onderaan Klantenservice & Contact | KPN :)



Via jouw schoonouders is dezelfde route (dus via de helpdesk) het handigst. Ze kunnen dan aangeven dat ze een bestaand nummer willen behouden én een nieuw nummer willen aanvragen. Omdat het nummer niet daadwerkelijk wordt gebruikt is het onnodig om die eerst bij Telfort aan te vragen. Ze kunnen inderdaad de V10 houden als het telefoonnummer daarna wordt opgezegd.
Wat betreft punt 5 (en ook 8 dan): Via de website is het niet mogelijk twee nummers te bestellen. Via een medewerker kan dit wel. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet waarom je dit niet zelf kunt aanvragen. Ik vermoed dat ze de site zo simpel mogelijk willen houden.



Als ik je kan helpen met een bestelling, laat het weten. Dan stuur ik je een privébericht met alle informatie die we nodig hebben en wat je wensen precies zijn. Ik kan je ook laten terugbellen of je kunt het via de chat doen onderaan Klantenservice & Contact | KPN :)



Via jouw schoonouders is dezelfde route (dus via de helpdesk) het handigst. Ze kunnen dan aangeven dat ze een bestaand nummer willen behouden én een nieuw nummer willen aanvragen. Omdat het nummer niet daadwerkelijk wordt gebruikt is het onnodig om die eerst bij Telfort aan te vragen. Ze kunnen inderdaad de V10 houden als het telefoonnummer daarna wordt opgezegd.


@Joran nog even een vraag over de v10 die mijn schoonouders dan mogen houden.

Stel deze gaat ooit kapot wordt deze dan weer omgeruild voor een v10 (staan ze dan bekend als een v10 klant in het systeem)?



Als we de bestellingen (voor mij en mijn schoonouders) ook via jou kunnen doen dan lijkt mij dat het handigste, hebben we mooi een contactpersoon :)



Ik moet alleen even informeren hoe dat bij Telfort gaat, dat we daar dan weg willen ivm de aangekondigde prijswijziging.

Reageer