Skip to main content

Beste KPN,

Ik ben sinds eergister overgestapt van Odidio naar KPN, nu alleen als ik bv 8.8.8.8 (of elke andere ip/website) ping met pingplotter heb ik erge packetloss op verschillende hops.

Is dit normaal of kan hier wat aan gebeuren?

 

 

 

?


?

Het duurt vaak 2 tot 3 dagen voordat er een medewerker van KPN reageert. Soms nog langer. In de meeste topics reageren ook andere mensen, niet KPN medewerkers dus, maar uw vraag kunnen andere mensen waarschijnlijk niks mee denk ik. Daar zal echt een KPN medewerker naar moeten kijken. Gewoon ff geduld hebben dus.


?

Het duurt vaak 2 tot 3 dagen voordat er een medewerker van KPN reageert. Soms nog langer. In de meeste topics reageren ook andere mensen, niet KPN medewerkers dus, maar uw vraag kunnen andere mensen waarschijnlijk niks mee denk ik. Daar zal echt een KPN medewerker naar moeten kijken. Gewoon ff geduld hebben dus.

Oke geen probleem, bedankt!


Beste @verkerkfam, welkom! Rot dat je dit nu ervaart! Kan je iets meer vertellen over jouw netwerk? Een aantal vragen:

  • Heb je glasvezel of koper?
  • Welk modem gebruik je?
  • Wat heb je verder nog aangesloten en is dat allemaal bekabeld of draadloos?
  • Heb jij zelf instellingen veranderd in jouw modem? 

Beste @verkerkfam, welkom! Rot dat je dit nu ervaart! Kan je iets meer vertellen over jouw netwerk? Een aantal vragen:

  • Heb je glasvezel of koper?
  • Welk modem gebruik je?
  • Wat heb je verder nog aangesloten en is dat allemaal bekabeld of draadloos?
  • Heb jij zelf instellingen veranderd in jouw modem? 

Ik zie dat ik het in mijn openingspost verkeerd gezegd heb, ik zal de situatie uitleggen.

Ik zat bij T-Mobile/Odido en toen had ik dezelfde problemen al, veel last van packetloss tijdens het competitief gamen (CS:GO/Valorant) en het traag laden van websites en veel bufferen tijdens videos en streams.


Toen is er iemand gestuurd van Guidion vanuit T-Mobile om mijn FTU na te komen kijken want ik was al eerder een paar keer veranderd van provider in de jaren en misschien was mijn FTU beschadigd geraakt want het is een heel oud model (FTU TY01).

De persoon van Guidion had geconstateerd dat mijn FTU inderdaad beschadigd was en hij zou iemand sturen van KPN Netwerk om mijn FTU te komen vervangen voor een nieuw model.

Toen kwam de persoon van KPN Netwerk en die wou het FTU niet vervangen maar had een "reparatie” uitgevoerd, niet aan het punt zelf maar aan de plastieken behuizing want hij zou geen goed contact maken.

Toen bleven de problemen helaas bestaan dus ik was klaar met T-Mobile en had dus besloten over te stappen naar KPN in de hoop dat de problemen opgelost zouden zijn door misschien de slechte routing van T-Mobile.

 

Helaas loop ik nu bij KPN nog steeds tegen dezelfde problemen aan.. Ik hoop dat misschien toch mijn FTU vervangen kan worden naar het laatste model.

 

Hier nog de antwoorden op u vragen:

  • Heb je glasvezel of koper? Glasvezel
  • Welk modem gebruik je? KPN Experiabox V12b
  • Wat heb je verder nog aangesloten en is dat allemaal bekabeld? Alles is bekabeld
  • Heb jij zelf instellingen veranderd in jouw modem? Nee de instellingen zijn stock.

Beste @verkerkfam, welkom! Rot dat je dit nu ervaart! Kan je iets meer vertellen over jouw netwerk? Een aantal vragen:

  • Heb je glasvezel of koper?
  • Welk modem gebruik je?
  • Wat heb je verder nog aangesloten en is dat allemaal bekabeld of draadloos?
  • Heb jij zelf instellingen veranderd in jouw modem? 

Ik zie dat ik het in mijn openingspost verkeerd gezegd heb, ik zal de situatie uitleggen.

Ik zat bij T-Mobile/Odido en toen had ik dezelfde problemen al, veel last van packetloss tijdens het competitief gamen (CS:GO/Valorant) en het traag laden van websites en veel bufferen tijdens videos en streams.


Toen is er iemand gestuurd van Guidion vanuit T-Mobile om mijn FTU na te komen kijken want ik was al eerder een paar keer veranderd van provider in de jaren en misschien was mijn FTU beschadigd geraakt want het is een heel oud model (FTU TY01).

