Skip to main content

Hopelijk kom ik hier verder want via de het callcenterĀ schiet het niet op. Afgelopen 2 weken al 6x gebeld met vandaag als dieptepunt dat na 35 min de verbinding zonder resultaat en zonder aankondiging werd verbroken, waardeloze service.

Ik heb een Hussel 200 abonnement en wil daarvoor van pairbonding gebruik maken om de maximale snelheid van 200/60 te benaderen, haal nu krap 100/30.

Ik zou een mail krijgen voor het plannen van een monteurs afspraak maar die heb ik niet ontvangen. Ik zou een experia box 10 thuisgestuurd krijgen maar wederom niets ontvangen. Als ik hier naar vraag viaĀ het callcenter heeft men geen idee en word ik van kastje naar de muur gestuurd, heel vermoeiend allemaal. Alleen de sales lijkt te weten dat maximaal 200/60 op mijn adres kan worden verkocht maar levering blijft vervolgens uit.

Hoe kan dit worden opgelost? Mijn geduld begint aardig op te raken ā˜¹ļø

Ā 

Ā 

Dit hoort automatisch te gaan, het hoort helemaal niet dat u daar zelf om moet vragen.

Is pairbonding op uw adres Ć¼berhaupt beschikbaar? Wat zegt deze site over uw adres?Ā 

https://tele2-fpi-info.fourstack.nl

Daar staat bij u geen streepje hoop ik?


die site geeft het volgende aan;
Ā 

Ā 

ik heb begrepen dat ik vervolgens dan nog een Y-kabel aasluiting in de meterkast moet krijgen en dat mijn Experia v12 moet worden vervangen door een Experia v10 om er ook daadwerkelijk gebruik van te kunnen maken. Als dat klopt dan zou ik dat graag geregeld zien worden.


Eerlijk gezegd is het mijn dan een raadsel waarom dit niet gewoon aangevraagd kan worden. Het is correctĀ dat je een Y-kabel nodig hebt in geval van bonding. Het klopt inderdaad dat je van Box moet wisselen omdat de v12 geen bonding ondersteunt. afbeelding is ter illustratie van de Y-kabel

Ā 

Ā 


Thanks voor de checks en de bevestiging.
Lijkt mij ook niet zo ingewikkeld maar daar denkt het callcenter anders over.
Nu nog een KPN medewerker die het de goede kant op kan sturenā€¦


@Paul MooijĀ Misschien kan een van de Moderators die ook in dienst zijn van KPN dit voor je regelen


HalloĀ @Paul MooijĀ 

De Fourstack geeft aan, dat op jouw adres 208 Mbit/s beschikbaar isĀ zonderĀ pairbonding. Het lijkt erop dat Vplus (de snellere versie van VDSL) beschikbaar is. Dan is er geen Y-kabel nodig en is de KPN Box 12 wel geschikt. Ik denk dat daar de verwarring door ontstaat.

Jouw Hussel 200 kan op de bestaande situatie geactiveerd worden. Ik weet alleen niet zeker ofĀ de upload wel tot 60 Mbit/s gaat.

Een KPN moderator kan dit (laten) uitzoeken. Zet als je dat nog niet gedaan hebt, je gegevens (privĆ©) in jouwĀ forum profielĀ dan kunen ze meteen aan de slag. Wachttijd op een reactie is meestal 1-2 dagen.


Pairbonding is dus helemaal niet nodig. Zonder pairbonding zou je 200 mbit moeten kunnen halen.Ā 


Jouw Hussel 200 kan op de bestaande situatie geactiveerd worden. Ik weet alleen niet zeker ofĀ de upload wel tot 60 Mbit/s gaat.

Bij 200 mbit download hoort 20 mbit upload op een DSL aansluiting. Mogenlijk word er meer gehaald, dat is dan fijn. Maar als de 60 niet gehaald word zal dat denk ik geen reden zijn om pairbonding aan te leggen.


Ik ben recent verhuist, hiervoor had ik 200/200 via glasvezel.

De medewerker die ik sprak ihkv de verhuizing gaf aan dat maximaal 200/60 kan worden gehaald op mijn adres, op koper, dat is de reden dat ik bij KPN ben gebleven en niet naar Ziggo ben overgestapt.

Dit wordt ook ondersteund door de KPN postcode check:

Ā 

Tevens gaf hij aan dat als mocht blijken dat de snelheid niet gehaald, ik alsnog een monteur afspraak zou kunnen maken om dit in de meterkast goed in te regelen via pairbonding.

