Skip to main content
Beantwoord

Probleem met online games (PS5) met nieuwe KPN Box 12

• March 23, 2026
  • 5 reacties
  • 22 keer bekeken

Hallo,

Sinds een paar dagen hebben wij thuis na overstappen weer internet via KPN. Hierbij hebben we de Box 12 ontvangen. Super tevreden want de wifi is echt veel beter dan voorheen. Echter heb ik nu wel het probleem dat ik niet meer online kan gamen op mijn PS5. We hebben een jaar bij BudgetThuis gezeten en daarvoor ook jarenlang bij KPN waarbij het online gamen geen probleem was. De PS5 kan wel gewoon verbinden met het internet, maar zodra ik een game opstart en wil verbinden met het netwerk dan lukt dat niet en krijg ik foutmeldingen zoals “unable to connect”.

Als ik op de PS5 een netwerktest doe dan staat er in eerste instantie bij NAT type “mislukt”. Dit heb ik kunnen oplossen door de PS5 een statisch IP adres te geven en een aantal port forwards in te stellen. Op dat moment veranderd de NAT type in type 2. Echter blijft in de games dan nog steeds de unable to connect foutmelding verschijnen.

Wat ik al geprobeerd heb:

• PS5 een statisch IP adres geven en handmatig port forwards instellen
  • PS5 een dynamisch IP adres geven en UPnP IGD inschakelen
  • PS5 niet bedraad, maar via de wifi verbinden

Tot zo ver reikt mijn kennis, dus ik hoop dat iemand hier me hiermee kan helpen.

Alvast bedankt!

Groet, 

Zaim

Beste antwoord door ziempie

Nou het probleem is al opgelost. Ik laat de post wel staan, wellicht heeft iemand anders er nog wat aan.

Ik wilde de boel net afsluiten na het posten van mijn vraag en toen viel mijn oog op de firewall instelling. Deze had ik blijkbaar een keer op “aangepast” gezet de afgelopen dagen met het instellen van de modem. Geen idee meer waarom, het was ook niet nodig volgens mij. Deze instelling heb ik weer teruggezet naar “middel” en het ik kan nu wel online verbinden in de games. 

5 reacties

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • Antwoord
  • March 23, 2026

Nou het probleem is al opgelost. Ik laat de post wel staan, wellicht heeft iemand anders er nog wat aan.

Ik wilde de boel net afsluiten na het posten van mijn vraag en toen viel mijn oog op de firewall instelling. Deze had ik blijkbaar een keer op “aangepast” gezet de afgelopen dagen met het instellen van de modem. Geen idee meer waarom, het was ook niet nodig volgens mij. Deze instelling heb ik weer teruggezet naar “middel” en het ik kan nu wel online verbinden in de games. 

Flitsend
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • March 23, 2026

Het standaard advies, maar ik ga hem je toch geven: zet je PS5 alsjeblieft op kabel. Niet alleen voor dit probleem, maar in het algemeen voor gamen. Die netwerkchips in die PS5 voor Wifi zijn echt slecht vergeleken met vorige generaties. 

Ik heb thuis KPN Superwifi naast mijn PS5 staan en daar een kabel tussen: dit werkt perfect.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • March 23, 2026

Het standaard advies, maar ik ga hem je toch geven: zet je PS5 alsjeblieft op kabel. Niet alleen voor dit probleem, maar in het algemeen voor gamen. Die netwerkchips in die PS5 voor Wifi zijn echt slecht vergeleken met vorige generaties. 

Ik heb thuis KPN Superwifi naast mijn PS5 staan en daar een kabel tussen: dit werkt perfect.

Wellicht wat onduidelijk getypt in mijn vraag, maar dat ik de PS5 op de wifi had aangesloten was puur voor troubleshooting. Ik heb hem standaard op de kabel aangesloten :)

Flitsend
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • March 23, 2026

Wellicht wat onduidelijk getypt in mijn vraag, maar dat ik de PS5 op de wifi had aangesloten was puur voor troubleshooting. Ik heb hem standaard op de kabel aangesloten :)

Phew! Ik schrok al, super dat je probleem is opgelost! :D

Serenay van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
Hoi ​@ziempie, welkom bij de community en goed dat je dit nog even terugkoppelt! Fijn om te lezen dat het probleem inmiddels is opgelost en dat het uiteindelijk aan de firewall-instelling lag. Dat kan inderdaad invloed hebben op online gamen, dus goed dat je daar nog even naar gekeken hebt. Dank ook dat je de oplossing deelt, daar hebben andere gebruikers met een vergelijkbaar probleem zeker iets aan.

En helemaal eens met het advies hierboven: bekabeld gamen blijft toch het meest stabiel. Fijn dat je dat al zo had ingericht! Veel gameplezier! 🎮