De persoon van Guidion had geconstateerd dat mijn FTU inderdaad beschadigd was en hij zou iemand sturen van KPN Netwerk om mijn FTU te komen vervangen voor een nieuw model.

Toen kwam de persoon van KPN Netwerk en die wou het FTU niet vervangen maar had een "reparatie” uitgevoerd, niet aan het punt zelf maar aan de plastieken behuizing want hij zou geen goed contact maken.

Toen bleven de problemen helaas bestaan dus ik was klaar met T-Mobile en had dus besloten over te stappen naar KPN in de hoop dat de problemen opgelost zouden zijn door misschien de slechte routing van T-Mobile.

 

Helaas loop ik nu bij KPN nog steeds tegen dezelfde problemen aan.. Ik hoop dat misschien toch mijn FTU vervangen kan worden naar het laatste model.

 

Hier nog de antwoorden op u vragen:

  • Heb je glasvezel of koper? Glasvezel
  • Welk modem gebruik je? KPN Experiabox V12b
  • Wat heb je verder nog aangesloten en is dat allemaal bekabeld? Alles is bekabeld
  • Heb jij zelf instellingen veranderd in jouw modem? Nee de instellingen zijn stock.

En de enige reden waarom KPN Netwerk mijn glasvezel punt niet wou vervangen omdat ze niet de juiste spullen bij zich hadden...


Die packet loss is volstrekt normaal en geen enkel probleem zolang je maar geen packet loss hebt op de laatste hop. Het enige wat die packet loss aangeeft is dat die hop geen zin/tijd had om op jouw ping request te antwoorden en dat is haar goed recht. Ze is er immers niet om ping requests af te wikkelen maar om verkeer te routeren. Vaak zien we hops met 100% packet loss en die hebben gewoon ingesteld staan om nooit op ping verzoeken te reageren. Er zijn ook hops die vanaf een bepaalde workload niet meer reageren op pingverzoeken omdat alle aandacht dan op het routeren van data gericht moet zijn.


Die packet loss is volstrekt normaal en geen enkel probleem zolang je maar geen packet loss hebt op de laatste hop. Het enige wat die packet loss aangeeft is dat die hop geen zin/tijd had om op jouw ping request te antwoorden en dat is haar goed recht. Ze is er immers niet om ping requests af te wikkelen maar om verkeer te routeren. Vaak zien we hops met 100% packet loss en die hebben gewoon ingesteld staan om nooit op ping verzoeken te reageren. Er zijn ook hops die vanaf een bepaalde workload niet meer reageren op pingverzoeken omdat alle aandacht dan op het routeren van data gericht moet zijn.

Oke duidelijk. Nog steeds heb ik tijdens het gamen wel veel last van packetloss met verschillende games (Counter-strike/Valorant) waar ik soms gewoon naar achter word geteleporteerd en het spel ook zelf aangeeft dat hij loss heeft en al deze servers zitten gewoon in de .EU en de meeste zelfs in Nederland.

Ook tijdens het kijken van streams dat hij vaak aan het bufferen is en het soms traag laden van Youtube/Websites. Dit had ik al bij T-Mobile en nu ook dus nog steeds bij KPN terwijl de pc direct aan het modem aangesloten zit met stock settings van het modem zelf.

Graag zou ik toch graag willen dat er naar mijn lijn wordt gekeken, bij T-Mobile had ik een hoge demping van -25 dBm op de lijn wat erg hoog is. Ik weet niet of dit ook bij KPN te controleren is?

Ik ben eigenlijk speciaal overgestapt naar KPN om nu hopelijk is van de problemen af te zijn om dat dit het beste netwerk van Nederland moest zijn maar helaas zit ik nog steeds met dezelfde problemen.


verkerkfam schreef:

Nog steeds heb ik tijdens het gamen wel veel last van packetloss met verschillende games (Counter-strike/Valorant) waar ik soms gewoon naar achter word geteleporteerd en het spel ook zelf aangeeft dat hij loss heeft en al deze servers zitten gewoon in de .EU en de meeste zelfs in Nederland. Dit had ik al bij T-Mobile en nu ook bij KPN terwijl de pc direct aan het modem aangesloten zit met stock settings van het modem zelf.

Graag zou ik toch graag willen dat er naar mijn lijn wordt gekeken, bij T-Mobile had ik een hoge demping van -25 dBm op de lijn wat erg hoog is. Ik weet niet of dit ook bij KPN te controleren is?