Nu de snelheid in de praktijk dus maar de helft blijkt te zijn vind ik het zeer aannemelijk dat pairbonding hier de oplossing voor zou zijn.

24 augustus heb ik uiteindelijk een medewerker gesproken die de pairbonding vanuit centrale actief ging maken. Voor de meterkast zou ik een mail ontvangen voor inplannen monteur en de experia v10 zou ik thuis ontvangen.

Dat eerste lijkt gedaan, blijkens de snelheid van Fourstack.

Dat tweede en derde is uitgebleven, waardoor ik rechtstreeks bekabeld op Experia V12 slechts 100/30 haal.

Ik wil dat de maximale snelheid van 200/60 wordt gehaald/benaderd, als ik daarvoor een ander abonnement moet nemen of zelf iets anders in moet regelen dan hoor ik dat graag maar afaik ligt deze bal nu bij KPN.

Als de belofte van 200/60 niet kan worden ingelost zie ik mij genoodzaakt over te stappen naar Ziggo.

Ā 


HalloĀ @Paul MooijĀ 

De Fourstack geeft aan, dat op jouw adres 208 Mbit/s beschikbaar isĀ zonderĀ pairbonding. Het lijkt erop dat Vplus (de snellere versie van VDSL) beschikbaar is. Dan is er geen Y-kabel nodig en is de KPN Box 12 wel geschikt. Ik denk dat daar de verwarring door ontstaat.

Jouw Hussel 200 kan op de bestaande situatie geactiveerd worden. Ik weet alleen niet zeker ofĀ de upload wel tot 60 Mbit/s gaat.

Een KPN moderator kan dit (laten) uitzoeken. Zet als je dat nog niet gedaan hebt, je gegevens (privĆ©) in jouwĀ forum profielĀ dan kunen ze meteen aan de slag. Wachttijd op een reactie is meestal 1-2 dagen.

Profiel is ingevuld, ik wacht de KPN moderators af


Ā HalloĀ @Paul Mooij, welkom op het forum! De kern van het antwoord heb je eigenlijk zelf al gegeven met dit:

die site geeft het volgende aan;

Ā 

Ā 

Want dit betekent, zoalsĀ @RBxxĀ al zegt:

De Fourstack geeft aan, dat op jouw adres 208 Mbit/s beschikbaar isĀ zonderĀ pairbonding. Het lijkt erop dat Vplus (de snellere versie van VDSL) beschikbaar is. Dan is er geen Y-kabel nodig en is de KPN Box 12 wel geschikt. Ik denk dat daar de verwarring door ontstaat.

Jouw Hussel 200 kan op de bestaande situatie geactiveerd worden. Ik weet alleen niet zeker ofĀ de upload wel tot 60 Mbit/s gaat.

Ā 

Als ik het nakijkĀ zit jij inderdaad op een VPlus aansluiting, waarbij zonder pairbonding die 200 download gehaald kan worden. Upload zal dan rond de 30 zitten. Wat ook betekent dat we je niet omzetten naar pairbonding tenzij die 200 niet gehaald wordt op de VPlus.

Bij het nameten van je lijn zie ik ook dat die 200 ruim binnenkomt op je Experia Box. Dus als jij, bekabeld, die snelheid in huis niet meet, dan moeten we kijken wat er in huis bij jou aan de hand is met apparaten en kabels. Zou je een bekabeldeĀ speedtestĀ willen doen en het resultaat hier plaatsen?


Beste @Erik_Ā ,

Thanks voor de controle in de backend systemen, als het goed is vind je daar ook de resultaten van de bekabelde tests via de wifi manager die ik eerder al heb gedaan.

Zal vanavond zodra ik thuis ben hier de bekabeldeĀ speedtestĀ resultaten plaatsen.

De Experia v12 is rechtsreeks aangesloten op het IRSA punt met een enkelvoudig kabel. vanuit de Experia gaat de kabel rechtsreekts naar m'n laptop, wat zou daar aan moeten wijzigen om de beloofde 200/60 te kunnen halen?

Uit onderstaande post van jou maak ik op dat VPlus ook bonded kan worden aangesloten, dat is m.i. wat er bij mij moet gebeuren.

Enfin, zal vanavond de speedtest delen, wordt vervolgd.

Gr Paul

Ā 

Ā 


Uit onderstaande post van jou maak ik op dat VPlus ook bonded kan worden aangesloten...

