Skip to main content

Vandaag een grote straatkast neergezet pal voor mijn balkon: iedereen kan zo mijn balkon oplopen. De kast steekt boven mijn balkon uit. Per direct verplaatsen, er is genoeg ruimte in de straat en om de hoek! 
 

dit is vragen om inbrekers! 

Wauw! Per direct verplaatsen nog wel. De kast staat op gemeentegrond, niet op jouw grond. En als die kast boven jouw balkon uitkomt, waarom zouden ze dan niet gewoon over je balkon klimmen> Want die is blijkbaar lager.


Wat is de hoogte van die straatkast.

Kan je eens een foto plaatsen?


En als die kast boven jouw balkon uitkomt, waarom zouden ze dan niet gewoon over je balkon klimmen> Want die is blijkbaar lager.

Dat zat ik me ook al af te vragen... klinkt niet logisch. 


Hier is een vergunning door de gemeente voor afgegeven, normal gezien heeft u een aantal weken gehad om in bezwaar te gaan.
Aangezien de kast is geplaats, is het bezwaartermijn al verstreken en kan er nik smeer aan gedaan worden omdat dit volgens de vergunning de aangewezen plaats is.


Hoi @Elb Samira 

Ik sluit mij aan bij de woorden van mede forumlid @SaltyBart , aangezien er altijd een zienswijze (bezwaartermijn) is vanuit de gemeente zelf, voordat er iets definitief geplaatst gaat worden.
Vaak worden die medegedeeld in de gratis lokale huis-aan-huis krant geplaatst, die vaak wekelijks wordt bezorgd, en te vinden is op de speciale gemeentepagina’s. 
In sommige gevallen stuurt de gemeente een huis-aan-huis brief, maar alleen bij belangrijke veranderingen en niet voor het plaatsen van een kast van een provider.

Blijkbaar hebben je directe buren er geen problemen mee, en heeft uw gemeente dus een vergunning geven voor het plaatsen van deze kast.
Weet je trouwens wel zeker dat het een kast is van KPN?
Want het kan ook een kast zijn van bijvoorbeeld Ziggo of een andere glasvezelnetwerk zoals ODF?

Het per direct verwijderen is uiteraard niet mogelijk, ook al zou u dat graag willen.
Want dan zouden ze alles weer overhoop moeten halen, en de (glasvezel-)kabels verlegd moeten worden.

Je zou het inbrekers ook moeilijker kunnen maken, zou je ook goedgekeurde sloten op je balkondeur en (eventuele) ramen kunnen monteren, met minimaal 3 sterren.
Vergeet daarbij de dievenklauwen niet.
Ook een extra hekwerk met spijlen eraan, zou je op het hekwerk van je balkon kunnen monteren (eventueel met hulp van andere), zodat mensen niet via die kast op je balkon kunnen komen.

Maar ik ben bang, dat de kast gewoon op deze plek blijft staan.

 

 


Hier is een vergunning door de gemeente voor afgegeven, normal gezien heeft u een aantal weken gehad om in bezwaar te gaan.
 

Het kan per gemeente verschillend zijn, maar idR is een verplaatsing van straatkast op openbaar grond niet vergunningplicht (wel worden afspraken gemaakt met gemeente), dus was zeker ook geen openbarmaking van de planning van de plaatsing van de straatkast.

Hier een voorbeeld uit Arnhem

Schakelkasten in openbare ruimte

Schakelkasten zijn over het algemeen niet bouwvergunningplichtig, de plaats van de kastjes wordt meestal bepaald door functionele factoren. Verschillende disciplines binnen de gemeente toetsen de plaats van de kasten aan hun beleid.

De bewoner kan wel bezwaar maken na de verplaatsing.


Het kan per gemeente verschillend zijn, maar idR is een verplaatsing van straatkast op openbaar grond niet vergunningplicht (wel worden afspraken gemaakt met gemeente), dus was zeker ook geen openbarmaking van de planning van de plaatsing van de straatkast.

De bewoner kan wel bezwaar maken na de verplaatsing.

