Skip to main content
Antwoord

Proces van een verhuizing in gang zetten erg ingewikkeld

• November 5, 2025
  • 8 reacties
  • 77 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Ok, een situatie waar blijkbaar alleen een heel ingewikkelde oplossing voor is waarvan ik denk dat het makkelijker moet kunnen. 

Wij gaan verhuizen, naar het huis van mijn schoonouders. Zij gaan emigreren.

We hebben beide KPN internet-tv.

Je zou denken: hun abonnement opzeggen en wij verhuizen ons abonnement.  Helaas..

Om aan te tonen dat je emigreert moet je uitschrijven uit de gemeente. Dat doen ze pas als ze geëmigreerd zijn en alles in NL is afgehandeld.  Wij gaan al wel in hun huis. Maar KPN meenemen kan niet want er loopt al een abonnement op dat adres ( van mijn schoonouders, dat dus niet opgezegd kan worden).

Met als gevolg dat ook de nieuwe bewoner van ons huis geen internet abo kan afsluiten want er loopt nog een KPN abonnement.

Oplossing KPN (gisteren 75 minuten iemand gesproken van de klantenservice) is om op papier te gaan ‘samenwonen’ met mijn schoonouders en dat daarbij ons abonnement vervalt. Dan nemen wij hun abonnement over via een contractovername.

Daarvoor is een enorme papierwinkel nodig, met oa hun handtekening. We moeten emigratie aantonen, we moeten opzeggen, we moeten een contractovername invullen.  Dit kunnen we allemaal ook pas indienen als wij in hun huis wonen en ingeschreven staan in de nieuwe gemeente. echter dan zijn zij al geëmigreerd. Hoe gaan we dan die handtekening regelen? 

want op een andere manier aantonen dat je emigreert (koopcontract huis bijvoorbeeld): computer says no! Nergens is er iets van begrip of flexibiliteit en lijkt KPN zich te verschuilen achter procedures. Zo ingewikkeld is het gemaakt dat ik het gewoon niet meer begrijp.

Ik ervaar dit proces als uitermate ingewikkeld en allesbehalve klantvriendelijk.

we willen gewoon 1 abonnement opzeggen en 1 abonnement houden, op een nieuw adres.

dat er een formulier ingevuld moet worden begrijp is maar nu is dit verhaal een soort natarieel gebeuren dat in mijn ogen onnodig ingewikkeld is.

Heeft er iemand eerder met een dergelijk bijltje gehakt?

dank alvast

groet

Stefan

Beste antwoord door Denise van KPN

Hallo ​@StefanR76, welkom op de KPN Community!

Ik vind het jammer om te lezen dat je het proces rondom een verhuizing als ingewikkeld ervaart.

Normaal gesproken is het een vrij simpel proces: je verhuizing geef je aan ons door via MijnKPN (bij mobiel) of via de klantenservice (bij thuis). Bij een emigratie vul je ons online formulier in: Emigreren. En als je gaat samenwonen met iemand die ook KPN heeft, dan kan je dit online formulier invullen: Samenwonen doorgeven.

Maar wat het bij jouw complex maakt, is dat jij gaat verhuizen naar het huis van jouw ouders, die gaan emigreren. Dit brengt dus meerdere dingen samen.

De meest voor de hand liggende oplossing is dat jouw ouders het formulier voor emigreren invullen en dat jij een verhuizing naar hun woning aanvraagt. Maar bij het doorgeven van een emigratie heb je inderdaad wel bewijs nodig. Dit bewijs is:  Een bewijs van uitschrijving bij de gemeente of je arbeidscontract in het buitenland of een verklaring van je onderwijsinstelling in het buitenland. Een koopcontract van een woning in het buitenland telt niet als bewijs, omdat je dit ook kunt doen als je in Nederland blijft wonen. Alleen zeg jij dat jouw ouders dus pas gaan uitschrijven als alles is afgerond, waarschijnlijk nadat jullie al verhuisd zijn. En dat maakt het lastig.

Dus ik snap de oplossing die mijn collega heeft aangedragen wel: Voeg beide abonnementen samen door middel van samenwonen. Jouw ouders hoeven dan geen emigratie aan te vragen én jij hoeft geen verhuizing aan te vragen. Bij samenwonen wordt 1 van de abonnementen opgezegd, de ander blijft behouden. Je kunt dit als het goed is al eerder aanvragen, voor een datum in de toekomst, net als bij een normale verhuizing. Het samenwonen kan je online regelen via dit formulier: Samenwonen doorgeven. Voor meer informatie over samenwonen, kijk op onze website: Samenwonen.

Hopelijk kom je er zo toch uit. Als je nog andere vragen hebt, laat het gerust weten.

8 reacties

• November 5, 2025

Als je gaat "samenwonen", dan hoeft die emigratie niet meer aangetoond te worden lijkt me.

Jij en je schoonouders hebben beide een lopend contract?

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • Antwoord
  • November 7, 2025

Hallo ​@StefanR76, welkom op de KPN Community!

Ik vind het jammer om te lezen dat je het proces rondom een verhuizing als ingewikkeld ervaart.