Een KPN medewerker heeft het in dat topic over pairbonding. En over Vplus. Maar er word niet nadrukkelijk bevestigd door een KPN medewerker dat Vplus bonded mogelijk is.

En volgens mij bestaat dat ook niet. Het is of Vplus, of pairbonding. Beide is niet mogelijk. En uw plaatje geeft dat ook wel weer. Pairbonding is niet 2x zo snel in uw plaatje. Pairbonding heeft maar een hele kleine meerwaarde van maar 4 mbit.


in het tweakers artikel waar naar wordt verwezen staat Bonded VPlus wel degelijk benoemd als VPlus met dubbele snelheid, mits niet al te lange loop length, wat in mijn geval in ordeĀ zou moeten zijn.

we gaan het zien, wordt vervolgd...

Ā 

Ā 


Bonded VplusĀ  bestaat misschien wel. Maar KPN bied het volgens mij niet aan.


60 upload ga je niet krijgen. Voor pairbonding wordt alleen gekeken naar de download. En met 208 zit dat boven je abonnement van 200. De upload zal dus 30 zijn en blijven.
Waar heb je zo'n forse upload voor nodig? Heb je een eigen server in huis? Een upload van 30 is al behoorlijk en haal je vrijwel nooit.

Hoger dan een download van 200 kan niet via DSL.

Pairbonding gaat het dan ook niet worden op je adres.

Gebruik je wel de speedtest van kpn?

Check eens via kpnnetwerk.nl of in de toekomst glasvezel op je nieuwe adres in het verschiet ligt.

Bonded Vplus wordt inderdaad alleen gebruikt op een industrieterrein in Hillegom en bedrijventerreinen in Haarlem (Waarderpolder) en Rotterdam.

(kijk ook maar eens bij de fourstack snelheid bij bonded: dat is dus feitelijk niet beschikbaar. Anders zou dat ruim 400 moeten zijn.)


Beste @Erik_Ā 

Ā 

hierbij het resultaat van de speedtest. ik heb deze enkele keren gedraaid met vergelijbaar resutaat. kun jij hier meer verder?Ā 

btw, heb een CAT.6 kabel van laptop naar Experia v12, dat kan geen bottleneck zijn.

Ā 

Ā 


Die laptop heeft een gigabit netwerk poort?


goed punt @Nick83!Ā en dank ook aan alle anderen voor het meedenkenĀ :pray_tone1:

nee denk dat daar nog een 100MBps poort op zitā€¦ heb ik over het hoofd gezien omdat ik bekabeld moest meten en dat de enige laptop is met ethernetpoort. zojuist nogmaals met de telefoon op 5ghz wifi geprobeerd op 1m afstand en daar nu voor het eerst 190/30 gehaald, dat is fijn!

aan de ene kant fijn dat eindelijk de 200 bij benadering een keer is gehaald.

aan de andere kant brengt dat mij weer terug bij m'n oorpsonkelijke open vraag die ik aan verhuisservice heb gesteld; hoe kan ik de geadverteerde 200/60 snelheid behalen, en dan met name de 60 upload?Ā 

Als de postcodecheck aangeeft dat 200/60 haalbaar is, met welke configuratie van aansluting, abonment etc. kan dat dan worden gehaald?


HalloĀ @Paul MooijĀ 

Als de postcodecheck aangeeft dat 200/60 haalbaar is, met welke configuratie van aansluting, abonment etc. kan dat dan worden gehaald?

Het antwoord daarop is ā€˜simpelā€™, alleen met pairbonding is de door jou gewenste uploadĀ haalbaar.
Maar de contractuele snelheid is 200/20 en die wordt nu al ruimschoots gehaald. Zoals @Erik_Ā hierboven al aangeeft, verwacht ik dat KPN je daarom niet zal omzetten naar pairbonding.

Erik schreef:
Als ik het nakijkĀ zit jij inderdaad op een VPlus aansluiting, waarbij zonder pairbonding die 200 download gehaald kan worden. Upload zal dan rond de 30 zitten. Wat ook betekent dat we je niet omzetten naar pairbonding tenzij die 200 niet gehaald wordt op de VPlus.

Bij het nameten van je lijn zie ik ook dat die 200 ruim binnenkomt op je Experia Box.


nee denk dat daar nog een 100MBps poort op zitā€¦ heb ik over het hoofd gezien omdat ik bekabeld moest meten en dat de enige laptop is met ethernetpoort. zojuist nogmaals met de telefoon op 5ghz wifi geprobeerd op 1m afstand en daar nu voor het eerst 190/30 gehaald, dat is fijn!