Ik lees nergens dat het om een verplaatsing gaat, tenzij ik ergens overheen lees.
Zelfs moet je in de meeste gevallen een vergunning hebben voor een verplaatsing, tevens moet je in kaart brengen waar de kabels liggen. Dit moet geregistreerd worden in het register.


Ik lees nergens dat het om een verplaatsing gaat, tenzij ik ergens overheen lees.
Zelfs moet je in de meeste gevallen een vergunning hebben voor een verplaatsing, tevens moet je in kaart brengen waar de kabels liggen. Dit moet geregistreerd worden in het register.

Plaatsen over verplaatsen zijn zelfde, zie mijn voorbeeld quote boven van Arnhem


Zowel ik als de buren hebben er last van, men kan nu zo het balkon van mijn bovenbuurvrouw op klimmen. 
 

wij als vve van het gebouw hebben geen brief/plannen mogen ontvangen. Wel heb ik zelf aan de jongens die het geplaatst hebben gevraagd of ik de plattegrond mag zien waarop staat dat hij hier geplaatst moest worden. Dat konden ze mij niet overhandigen. Vandaag zou er rond 9 uur iemand langs komen met de juiste papieren, ik wacht af. 
 

het bestuur van onze vve is ook allerminst blij met de plaats van plaatsing van deze kast


wij als vve van het gebouw hebben geen brief/plannen mogen ontvangen.

Dat gebeurt ook nooit bij bouwvergunningen ofzo. Deze worden in een regionaal weekblad ofzo gepubliceerd. En veel gemeentes hebben tegenwoordig ook een app voor op de mobiel waar je vergunningaanvragen en dergelijke kan volgens. Maar hoe dan ook: je moet het zelf actief volgen.


Hoe hoog is die straatkast?

Kan je eens een foto plaatsen van die straatkast?

Ik ben van mening dat de gemeente de betrokkenen (de vve) persoonlijk op de hoogte had moeten stellen van het voornemen om deze straatkast te plaatsen.

Daar komt bij dat als dit een actieve straatkast is deze ook een ventilator heeft die bij hoge temperaturen geluidsoverlast kan veroorzaken.

Ookal is er formeel geen wettelijke grondslag voor zou ik ervoor willen pleiten dat hier dezelfde regelgeving geldt als bij het plaatsen van een airconditioning of een warmtepomp en dat is dat het geluidsniveau op de erfgrens niet meer dan 40dB mag bedragen.

Daarnaast ben ik benieuwd of de straatkast op openbare grond geplaatst is of op het erf dat bij het gebouw hoort. In het laatste geval zal er mijns inziens toestemming door de vve gegeven moeten zijn.


Hij steekt dus boven de balustrade van het balkon uit… om de hoek, aan de overkant genoeg plek … de buren hebben mij weten te vertellen dat daar ook bedradingen lopen… 


Bij aanleg van nieuwe kabel (b.v. glasvezelkabel) heeft de provider/aanlegger idR vrijbrief omdat het is binnen de aanleg/graafvergunning is. Maar als de aanlegger niet verantwoordelijk was en de kast op een onmogelijk locatie plaats, kan bewoner bezwaar maken en als de gemeente acht dat de bezwaar gegrond is, moet de aanlegger op eigen kosten weer verplaatsen.


Zonder die kast kunnen kwaadwillenden ook gemakkelijk op het balkon komen, want zo hoog is die kast ook niet, maar het balkon relatief laag. 

Gewoon de deuren en ramen goed op slot houden als je niet thuis bent.

 


Zonder die kast kunnen kwaadwillenden ook gemakkelijk op het balkon komen, want zo hoog is die kast ook niet, maar het balkon relatief laag. 

Het balkon van de bovenbuurvrouw?!


KPN zojuist langs geweest en hij schrok van de plek waar die staat, de medewerker vind dit geen verantwoorde plek. Ik krijg vandaag de plattegrond waarop staat dat de gemeente deze plek aangewezen heeft. So to be continued


Ik zou me drukker maken over mogelijk lawaai van die kast. Hopelijk zitten er geen ventilatoren in ….. 