Normaal gesproken is het een vrij simpel proces: je verhuizing geef je aan ons door via MijnKPN (bij mobiel) of via de klantenservice (bij thuis). Bij een emigratie vul je ons online formulier in: Emigreren. En als je gaat samenwonen met iemand die ook KPN heeft, dan kan je dit online formulier invullen: Samenwonen doorgeven.

Maar wat het bij jouw complex maakt, is dat jij gaat verhuizen naar het huis van jouw ouders, die gaan emigreren. Dit brengt dus meerdere dingen samen.

De meest voor de hand liggende oplossing is dat jouw ouders het formulier voor emigreren invullen en dat jij een verhuizing naar hun woning aanvraagt. Maar bij het doorgeven van een emigratie heb je inderdaad wel bewijs nodig. Dit bewijs is:  Een bewijs van uitschrijving bij de gemeente of je arbeidscontract in het buitenland of een verklaring van je onderwijsinstelling in het buitenland. Een koopcontract van een woning in het buitenland telt niet als bewijs, omdat je dit ook kunt doen als je in Nederland blijft wonen. Alleen zeg jij dat jouw ouders dus pas gaan uitschrijven als alles is afgerond, waarschijnlijk nadat jullie al verhuisd zijn. En dat maakt het lastig.

Dus ik snap de oplossing die mijn collega heeft aangedragen wel: Voeg beide abonnementen samen door middel van samenwonen. Jouw ouders hoeven dan geen emigratie aan te vragen én jij hoeft geen verhuizing aan te vragen. Bij samenwonen wordt 1 van de abonnementen opgezegd, de ander blijft behouden. Je kunt dit als het goed is al eerder aanvragen, voor een datum in de toekomst, net als bij een normale verhuizing. Het samenwonen kan je online regelen via dit formulier: Samenwonen doorgeven. Voor meer informatie over samenwonen, kijk op onze website: Samenwonen.

Hopelijk kom je er zo toch uit. Als je nog andere vragen hebt, laat het gerust weten.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • November 10, 2025

Dankje Denise, voor je uitgebreide antwoord. Dit geeft iets duidelijkheid.

Inderdaad gaat het uitschrijven pas (ver) na de verhuizing plaatsvinden dus dan is ‘samenwonen’ de beste oplossing. 

Heb ik goed begrepen dat standaard het abonnement blijft staan van de bewoners van het huis waar je bij in gaat wonen, dus die van mijn schoonouders?

Dat ons  huidige abonnement dus vervalt?

dank

groet

stefan

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Heb ik goed begrepen dat standaard het abonnement blijft staan van de bewoners van het huis waar je bij in gaat wonen, dus die van mijn schoonouders?

Dit klopt inderdaad. Je levert een kopie van het bewijs van inschrijving bij je gemeente of een uittreksel uit het gemeenteregister bij je gemeente je van de persoon die gaat verhuizen. En dat abonnement wordt standaard opgezegd. Maar onze klantenservice zal nog contact met je opnemen, dus misschien kan je dan vragen jouw abonnement te behouden en die van je ouders op te zeggen. Wie weet wat er mogelijk is.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • November 17, 2025

toch nog een vraag: tussen verkoop huidige woning en intrekken in nieuwe woning zit een week.

28-11 verkoop huidige woning en per 3-12 in  nieuwe woning

dus samenwonen is per 3-12

kan de nieuwe bewoner al wel per 28-11 op dit adres internet/tv aanvragen (evt door een andere aanbieder)? Dan loopt immers ons contract nog...

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Een hele terechte vraag. Zolang jullie abonnement nog op het oude adres actief is, kunnen de nieuwe bewoners daar geen abonnement over de KPN lijn aanvragen. Dat kunnen ze doen, maar dan zal jij bericht krijgen dat de lijn gekaapt worden. Dus beter zou zijn om de verhuizing van het abonnement eerder in gang te zetten.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • November 18, 2025

wederom dank Denise voor je antwoord.

Nu bij bovenstaande de uitdaging ( ik had al gezegd dat dit een ingewikkelde casus is) dat wij pas 3-12 ingeschreven staan op ons nieuwe adres en dus pas per dan verhuisd zijn omdat we dan pas het bewijs hebben dat we in de nieuwe gemeente staan ingeschreven.

Jammer dat er KPN geen ruimte hierin is..

Dus gevolg is dat nieuwe bewoner in ons huidige adres van 28-11 tot 3-12 dus geen internet en tv heeft.

( mits hij die week gebruik maakt van ons abonnement)

Hoe lossen we dit op?

groet stefan

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Ah, ja, ik snap dat het dan lastig wordt om de verhuizing eerder in gang te zetten. Ik moet je eerlijk zeggen dat ik nu ook even niet zo goed weet wat hierin de beste oplossing is. Mijn advies zou zijn om met de afdeling Save te bellen. Mijn collega's van deze afdeling kunnen je ongetwijfeld vertellen wat de beste oplossing is voor deze situatie. Je kunt hen bereiken via de telefonische klantenservice. Maak gemakkelijk online een belafspraak, dan bellen we jou terug op een moment dat het jou uitkomt.