De packet loss op de derde en vierde hop zijn daar in iedergeval niet de oorzaak van.

Als een Speedtest wel goede waarden geeft dan heeft het weinig zin om naar demping te kijken.


verkerkfam schreef:

Nog steeds heb ik tijdens het gamen wel veel last van packetloss met verschillende games (Counter-strike/Valorant) waar ik soms gewoon naar achter word geteleporteerd en het spel ook zelf aangeeft dat hij loss heeft en al deze servers zitten gewoon in de .EU en de meeste zelfs in Nederland. Dit had ik al bij T-Mobile en nu ook bij KPN terwijl de pc direct aan het modem aangesloten zit met stock settings van het modem zelf.

Graag zou ik toch graag willen dat er naar mijn lijn wordt gekeken, bij T-Mobile had ik een hoge demping van -25 dBm op de lijn wat erg hoog is. Ik weet niet of dit ook bij KPN te controleren is?

De packet loss op de derde en vierde hop zijn daar in iedergeval niet de oorzaak van.

Als een Speedtest wel goede waarden geeft dan heeft het weinig zin om naar demping te kijken.

Hmm, in ieder geval bedankt voor het meedenken. Maar blijf helaas dus nog steeds met dezelfde problemen zitten, Eerst bij T-Mobile en nu dezelfde problemen bij KPN met verschillende apparaten en alles bekabeld.

Het enige wat nog niet vervangen is het FTU zelf.

Hoop dat er toch een oplossing kan komen want zoals je misschien kan begrijpen wordt ik er helemaal gek van.


 verkerkfam schreef:

Het enige wat nog niet vervangen is het FTU zelf.

En ook dat heeft geen zin.

Ik ben ook bang dat je de oorzaak op de verkeerde plek zoekt. Die ziet met tot aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid niet in jouw aansluiting maar ergens op de route naar de hostingpartij van die game.

Het lijkt me dus veel verstandiger dat KPN eens kijkt of er verbeteringen in de routering mogelijk zijn.


 verkerkfam schreef:

Het enige wat nog niet vervangen is het FTU zelf.

En ook dat heeft geen zin.

Ik ben ook bang dat je de oorzaak op de verkeerde plek zoekt. Die ziet met tot aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid niet in jouw aansluiting maar ergens op de route naar de hostingpartij van die game.

Het lijkt me dus veel verstandiger dat KPN eens kijkt of er verbeteringen in de routering mogelijk zijn.

Oke ook geen probleem en graag zelfs maar ben bang dat het probleem wel daar zit, het is al bij 2 verschillende providers hetzelfde en het is niet alleen tijdens het gamen maar ook tijdens het bekijken van streams (Twitch/etc.) en het laden van websites en Youtube videos.

Ook de monteur van Guidion gaf aan dat mijn FTU punt inderdaad beschadigd was waar ik van verwacht dat hij er wel verstand van heeft en het vervangen zou worden door "KPN Netwerk" maar dit niet konden doen omdat ze op dat moment niet de juiste spullen bij hun hadden wat ik al een rare reden vond.

Ik ben bereid om alles te proberen wordt er wel een beetje gek van, vooral omdat ik overgestapt was in de hoop om nu eindelijk van de problemen af te zijn ook al betekenden dat dat ik wat meer moest betalen elke maand maar helaas nog steeds niks opgeschoten.


Als het jouw aansluiting zou zijn die het probleem veroorzaakt dan zou je dat sowieso terugzien in de Speedtest resultaten. Dus als die wel netjes goede waarden geven dan moet je de oorzaak toch echt hogerop in het netwerk gaan zoeken.


Een speedtest is niet representatief voor een stabiele verbinding. 

Games als CSGO en bijvoorbeeld FIFA die hebben een constante stabiele verbinding nodig om normaal te kunnen spelen.

Je kan nog een goede download speed hebben maar als je verbinding niet stabiel is wordt je gewoon van links naar rechts gegooid in een game (of hier het geval, direct een game uitgezet).

Hier gaat het 95% van de game goed, maar ineens dan hoge ping, veel loss etc tot ik de game wordt uitgegooid.
En nee, dat zijn geen problemen bij de gameserver waar we met meerdere personen opzitten en ik de enige ben met problemen.
En ja, KPN bepaalt de routing over de hops.
En ja, alles bekabeld met cat6e aangesloten

Dus familie Verkerk, ik herken jullie probleem…!

 


Ik ga dit zeker eens intern uitzetten. Kan jij, @verkerkfam, je forumprofiel aanvullen met je adres en klantnummer? Laat hier even weten dat je dat gedaan hebt, dan ga ik er mee aan de slag.