Top! Dan weten we dat dit in orde is :)

Ā 

aan de ene kant fijn dat eindelijk de 200 bij benadering een keer is gehaald.

aan de andere kant brengt dat mij weer terug bij m'n oorpsonkelijke open vraag die ik aan verhuisservice heb gesteld; hoe kan ik de geadverteerde 200/60 snelheid behalen, en dan met name de 60 upload?Ā 

Als de postcodecheck aangeeft dat 200/60 haalbaar is, met welke configuratie van aansluting, abonment etc. kan dat dan worden gehaald?

Hier is helaas het antwoord: niet. Zoals RBxx ook al aanstipt, de contractsnelheid is 200/20, en dat wordt gehaald. We kappen upload vrij ruim af, waardoor je in de praktijk op een enkele lijn de 30 wel haalt. Maar 60 is dan dus alleen mogelijk met een tweede lijn en dus pairbonding. En dat gaan we in een geval als dit niet aanleggen omdat je met de enkele lijn VPlus je contractsnelheid haalt.Ā 


Hier is helaas het antwoord: niet. Zoals RBxx ook al aanstipt, de contractsnelheid is 200/20, en dat wordt gehaald. We kappen upload vrij ruim af, waardoor je in de praktijk op een enkele lijn de 30 wel haalt. Maar 60 is dan dus alleen mogelijk met een tweede lijn en dus pairbonding. En dat gaan we in een geval als dit niet aanleggen omdat je met de enkele lijn VPlus je contractsnelheid haalt.Ā 

Dus technisch is pairbonding inderdaad de oplossing om de 60 upload te halenĀ maar contractueel valt daar geen contract voor af te sluiten omdat de contracten worden gemaximeerd op 20 upload.

De contractsnelheid vrijwaart KPN op die manier van de verplichting om op haar kosten een monteur langs te sturen, maarĀ op mijn kosten kan een service monteur kan dit dan toch gewoon in komen regelen? ik mag zelf niet sleutelen aan die ISRA aansluiting in de meterkast maarĀ voor 60 euro is de 200/60 snelheid dan toch gewoon geregeld?

Moet de Experia v12 dan ook nog worden geruild voor een - pairbonding compatible - Experia v10?


Hallo @Paul MooijĀ 

Moet de Experia v12 dan ook nog worden geruild voor een - pairbonding compatible - Experia v10?

Inderdaad.


... maarĀ op mijn kosten kan een service monteur kan dit dan toch gewoon in komen regelen?

Ik denk niet dat KPN dit doet.Ā 


Hier is helaas het antwoord: niet. Zoals RBxx ook al aanstipt, de contractsnelheid is 200/20, en dat wordt gehaald. We kappen upload vrij ruim af, waardoor je in de praktijk op een enkele lijn de 30 wel haalt. Maar 60 is dan dus alleen mogelijk met een tweede lijn en dus pairbonding. En dat gaan we in een geval als dit niet aanleggen omdat je met de enkele lijn VPlus je contractsnelheid haalt.Ā 

Dus technisch is pairbonding inderdaad de oplossing om de 60 upload te halenĀ maar contractueel valt daar geen contract voor af te sluiten omdat de contracten worden gemaximeerd op 20 upload.

De contractsnelheid vrijwaart KPN op die manier van de verplichting om op haar kosten een monteur langs te sturen, maarĀ op mijn kosten kan een service monteur kan dit dan toch gewoon in komen regelen? ik mag zelf niet sleutelen aan die ISRA aansluiting in de meterkast maarĀ voor 60 euro is de 200/60 snelheid dan toch gewoon geregeld?

Moet de Experia v12 dan ook nog worden geruild voor een - pairbonding compatible - Experia v10?

Het is niet alleen een aanpassing aan het ISRA. Er moet voor zoiets ook een extra aansluiting in de kast gemaakt worden. Daar zijn ook kosten aan verbonden. Het is in ons systeem niet rond te krijgen en enkel bij grote uitzondering kan er pairbonding actief gemaakt worden. Daar moet dan wel een hele goede reden voor zijn, bijvoorbeeld dat een monteur aantoonbaar kan maken dat de lijn niet stabiel genoeg is voor Vplus om er vervolgens BVVDSL van te laten maken.

Ā 

Met andere woorden; je haalt nu 30Mbps upload en daar zal je het helaas mee moeten doen.