Skip to main content

Ik zit nu bij ziggo heb zeer hoge download en upload snelheden maar die interesseren me niet zoveel. Ik heb op het moment 30 ping, wat aan de hogere kant is als je competatief speelt, maar de 30 ping is niet mijn probleem. Ik heb nu al bijna een jaar lang hele wisselvallige internet connectie die vooral tijdens het gamen heel erg merkbaar is. De ene dag is het spel volledig onspeelbaar voor me en de andere dag is alles ineens weerperfect terwijl mijn ping altijd constant is. Ook heb ik geen packet loss. Persoonlijk krijg ik steeds meer het idee dat dit door het feit komt dat ik kabel internet heb en in een appartementen complex zit en mijn internet beinvloed wordt door het gebruik van anderen. Nou weet ik niet super veel over het hiervoor beschreven onderwerp dus vraag ik het hier. Denken jullie dat de overstap op KPN mijn probleem gaat oplossen? Heeft iemand van jullie deze overstap misschien gemaakt om dezelfde reden? Wat was het resultaat?

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

Dat weet niemand. Wat is de snelheid op uw adres volgens deze site? 

https://tele2-fpi-info.fourstack.nl

Je kunt bij KPN voor € 2,50 extra maandelijks opzegbaar afsluiten. Zo kun je het 1 maandje proberen zonder aan een jaarcontract vast te zitten.

Je krijgt alleen geen welkomstkorting. Of je het later nog om kunt zetten naar een jaarcontract met welkomstkorting, dat weet ik niet.


Ik kan niet veel zeggen over hoe het netwerk van Ziggo eruit ziet en in elkaar steekt maar van wat ik begreep van de verhalen is dat je de bandbreedte deelt met iedereen die op dezelfde straatkast zit waardoor als het druk is op het netwerk je snelheid inderdaad kan dalen. Die kast is weer met een glasvezel verbonden met het internet. Ervaring met internet van Ziggo heb ik niet dus ik kan geen ervaringen delen, de laatste ervaring komt uit 2012 toen mijn ouders besloten over te stappen naar Vodafone Thuis (ondertussen T-Mobile).

 

Gelukkig kan ik je wel wat beter uitleggen hoe het netwerk van KPN werkt, dit is altijd een point-to-pont verbinding bij koper (de ‘oude’ telefoonlijn) die uitkomt in een hoofdverdeler (de centrale) of in een aantal gevallen in een actieve kabelverdeler (de straatkast). Dit wil zeggen dat de aansluiting niet gedeeld wordt met anderen, vanaf de aansluiting op de apparatuur tot aan jouw woning echt alleen in gebruik voor jouw abonnement.

Bij een actieve verdeler staat dezelfde apparatuur als in de centrale alleen dan dichterbij waardoor er een hogere snelheid haalbaar is op de adressen die zijn aangesloten op die verdeler. De apparatuur in de actieve kabelverdeler of centrale is dan ook weer met glasvezel verbonden met het netwerk waarmee een verbinding met het internet mogelijk wordt gemaakt.

 

Op deze site kun je zien welke snelheid er mogelijk is op jouw adres. Let wel dat de daadwerkelijke snelheid iets lager uit kan vallen door bijvoorbeeld ruis op de lijn. Bij een glasvezellijn is het verhaal over ruis niet van toepassing, als je daar een abonnement afsluit voor bijvoorbeeld 50Mbps dan ga je die ook echt halen.

 

Of een overstap naar KPN je problemen oplost is op voorhand niet te zeggen, ieder adres is anders en op ieder adres is een andere snelheid haalbaar. Misschien is de tip van @Nick83 wel een aanrader om het eens een maandje te proberen.