Skip to main content
Antwoord

Problemen met Superwifi punten en V10 sinds de update

• October 20, 2025
  • 13 reacties
  • 381 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Lange tijd heb ik probleemloos wifi gehad in mijn appartement. Sinds de update begin deze maand is het kommer en kwel en is de wifi slecht.

Mijn situatie: ExperiaBox V10 met firmware V10.C.25.08.03 en twee Superwifi 1 punten, allebei bekabeld aangesloten en met firmware SW1.C.25.12.04. De lampjes van de Superwifi 1 punten branden groen. 

Inloggen op de ExperiaBox V10 laat zien dat de Superwifi 1 punten zijn gekoppeld en gesyncd. De wifi op de ExperiaBox V10 is uitgeschakeld (op advies van de klantenservice van KPN). De wifi is werkelijk beroerd, eerst maximaal bereik, nu maar met moeite één streepje. 

De oorzaak lijkt mij dat alle draadloze apparaten zijn verbonden met de ExperiaBox. Geen enkel apparaat is verbonden met een Superwifi punt. Hoe kunnen de draadloze apparaten verbonden zijn met de Experiabox als de wifi hierop is uitgeschakeld?

Beste antwoord door Flitsend

Beste ​@Hjdevries ​@apre ​@hermanvandenB 

Het lijkt er op dat de software update niet goed gegaan is, vervelend genoeg natuurlijk, updates horen juist alles beter te maken! Probeer deze stappen even zorgvuldig uit te voeren. Dit kost een beetje tijd, maar werkt meestal goed na een update. 

• Zet alle superwifi punten uit en haal de ethernet kabels eruit
  • Log in op het modem via mijnmodem.kpn, ga naar instellingen en dan naar systeem. Bij reset wifi klik je op “Zet terug naar fabrieksinstellingen.” Al je wifi gegevens gaan dan verloren (SSID, wifiwachtwoord, etc.). Deze kun je later weer wijzigen. 
  • Geef je modem een fabrieksreset. (Met een puntig voorwerp in het reset gaatje aan de achterkant tot alle lampjes uitgaan en het power lampje rood wordt.)
  • Hierna doe je het eerste wifi punt in het stopcontact en laat je deze helemaal opstarten. (Geen ethernet kabels in het wifipunt!) 
  • Als deze constant 1 kleur aangeeft een fabrieksreset geven. (Pinnetje er in tot deze 5 keer rood knippert.) En dan wachten tot het lampje paars is. 
  • Als het lampje paars is verbind je het wifipunt bekabeld met het modem voor (volgens klantenservice) 60 minuten zodat het wifipunt de software correct in kan laden. 
  • Na die 60 minuten begin je met het volgende wifipunt. Het schijnt belangrijk te zijn om de wifipunten 1 voor 1 te doen en ze niet tegelijk te bekabelen. Je moet dus per wifipunt 60 minuten wachten. De truc zat hem bij mij denk ik in de wifi gegevens wissen. 

13 reacties

• Nieuwkomer
  • October 20, 2025

Ik heb ook problemen met wifi na de update.

Enkel een heel klein streepje.

Vaker melding geen internet.

De mobiel schakelt over op mobiel netwerk.

Er staat naast het wifi teken ook een 5, is dit gebeurt na de laatste update?

• Topper
  • October 20, 2025

Ik heb precies hetzelfde. V10 wifi uitzetten heeft geen verschil gemaakt. Ik houd ten alle tijde 0 verbonden apparaten op beide superwifi punten en hij herkent zelfs niet m’n bekabelde pc op mn superwifi punt op de 1e verdieping. De wifi is hier nu echt om te huilen. 

• Topper
  • October 20, 2025

Las dit net in een ander topic: 

Met de nieuwe update van de V10 is er wel het een en ander veranderd wat invloed kan hebben. Zo moest vroeger op je V10 wifi uit staan als je superwifi punten gebruikte. Dat is nu niet meer het geval. Als wifi automatisch weer ingeschakeld is met de update kan dat de boel wat in de war gooien. Het eerste superwifi punt moest namelijk dichtbij staan en dat is nu juist beter van niet. Je kunt nu het beste wifi dus aan hebben staan op je V10 en de andere superwifi punten verspreid in huis om een goede dekking te krijgen.

We denken graag even mee!

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • October 21, 2025

Na wat verder onderzoek lijkt het dat draadloze apparaten zijn verbonden met de Experia Box, maar na verder onderzoek is dit toch niet zo.

De twee Superwifi punten zijn bekabeld aangesloten op Ethernet poort 1 en 3 van de Experia Box. Kijk ik bij de aangesloten apparaten dan zie ik alle draadloze apparaten bij de Experia Box staan, niet bij de Superwifi punten. Maar bij deze apparaten staat in de Experia Box als Netwerknaam de naam van de Ethernet poort, en dat is een Superwifi punt. Lekker duidelijk…….

Is dit ergens een bug in de software dat deze niet bij de wifipunten staan?

• October 21, 2025

Ik denk geen bug. Ik denk dat dit gewoon nog niet goed doorontwikkeld is. De nieuwe firmware is gewoon nog niet af.

Flitsend
Topper
Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • Antwoord
  • October 21, 2025

Het lijkt er op dat de software update niet goed gegaan is, vervelend genoeg natuurlijk, updates horen juist alles beter te maken! Probeer deze stappen even zorgvuldig uit te voeren. Dit kost een beetje tijd, maar werkt meestal goed na een update. 

