Skip to main content

Goedemiddag,

Sinds kort heb ik een KPN Box 12 waaraan ik mijn werklaptop heb verbonden. Dit werkt prima; echter, voor mijn werk hebben we bepaalde sites die alleen te bereiken zijn via een VPN verbinding. Voorheen werkte dit via verschillende wifi netwerken, maar nu dus niet meer. Ik krijg namelijk de melding in Chrome DNS_PROBE_FINISHED_NXDOMAIN. Wanneer ik mijn werklaptop verbind met de hotspot van mijn telefoon en inlog op het VPN zijn de sites bijvoorbeeld wel bereikbaar.

Het probleem lijkt dus echt in de KPN Box 12 te zitten. Ik heb het modem al gereset; via KPN het modem laten resetten; via mijnmodem.kpn de Wifi 6 al uitgezet, IPv6 uitgezet, 5GHz uitgezet, de Cloudfare en Google DNS gebruikt, maar helaas heb ik daarmee geen geluk gehad…

De enige oplossing die lijkt te werken, is het toevoegen van de url’s met het betreffende ip-adres aan de hosts file, maar om dit voor alle sites te doen, is me wat te gek.

Ik begrijp dat dit een lastige vraag is, gezien ik geen site kan aanbieden waarop een lezer dit kan testen, maar hopelijk kan iemand me verder helpen of probeersels aanbieden waar ik iets mee kan.

Alvast bedankt! Floric

Heeft u al eens een andere browser geprobeerd? 

U had eerste een andere router van KPN? Welke was dat?

Die private sites, hebben die gewoon domeinnamen die eindigen met .nl of .com ofzo?


@Nick83, bedankt voor je reactie. Als antwoord op je vragen:

  • In Firefox werkt het helaas ook niet… ook niet in incognito
  • Poeh, das een goeie… volgens mij was dat de Experia Box v10A
  • Die hebben domeinnamen die eindigen op .nl, maar ook op .io

Het is inmiddels gelukt.

De VPN verbinding ‘pushde’ zijn DNS nameservers niet naar mijn laptop wanneer ik verbonden was met de KPN Box 12. Hoe dat kan, weet ik niet… Maar door op mijn werklaptop bij de wifi verbinding handmatig de DNS nameservers neer te zetten (DNS nameservers die de VPN verbinding eigenlijk zou moeten ‘pushen’ + 192.168.2.254), kan ik de bij de private sites.


Een tijdje geleden heb ik een vraag gesteld over een probleem wat ik had met mijn modem i.c.m. mijn VPN-verbinding voor mijn werk.

Een paar weken verder speelt het probleem weer (of eigenlijk, nog steeds). Vastberaden als ik ben, kon ik het niet laten om er toch nog even in te duiken en ik heb het probleem gevonden. Maar nu is de vraag: hoe los ik het op?

Het probleem is als volgt: op mijn KPN Box 12 staat ingesteld dat de primary DNS server ip-adres 192.168.2.254 is. Ik heb al even rondgesnuffeld op het forum en blijkbaar is dat de DNS server van KPN. Wanneer ik verbinding maak met mijn VPN zijn sites van mijn werk niet bereikbaar (dit was ook het probleem in mijn vraag van een aantal weken geleden).

Wanneer ik echt instel dat de primary DNS server die van Google (8.8.8.8) of Cloudfare (1.1.1.1) is en ik verbind dan met mijn VPN, kom ik wel bij de sites van mijn werk. Wanneer ik dit doe loop ik alleen tegen het probleem aan zoals vermeldt in een ander topic.

Dus… wat te doen? Kan KPN dit probleem oplossen, of zit er voor mij niks anders op dan Google of Cloudfare te gebruiken en het ip van mijnmodem.kpn op te nemen in m’n hosts file?

 

*admin: verplaatst naar eigen topic


Ik zie dat mijn vervolgvraag is verplaatst naar dit topic. Maar aangezien dit topic op ‘beantwoord’  staat, wordt er denk ik niet meer naar mijn vervolgvraag omgekeken…


Jawel hoor. Geen zorg. Ik lees mee.  Nu is het wel zo dat ik hier geen antwoord op weet.

De DNS'n van KPN zijn 195.121.1.34 en 195.121.1.66.     

192.168.2.254 is het ip adres van de Experiabox en als die is ingevuld wordt er dus verwezen naar die andere 2 DNS’n.

Een VPN zou trouwens ‘gewoon’ met deze settings moeten werken. Maar je hebt natuurlijk allerlei verschillende VPN service's met ieder hun eigen settings. Wat zegt je systeembeheerder over deze situatie? 


Hallo @Floric 

 

Gebruik je de standaard ingebouwde VPN van Windows 10?

Je kan daar ook een DNS server instellen, die wordt dan alleen gebruikt als de VPN verbinding aktief is.

Dit kan je instellen via Instellingen → Netwerk en internet

Dan aan de linkerkant voor VPN kiezen en dan rechts onder Verwante instellingen voor Adapteropties wijzigen kiezen, met de rechtermuisknop op de betreffende VPN verbinding klikken en kiezen voor Eigenschappen en dan op tabblad Netwerk kiezen voor IPv4 en op Eigenschappen klikken, vervolgens bij DNS 1.1.1.1 invullen.

 

 


Jawel hoor. Geen zorg. Ik lees mee. 

Gelukkig! Dankjewel voor je reactie!

 

Een VPN zou trouwens ‘gewoon’ met deze settings moeten werken. Maar je hebt natuurlijk allerlei verschillende VPN service's met ieder hun eigen settings. Wat zegt je systeembeheerder over deze situatie? 

Ik heb het even nagevraagd en ze gaan de situatie even onderzoeken met deze info.

 

Gebruik je de standaard ingebouwde VPN van Windows 10?

Dankjewel voor je reactie!

Ik gebruik zelf Ubuntu, maar soortgelijke aanpassingen aan de VPN instellingen hadden daar helaas geen succes.


Het probleem is opgelost. Na wat contact te hebben gehad met de systeembeheerder, kwamen we tot de conclusie dat het een Linux specifiek probleem betreft.

Door het nieuwe resolve mechanisme van een aantal Linux distributies, kan je per netwerk interface (kabel, wifi, vpn, etc.) bepalen welke domeinen daarover heen moeten gaan. Dat werkte altijd goed. Maar nu moet de VPN van mijn werk extra search domains meesturen.
Die aanpassing is inmiddels gedaan, waardoor ik bij de private sites kan.


Dank voor de update! Fijn dat jullie het aan de praat hebben gekregen.