Skip to main content
Hallo,

Ik heb pi hole op een raspberry pi 3b+ gezet.

Maar wat ik mij af vroeg is of de raspberry direct op de experiabox aangesloten moet worden?



Ik heb nu namelijk een internetkabel van de experiabox naar een splitter lopen. En daar is mijn pc en pi op aangesloten.



Maar als ik dan de DHCP server van de experiabox uitzet en het primaire DNS aanpas naar die van de pi, werkt het niet.



Dus vandaar mijn vraag komt het door de splitter dat het niet werkt?
Het is geen splitter, het is een switch. Splitter is een glad verkeerd woord.



Optie 1:

Je moet niet de dhcp van de Experiabox uit zetten. Wel de dns in de Experiabox laten verwijzen naar de pihole. Als dat kan, dan hoef je op de pc verder niets in te stellen.



Optie 2:

Als het niet mogenlijk is om in de Experiabox de dns in te stellen, dan kun je lokaal bij iedere pc apart de dns aanpassen naar de pihole.



Optie 3:

Je kunt wel de dhcp in de Experiabox uitzetten, en dan de pihole voor dhcp laten werken. Dit is een optie die je dat in de pihole aan moet zetten. In deze situatie hoef je ook niets in te stellen op iedere pc apart.



Let op dat je nooit zowel de dhcp van de Experiabox als ook de dhcp van de pihole aan hebt. Want dat word ruzie.
Ik heb zelf een Experiabox v9. Hierop is het onmogelijk om de dhcp of dns aan te passen. Optie 1 en 3 vielen voor mij dus beide weg. Dit was voor mij de voornaamste reden op een 2de router achter de Experiabox te zetten en al onze apparaten achter deze 2de router aan te sluiten.
Sorry voor het verkeerde woord. Maar mijn vraag is of ik de pi rechtstreeks op de experiabox moet aansluiten?
Sorry voor het verkeerde woord. Maar mijn vraag is of ik de pi rechtstreeks op de experiabox moet aansluiten?

Nee, hoeft niet. Er mag best een switch tussen zitten. Al zitter er 3 tussen, dat maakt niet uit.
Ok. Dan doe ik toch iets niet goed.

Heb de DHCP op de experiabox uitgezet. Op de pi heb ik deze aangezet. En in de experiabox heb ik de primaire DNS aangepast naar de ip adres van de pi.

Maar dan krijg ik toch nog advertenties er door.

Kan het ook nog te maken hebben met ipv6? Is wel 8ngeschakeld volgens mij.
Je hebt toch wel de pihole na installatie geüpdate?
Hoe ging dat ook al weer?



pihole --up



Ofzo? Het moet via commandline, want via de webinterface kan het niet volgens mij.
Als je de dhcp in de Experiabox uitgezet hebt, dan hoef je daar geen dns instellingen meer te doen, dat is dan redelijk nutteloos. Verbaast me dat da dan überhaupt nog kan.
De update ga ik dan nog eens proberen. Wist niet dat het moest na een update.

Dank je wel voor de reacties.
Ik begreep eerst niet waarom je de DHCP uit wou zetten maar ik zie dat de Pi-hole een ingebouwde DHCP server heeft.



Hoe je dit het best kunt instellen hangt een beetje af van welke Experia Box je gebruikt. De V10 is het makkelijkst. Hier kun je de DHCP server gewoon aan laten staan en stel je het IP-adres van de Pi-Hole in als primaire DNS. Zorg er wel voor dat de Pi-hole een vast IP adres krijgt toegewezen (via DHCP binding).



Bij andere Experia Boxen kun je de primaire DNS niet wijzigen en kun je het per apparaat instellen, of de Pi-hole als DHCP server gebruiken. Als dat niet werkt kun je als test de Raspberry Pi direct op de Experia Box aansluiten. Dan kunnen we uitsluiten of de switches er iets mee te maken hebben.



Als je de installatie hebt uitgevoerd zoals in de handleiding (GitHub - pi-hole/pi-hole: A black hole for Internet advertisements) start de pi-hole automatisch op. Je kunt testen of het werkt door naar http://pi.hole te gaan, als je het dashboard ook hebt geïnstalleerd (GitHub - pi-hole/AdminLTE: Pi-hole Dashboard for stats and more).
Ik kom er maar niets verder mee. Wat doe ik verkeerd?



Ik zet de DHCP uit op de experiabox, op de pi hole staat deze aan maar het lijkt niet te werken.



In daskboard van de pi hole staat 1 localhost. Moet daar niet meer komen te staan dan?



En als ik inlog op de experiabox staat er onder domein een domeinnaam home. Moet ik sasr nog iets in veranderen?



Wie kan mij helpen door stap voor stap dit te doen?
k heb pihole al een hele tijd naar tevredenheid draaien, als DHCP en DNS server.

DHCP staat bij mij zo ingericht:




Als ik de v10a niet meer de DHCP laat regelen, maar een PiHole dat gaat overnemen, werken dan nog wel de mesh accesspoints die bedraad zijn aangesloten? Ik heb er 3, en die zijn best belangrijk voor me ;)


Als ik de v10a niet meer de DHCP laat regelen, maar een PiHole dat gaat overnemen, werken dan nog wel de mesh accesspoints die bedraad zijn aangesloten? Ik heb er 3, en die zijn best belangrijk voor me ;)

Ik denk dat dat gewoon moet werken, maar ligt wel aan hoe de mesh accesspoints zijn geconfigureerd. Maar standaard zal je ze hoogstens even uit aan moeten zetten nadat je de DCHP server hebt veranderd. Ik zou het eerst maar eens gewoon doen/proberen.


Kun je de dhcp van de v10a uitzetten dan?


Reageer