Skip to main content
Vraag

Ik haal niet de volle snelheid met de Box 12 en 1 Gbps verbinding, met een eigen modem wel

• 9 augustus 2025
  • 13 reacties
  • 102 keer bekeken

Ik heb een 1 Gbps GOF-abonnement, maar ik haal systematisch maar 600/860 als hoogste waardes.
Ik meet dit om de vier uur met een RPI en die speedtest draait die bekabeld is aangesloten met een 10 cm cat 6a patchkabel.
Echter zie ik zelf niet veel verschil over wifi/bedraad als ik het vergelijk met wat de RPI toont.

Wat Ik wel zie, is dat mijn ping altijd heel goed is en de jitter is ook altijd laag, maar de snelheid is eigenlijk niet waar ik voor betaal.

13 reacties

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+13
  • KPN Monteur
  • 4952 reacties
  • 9 augustus 2025

En als je dit op een andere device bekabeld meet? Een desktop bijvoorbeeld. Hoe zijn de snelheden dan? (Liefst de ookla app, niet de website) 

• Auteur
  • Topper
  • 12 reacties
  • 9 augustus 2025

Ik heb een CLI-tool gebruikt op de RPI hiervoor en het geëxporteerd naar een cvs.
Bekabeld op een desktop krijg ik zelfde soort snelheden te zien, ik raak nooit over de 640/860.
Over wifi op de telefoon en laptop is het ook ongeveer het zelfde, ~540/820mbps.

Edit: En ja ik heb ookla gebruikt.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+13
  • KPN Monteur
  • 4952 reacties
  • 9 augustus 2025

Dat is niet de bedoeling. Dat zou eigenlijk meer rond de 930/930 moeten liggen. Welk modem heb je? En heb je al eens alles afgekoppeld op het apparaat wat test na? 

• Auteur
  • Topper
  • 12 reacties
  • 9 augustus 2025

Ik heb alles afgekoppeld, ik heb alles getest met de met alleen een apparaat, ik heb die test drie keer uitgevoerd met vier uur ertussen met hetzelfde resultaat.
Ik heb de Box V12.

• 777 reacties
  • 9 augustus 2025

​@Dvanham 

Ik ben ook in mijn dommigheid in zo iets gestonken. Heb je bij je test echt alle overige apparatuur uitgeschakkeld. Ik had dat in mijn dommigheid niet gedaan en had een wifi repeater actief. Als je dit test, zet dan alle overige apparatuur uit. Er zijn LAN connecties die de presentatie van jouw Internet snelheid kunnen beinvloeden. Ik deed het fout, maar je kent mijn nick ðŸ˜‚

• Auteur
  • Topper
  • 12 reacties
  • 9 augustus 2025

Ja, ik heb alle kabels er uit gehaald voor de tests, en de wifi op de xperiabox uit gezet.

• Auteur
  • Topper
  • 12 reacties
  • 9 augustus 2025

Ik denk dat ik het probleem heb gevonden.
De router van KPN.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+13
  • KPN Monteur
  • 4952 reacties
  • 9 augustus 2025

Hoezo denk je dat? De box12 moet gewoon 1Gb aan kunnen hoor.

• Auteur
  • Topper
  • 12 reacties
  • 10 augustus 2025

Ik wilde mijn UDMP SE verkopen, die heb ik er gisteravond nog tussen gehangen IPV de box 12, en ik heb gewoon 930/930.

• 777 reacties
  • 10 augustus 2025
Dvanham schreef:

Ik wilde mijn UDMP SE verkopen, die heb ik er gisteravond nog tussen gehangen IPV de box 12, en ik heb gewoon 930/930.

Dan gewoon morgen even KPN bellen, 0800-0403 normaliter zullen ze je dan een vervangend exemplaar sturen. 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 10372 reacties
  • 10 augustus 2025
dommeke schreef:
Dvanham schreef:

Dan gewoon morgen even KPN bellen, 0800-0403 normaliter zullen ze je dan een vervangend exemplaar sturen. 

Beste ​@dommeke je bedoelt 0800 0402, 0403 is voor zakelijke klanten, ik haal uit dit topic niet dat ​@Dvanham een zakelijke klant is.

• 777 reacties
  • 10 augustus 2025
JanD schreef:
dommeke schreef:
Dvanham schreef:

Beste ​@dommeke je bedoelt 0800 0402, 0403 is voor zakelijke klanten, ik haal uit dit topic niet dat ​@Dvanham een zakelijke klant is.

Nee het was een dommigheid van mij. ðŸ˜‚

Bedankt voor de correctie 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+10
  • Moderator
  • 2144 reacties
  • 12 augustus 2025

Hoi ​@Dvanham. Vreemd dat je met een eigen modem wel de beloofde snelheid haalt. Dan is er misschien toch iets mis met het modem. Heb je al even gebeld? Je kunt hiervoor ook een terugbelafspraak plannen. Dan bellen we je direct of op een moment dat jou uitkomt.

Het kan trouwens ook nog aan de speedtest liggen waar je mee meet. Onlangs was er iets mis met de optimizer van de Ookla speedtest geloof ik. Heb je ook eens via fast.com getest bijvoorbeeld? 

Reageer