• Log in op het modem via mijnmodem.kpn, ga naar instellingen en dan naar systeem. Bij reset wifi klik je op “Zet terug naar fabrieksinstellingen.” Al je wifi gegevens gaan dan verloren (SSID, wifiwachtwoord, etc.). Deze kun je later weer wijzigen. 
  • Geef je modem een fabrieksreset. (Met een puntig voorwerp in het reset gaatje aan de achterkant tot alle lampjes uitgaan en het power lampje rood wordt.)
  • Hierna doe je het eerste wifi punt in het stopcontact en laat je deze helemaal opstarten. (Geen ethernet kabels in het wifipunt!) 
  • Als deze constant 1 kleur aangeeft een fabrieksreset geven. (Pinnetje er in tot deze 5 keer rood knippert.) En dan wachten tot het lampje paars is. 
  • Als het lampje paars is verbind je het wifipunt bekabeld met het modem voor (volgens klantenservice) 60 minuten zodat het wifipunt de software correct in kan laden. 
  • Na die 60 minuten begin je met het volgende wifipunt. Het schijnt belangrijk te zijn om de wifipunten 1 voor 1 te doen en ze niet tegelijk te bekabelen. Je moet dus per wifipunt 60 minuten wachten. De truc zat hem bij mij denk ik in de wifi gegevens wissen. 

• Topper
  • October 21, 2025

moet je dan die een extra wifi punt wel of niet bedraad bij de modem houden?

Leen59
Wijsgeer
  • October 21, 2025

Na wat verder onderzoek lijkt het dat draadloze apparaten zijn verbonden met de Experia Box, maar na verder onderzoek is dit toch niet zo.

De twee Superwifi punten zijn bekabeld aangesloten op Ethernet poort 1 en 3 van de Experia Box. Kijk ik bij de aangesloten apparaten dan zie ik alle draadloze apparaten bij de Experia Box staan, niet bij de Superwifi punten. Maar bij deze apparaten staat in de Experia Box als Netwerknaam de naam van de Ethernet poort, en dat is een Superwifi punt. Lekker duidelijk…….

Is dit ergens een bug in de software dat deze niet bij de wifipunten staan?

Grote kans dat als je vanuit het modem een herstart thuisnetwerk doet deze weergave wel klopt.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Hi ​@hermanvandenB, we denken hier in de community graag met je mee!

Heb je de tips van ​@Flitsend nog kunnen proberen? Wat ​@Leen59 aangeeft klopt ook: soms kan 't zijn dat de weergave in de topologie nog niet (helemaal) juist is, en inderdaad, herstarten van het thuisnetwerk vanuit het modem (de webinterface), helpt in veel gevallen daar.

Mocht je de inhoud van de updates voor je Experia Box en SuperWifi's willen bekijken, lees dan deze Product Updates eens door. Daar wil ik ook gelijk bij aanstippen: In de Product update van de V10 staat wél de tip om wifi in het modem uit te zetten als je de zwarte SuperWifi 2 punten hebt. Bij de witte SuperWifi's is het niet nodig, ik zou 't proberen met wifi aan, ook in het modem. Je modem en SuperWifi's werken samen, in een mesh wifiverbinding zoals dat genoemd wordt.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • October 22, 2025

@Alexandra van KPN : De info over de  updates had ik al gevonden en gelezen. De suggesties van ​@Flitsend heb ik niet uitgevoerd, ik vind het te ‘gevaarlijk’ het modem terug te zetten naar de fabrieksinstellingen. Ik wil niet het risico lopen dat ik enkele apparaten die nu verbonden zijn zoals een warmtepomp, een omvormer en een laadpunt voor mijn EV niet meer verbonden krijg. Wel heb ik de tip van ​@Leen59 uitgevoerd.

Het lijkt er nu op dat het wifi signaal wat is verbeterd, alleen de topologie klopt nog steeds niet. Maar ik weet nu dat Ethernet-poort 1 het eerste wifi punt is en dat Ethernet-poort 3 het tweede wifi punt is. Het wifi signaal heeft een sterkte van -51 dBm (lag eerst rond de -75 dBm) en dat lijkt mij vooralsnog voldoende.

Flitsend
Topper
Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • October 22, 2025

@Hjdevries Bij het resetten en opschonen ontkoppel je eerst elk WiFi punt. Je laat dus niks aangesloten. Het koppelen doe je om en om, dus eerst WiFi punt 1 60 minuten, dan haal je die er af en doe je WiFi punt 2. 

@hermanvandenB Die keuze snap ik heel goed! Fijn om te horen dat het al voor jou voldoende is! Als het toch weer terugzakt horen we het wel. 

• Topper
  • October 23, 2025

@Flitsend 

Dank je wel. Deze truc lijkt me in ieder geval wat te hebben geholpen. ik heb nu meer verbindingen op de superwifi punten. Nog steeds gaan niet alle apparaten naar het dichtstbijzijnde wifi punt maar het lijkt allemaal wel beter zo.  

en voor een ieder die het ook wil proberen geef je wifi in ieder geval dezelfde naam en paswoord dan koppelen je apparaten gelijk weer goed zonder gedoe. 

Flitsend
Topper
Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • October 23, 2025

@Hjdevries Fijn om te horen en dank voor de aanvulling.