Skip to main content

Na update van de Experia Box v10 werkt Port Forwarding niet. Het gaat hier niet om regels die in de vorige Experia Box software versie waren ingesteld, maar om een nieuwe regel.

Ik heb de volgende regel ingesteld:

Het gaat om een forward van HTTP aanvragen op het publieke ipĀ adres (weggelaten) op poort 3001 naar pc met ip adres 192.168.2.11, ook op poort 3001. Op de pc draait een Web API op poort 3001 die ik graag zou willen benaderen via het publieke ip adres in de browser, zodat de API ook van buiten bereikbaar is.

UPnP staat aan.

Als ik check opĀ https://portchecker.co/Ā met mijn publieke ip adres en poort 3001 blijkt dat externe poort 3001 dicht zit. Hoe is dit mogelijk?

Hallo ā€‹@maulemĀ 

Heb je het veld Internet IP adresĀ ook leeg gelaten of hier alleen weggelaten (= niet getoond) ?

Laat dat veld leeg of gebruik het om de toegang te beperken totĀ Ć©Ć©n extern publiek IP adres.

Ā 

Wellicht kun je hier wat mee ā€‹@maulemĀ 

Ā 

Hallo ā€‹@maulemĀ 

Heb je het veld Internet IP adresĀ ook leeg gelaten of hier alleen weggelaten (= niet getoond) ?

Laat dat veld leeg of gebruik het om de toegang te beperken totĀ Ć©Ć©n extern publiek IP adres.

Ā 

Ja leeg gelaten. Wat je ziet op het screenshot staat ook in het echt zo erin.

Ā 

Wellicht kun je hier wat mee ā€‹@maulemĀ 

Ā 

Die had ik al gezien, maar geen oplossing gevonden.

Hoi ā€‹@maulemĀ 

Ik lees dat je ook UPnP hebt aangezet. Dat kan je beter niet doen als je port forwards gebruikt.

Wil je een port forward maken voor gamen? Dan is UPnP aanzetten vaak al voldoende.
Je hoeft dit niet aan te zetten als het niet om gamen gaat en/of je alleen port forwards wilt instellen.

bron

Heb je jouw PC wel een vast lokaal IP adres gegeven?

Ā 

Hoi ā€‹@maulemĀ 

Ik lees dat je ook UPnP hebt aangezet. Dat kan je beter niet doen als je port forwards gebruikt.

Wil je een port forward maken voor gamen? Dan is UPnP aanzetten vaak al voldoende.
Je hoeft dit niet aan te zetten als het niet om gamen gaat en/of je alleen port forwards wilt instellen.

bron

Heb je jouw PC wel een vast lokaal IP adres gegeven?

Ā 

Ik heb UPnP weer uitgezet. Vond het ook al raar.

De doel pc heeft een vast lokaal ip adres, onder Thuisnetwerk->IP-adres reserveren.

Ik heb het kunnen oplossen. De API levert data. Het lag aan de Firewall van Avast. De vraag is nu hoe daar een uitzondering in te maken.

-UPDATE-

Een netwerk met daarin de betreffende pc was door Avast als niet vertrouwd aangemerkt. Sinds dat op 'Vertrouwd netwerkā€™ staat ingesteld, werkt de port forwarding.

Mooi, dan werkt de port forward. Met Avast kan ik je niet helpen, geen ervaring mee.

edit: goed om te lezen dat je dat laatste ook hebt opgelost.

Goedemiddag ā€‹@maulem, bedankt voor je bericht en welkom hier op de KPN Community!

Ik heb het kunnen oplossen. De API levert data. Het lag aan de Firewall van Avast. De vraag is nu hoe daar een uitzondering in te maken.

-UPDATE-

Een netwerk met daarin de betreffende pc was door Avast als niet vertrouwd aangemerkt. Sinds dat op 'Vertrouwd netwerkā€™ staat ingesteld, werkt de port forwarding.

Mooi om te lezen dat je het zelf al op hebt weten te lossen en ook bedankt dat je deze oplossing hier hebt gedeeld, wordt gewaardeerd :)

Reageer