Hoe weet ik of er ventilatoren inzitten. Het bestuur van de vve geeft zojuist aan dat de gevel van het gebouw niet meer gereinigd kan worden door de plek waar deze kast staat. PAL tegen de gevel/balkon aan… helaas echt niet nagedacht over deze plek. De medewerker van de kpn gaf ook aan dat gelet op hoe de bedradingen lopen de kast makkelijk ergens anders geplaatst had kunnen worden 


Dank voor alle mensen die wilden meedenken. 
 

voor de zure reacties, advies om eerst om foto’s te vragen voordat je een zure reactie plaatst. 
 

de kast word morgen verplaatst, kpn vind dit een een onlogische/onverantwoordelijke plek: 

 

enige vraag die ik heb, is hoe weet ik of die kast veel geluid zal maken. 
 


enige vraag die ik heb, is hoe weet ik of die kast veel geluid zal maken. 

Normaliter zal je geen last hebben van de ventilator in een actieve straatkast. Er zijn echter situaties dat de ventilator aanloopt of op vol vermogen moet draaien om de boel te koelen. Dat laatste gebeurt eigenlijk alleen als zo'n kast in de volle zon staat en het heel warm is.

Zie je in die kast een ventilatorrooster?


Los van de plaats van deze kast, kan iemand bedenken wat de functie gaat zijn van deze kast ?
Glas of DSL ?
Bij DSL  (koper, “telefoonlijn”) zal het “tijdelijk” zijn, totdat er glas van kpn is aangelegd.

Over de bekendmakingen van dit soort dingen, daar is een dienst voor : “Berichten over uw Buurt”, ik heb dat al jaren, hoe, waar daar op aan te haken dat weet ik zo snel niet maar daar is wel achter te komen.

 


enige vraag die ik heb, is hoe weet ik of die kast veel geluid zal maken. 

 

Gebruik een decibel meter, b.v. een App

https://play.google.com/store/apps/details?id=app.tools.soundmeter.decibel.noisedetector

 

 


Die kast is er gisteren pas neergezet. Die zal nog wel niet in bedrijf zijn.

 

Ik denk dat @Elb Samira op tijd heeft gereageerd. Op een andere plek, op enige afstand van zijn balkon zal het met het geluid waarschijnlijk wel loslopen. 

 

 


Als het een kast voor glasvezel is, zal deze geen geluid maken.

Als het een kast voor DSL (koper) zou zijn , vervangt deze de bestaande oude DSL-kast, omdat de nieuwe DSL-kasten via glasvezel aangestuurd worden om voor DSL hogere snelheden te behalen.

Zie onderstaand voorbeeld bij mij:

Rechtse kast oude DSL-kast
 
Rechtse kast nieuwe DSL-kast over de oude heen geplaats.
 

Als er onder het balkon niet eerder een kleinere kast stond is het bijna 100% zeker dat het een glasvezelkast is die nog ingericht moet worden. 


 

Hier een voorbeeld uit Arnhem

Schakelkasten in openbare ruimte

Schakelkasten zijn over het algemeen niet bouwvergunningplichtig, de plaats van de kastjes wordt meestal bepaald door functionele factoren. Verschillende disciplines binnen de gemeente toetsen de plaats van de kasten aan hun beleid.

De bewoner kan wel bezwaar maken na de verplaatsing.

 

Hoi @TDN 

Wat aardig dat je juist voor mijn woonplaats Arnhem hebt gekozen, waardoor ik gelijk weet hoe mijn gemeente daarmee omgaat.
Als ik in mijn woonwijk rondloop, worden ze vaak wel zoveel mogelijk uit het zicht geplaatst, zoals in een stuk bosplantsoen met wat stoeptegels erom heen.

Ook de wijkcentrale van KPN voor glasvezel hebben ze op een keurige, mooie plek neergezet, zodat omwonenden geen last hebben van de ventilatoren die de wijkcentrale koel moeten houden bij tropische temperaturen.
Want die hoor je namelijk goed, als je op warme dagen erlangs loopt.

Ik krijg bijna het idee dat je een stadsgenoot bent.
Woon je toevallig ook in Arnhem @TDN ??


Reageer